Riita Helsingin alle rakennettavasta tunnelista päättymässä tunnelin kannattajien voittoon – Näin rintamalinjat kulkevat ja rakoilevat illan äänestyksessä - Kaupunki | HS.fi

Riita Helsingin alle rakennettavasta tunnelista päättymässä tunnelin kannattajien voittoon – Näin rintama­­linjat kulkevat ja rakoilevat illan äänestyksessä

HS selvitti Helsingin kaupunginvaltuuston näkemyksiä Sörnäistentunnelista. Asiasta päätetään tänään keskiviikkona.

Sörnäistentunnelin on tarkoitus rakentaa maan alle yhdistämään Sörnäisten ja Hermannin rantatiet. Iltapäivän liikennettä Sörnäisten rantatiellä tiistaina.

24.11. 2:00 | Päivitetty 24.11. 7:49

Sörnäistentunneli menee todennäköisesti läpi tänään keskiviikkona kaupungin­valtuuston kokouksessa. Tunnelin rakentamisen puolesta on äänestämässä useampi valtuutettu, kuin tunnelia vastaan.

HS:n tekemän soittokierroksen perusteella valtuuston kaksi suurinta ryhmää ovat sisäisesti hyvin yhtenäisiä tunnelipäätöksessä. Kokoomuksen valtuutetuista yhtä lukuun ottamatta kaikki valtuutetut kertovat äänestävänsä tunnelin puolesta.

Vihreät taas vastustavat Sörnäistentunnelia yhtenä rintamana. Kaikki tavoitetut vihreät kertovat äänestävänsä tunnelin rakentamista vastaan.

Myös vasemmistoliiton kaikki tavoitetut valtuutetut ovat tunnelia vastaan. Vihreät ja vasemmistoliitto ovat koko kuluneen syksyn ajan vastustaneet tunnelia julkisuudessa yhtenäisesti.

Sörnäistentunneli on 1,6 kilometriä pitkä autotunneli, joka on tarkoitus rakentaa maan alle yhdistämään Sörnäisten rantatie ja Hermannin rantatie. Kaupunginhallitus antoi hankkeelle sinettinsä viime viikolla.

Demarileirissä rivit sen sijaan rakoilevat tunnelipäätöksessä. Viime viikolla kaupunginhallituksen kokouksessa Sdp:n äänet jakautuivat tasan, kun Nasima Razmyar äänesti tunnelin puolesta ja Elisa Gebhard sitä vastaan. Razmyar kertoo äänestävänsä nytkin tunnelin puolesta.

HS:n soittokierroksella suurin osa demarivaltuutetuista ei joko halunnut kertoa kantaansa tai heitä ei tavoitettu lainkaan. Razmyarin lisäksi Pilvi Torsti on viime viikkojen ja päivien aikana puhunut aktiivisesti tunnelin rakentamisen puolesta.

Hilkka Ahde kertoi kannattavansa tunnelia, kun taas Sinikka Vepsä ja Mahad Ahmed kertoivat olevansa kannoistaan vielä epävarmoja. Vepsä äänesti vuonna 2018 Sörnäistentunnelin mahdollistavaa asemakaavaa vastaan.

Timo Harakka sen sijaan ilmoitti tiistai-iltana blogissaan äänestävänsä yllättäen hanketta vastaan.

Myös valtuuston viidenneksi suurimmasta ryhmästä eli perussuomalaisista suurin osa kertoi olevansa joko epävarmoja, tai eivät halunneet kertoa kantaansa.

Oletettavaa kuitenkin on, että puolue äänestää tunnelin puolesta. Puolueen ryhmänjohtaja Mari Rantanen kertoo olevansa tunnelin puolella, ja myös kaupunginhallituksen äänestyksessä perussuomalaiset antoivat tunnelille tukensa Jussi Halla-ahon äänellä. Perussuomalaiset kannatti tunnelin rakentamista myös vuonna 2018, kun valtuusto päätti asemakaavasta.

Jussi Halla-aho sanoi HS:lle, että ryhmä käsittele asiaa keskiviikkona juuri ennen valtuuston kokousta. Tarkoituksena on löytää ryhmälle yhteinen kanta, mutta myös vastakkaiset mielipiteet hyväksytään.

Pienemmistä puolueista Liike Nytin valtuutetut kertovat kannattavansa tunnelia, mutta tekevänsä asiasta vielä virallisen ryhmäpäätöksen ennen kokousta. Rkp:n viidestä valtuutetusta kolme kertoo olevansa tunnelin puolella, yksi on epävarma ja yhtä ei saatu HS:n soittokierroksella kiinni. Kristillisdemokraattien valtuutettua ei tavoitettu.

Keskustan valtuutetut kertovat olevansa epävarmoja. Keskustan Helsingin piiri teki tiistaina kannanoton, jonka mukaan puolue suhtautuu tunnelihankkeeseen kriittisesti, ja vaatii kattavampia selvityksiä päätöksenteon pohjaksi. Vaikuttaa siis todennäköiseltä, että keskustan valtuutetut äänestävät tunnelia vastaan, vaikka valtuutetut eivät vielä HS:n kyselyssä kantaansa kertoneetkaan.

HS tavoitti 85 valtuutetusta 75.

Tunnelin puolelle avoimesti asettui HS:n kyselyssä 31 valtuutettua. Heistä 22 on kokoomuksesta, kolme Rkp:stä, kolme Liike Nytistä, kaksi Sdp:stä ja yksi perus­suomalaisista.

Kun valtuutettuja on yhteensä 85, tarvitaan enemmistön taakse 43 valtuutettua.

Näyttää siltä, että tämä enemmistö muodostuu nimenomaan tunnelin puolesta äänestävien taakse. Ratkaisijoiden asemaan nousevat demarit, joilla on 13 valtuutettua ja perussuomalaiset, joilla on 9 valtuutettua.

Vaikka demareiden kannat jäävät vielä tässä vaiheessa suureksi osaksi piiloon, on puolue puhunut julkisuudessa näkyvästi tunnelin rakentamisen puolesta. Valtuutetuista vain Gebhard ja nyt myös Harakka ovat julkisesti kertoneet vastustavansa hanketta. On siis toden­näköistä, että ryhmän enemmistö asettuu valtuuston kokouksessa tunnelin puolelle.

Kun myös perussuomalaisten enemmistön asettumista tunnelin taakse voidaan pitää hyvin todennäköisenä, näyttää siltä, että jaa-äänet keräävät keskiviikkoiltana kaupungin­talolla enemmistön.

Sörnäistentunnelista on kehkeytynyt syksyn aikana Helsingin kuntapolitiikan suurin kiistakapula. Keskustelu kietoutuu kolmen teeman ympärille. Tunnelin nähdään vaikuttavan ennen kaikkea liikenteen ruuhkiin, elämään maanpäällisessä Kalasatamassa sekä ilmastoon.

Kokoomus ja Sdp ovat puolustaneet tunnelia muun muassa sillä perusteella, että se sujuvoittaa liikennettä ja mahdollistaa uusien joukkoliikennelinjojen rakentamisen. HS:n soittokierroksella rakentamista perusteltiin myös esimerkiksi Kalasataman alueen viihtyisyydellä.

”Kadun ylittäminen helpottuu maanpäällisen liikennemäärän pienentyessä. Rauhallisempi tila viheralueineen todennäköisesti lisää pyöräilyä, kävelyä ja viihtymistä”, kommentoi kokoomuksen Elina Valtonen.

Demareiden Hilkka Ahde vetosi puolestaan kaupungin liikenne­suunnittelijoiden mielipiteeseen. Virkamiesten mielestä tunnelin rakentaminen on suorastaan edellytys suunnitellun Jokeri 0 -pikaraitiotien rakentamiseksi. Jokeri 0 -linja kulkisi Herttoniemestä Pasilan kautta Länsi-Helsinkiin.

”Kehen minä luotan, jos en asiantuntijoihin? En myöskään usko, että autoilu tulee tämän myötä lisääntymään merkittävästi. Helsingin joukkoliikenne on niin loistava, että jo bensan hinnan takia kannattaa käyttää joukko­liikennettä”, Ahde sanoi.

Perussuomalaisten Mari Rantanen puolestaan perusteli päätöstään liikenne­järjestelmän kokonaisuudella.

”Tässä tulee katsoa kokonaisuutta. Lähdemme siitä, että kaupungissa on mahdollista liikkua kaikilla liikennevälineillä”, Rantanen kommentoi.

Kiistaa ja epätietoisuutta tunneli­kysymyksessä on herättänyt kuitenkin se, että kaupunki ei ole tehnyt sellaisia selvityksiä, joissa Jokeri 0 rakennettaisiin ilman tunnelia. Päätöksenteon tueksi ei siis ole tällä hetkellä riittävää tietoa, katsovat monet.

”Äänestän valmisteluun palauttamisen puolesta, koska esityksessä ei ole käyty läpi vaihtoehtoja, joilla liikennettä voitaisiin parantaa ilman runsaasti kaupunkitilaa vievää tunnelia”, vihreiden Pekka Sauri kommentoi HS:lle.

Vihreät ja vasemmistoliitto vastustavat tunnelia kiivaasti myös ilmastotoimiin vedoten. Helsinki on strategiassaan linjannut isoista päästövähennystavoitteista ja puolueiden mukaan henkilöautoilua varten rakennettava tunneli on tämän tavoitteen kanssa ristiriidassa.

”Helsinki on sitoutunut olemaan hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Tämä edellyttää ilmaston huomioimista kaikessa toiminnassa. Ei ole enää tätä päivää tehdä massiivisia investointeja liikenteen päästöjä lisäävään hankkeeseen”, vihreiden Emma Kari kommentoi.

Vasemmiston Mia Haglundin mukaan tunneli myös vain siirtää ruuhkia muualle kaupunkiin.

”Lisääntynyt autoilu aiheuttaisi ongelmia myös Helsingin keskustan liikenteeseen”, Haglund sanoi.

Helsingin kaupunginvaltuusto kokoontuu päättämään tunnelihankkeesta keskiviikkona kello 16. Kokousta voi seurata Helsinki-kanavalla. Lisäksi HS näyttää kokouksen suorana lähetyksenä.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat