Liikenneministeri Harakka esitti täysin yllättäen vaihtoehdon Sörnäistentunnelille – Liikennesuunnittelun johtaja tuomitsee, professorilta varovaista vihreää valoa - Kaupunki | HS.fi

Liikenneministeri Harakka esitti täysin yllättäen vaihto­ehdon Sörnäisten­tunnelille – Liikenne­suunnittelun johtaja tuomitsee, professorilta varovaista vihreää valoa

Harakan suunnitelmassa ajoneuvoliikenne kulkee Vanhaa talvitietä pitkin. Asiantuntijat näkevät ehdotuksessa sekä hyviä että huonoja puolia.

Sörnäisten rantatie 23. marraskuuta iltapäivällä. Sörnäistentunnelin ulostulokohta on Hanasaarenkadun kohdalla, joka näkyy kuvassa oikeassa alakulmassa.

24.11. 14:56

Helsingin sosiaalidemokraattien kaupunginvaltuutettu Timo Harakka ilmoitti tiistaina yllättäen, että aikoo vastustaa suunniteltua Sörnäistentunnelia.

Kaupunginvaltuusto päättää kiistellystä hankkeesta keskiviikkona.

Harakka kertoo blogissaan pohjaavansa kantansa selvitykseen, jonka hän on itse omalla rahallaan teettänyt. Selvityksen on tehnyt Harakan ystävä, arkkitehti Olli Hakanen.

Harakka arvostelee kirjoituksessaan tunnelia vastustavia vihreitä siitä, ettei eri vaihtoehtoja ole otettu riittävällä tavalla huomioon hankkeen valmistelussa. Vihreät ovat muistuttaneet esittäneensä vaihtoehtojen selvittämistä eri vaiheissa, mutta eivät ole saaneet riittävästi kannatusta asialle.

Helsingin kaupunkisuunnittelusta vastaa kaupunkiympäristön toimiala. Toimialan apulaispormestari on vihreiden Anni Sinnemäki.

Tärkein kysymys tunnelikeskustelun ympärillä kiteytyy Harakan mielestä siihen, onko kaavaillulle pikaraitiotielle Pasilasta itään tilaa ilman tunnelia.

Tunnelin puolustajat näkevät tunnelin välttämättömänä muun muassa raitiotien tähden.

Harakan mukaan Hakasen tekemä alustava suunnitelma osoittaa, että Sörnäistentunneli on tarpeeton ja että julkisen liikenteen yhteydet saadaan turvattua paremmin ilman tunnelia.

Harakan tilaamassa suunnitelmassa etelä–pohjoissuuntainen ajoneuvoliikenne kulkee Hermannin rantatien ja Sörnäisten rantatien välillä Vanhaa talvitietä pitkin. Itä–länsisuunnassa liikenne kulkee Junatien sillan uusilla kaistoilla.

Raitiovaunuasema tulee kauppakeskus Redin pysäköinnin läntisen sisäänajon päälle.

Junatien raitiovaunuaseman, Kalasataman metroaseman sekä Redin raitiovaunu- ja bussipysäkit yhdistää katettu lämmin kulkuväylä.

Mitä Harakan teettämästä suunnitelmasta ajattelevat liikennesuunnittelun asiantuntijat?

Helsingin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen sanoo, että Harakan nyt julkisuuteen tuomissa suunnitelmissa ei ole mitään uutta.

”Näitä asioita on nimenomaan suunniteltu ja selvitetty tässä viimeisten vuosien aikana myös kaavoituksen yhteydessä.”

Putkosen mukaan Vanhan talvitien kautta esitetty pääkatulinjaus ei ole mahdollinen.

”Tämä on selkeästi uusi vaihtoehto verrattuna niihin, mitä Sörnäistentunnelin vaikutusarvioinnissa on katsottu.”

”Tässä on menty yksityisen kiinteistön kautta ja esitetty, että katulinjausta muutetaan eli otetaan yksityiseltä kiinteistöltä tilat uudelle kadulle.”

Putkonen sanoo, että kaupunki pysyy omissa suunnitelmissaan katualueella.

”Tuollekin yksityiselle tontille on jo kaavoitettu lisärakennusoikeutta, ja siihen on suunniteltu toimistotalo. Emme ole lähteneet esittämään katuyhteyttä, joka ei jo kaavoitettuja tontteja mahdollista.”

Liikenne- ja kuljetusjärjestelmien professori Heikki Liimatainen Tampereen yliopistosta pitää Harakan julkistamaa selvitystä tervetulleena lisänä keskusteluun. Liimatainen johtaa liikenteen tutkimuskeskus Verneä.

”Tämä on selkeästi uusi vaihtoehto verrattuna niihin, mitä Sörnäistentunnelin vaikutusarvioinnissa on katsottu”, Liimatainen sanoo.

”Siinä Vanha talvitie otetaan läpiajavalle liikenteelle. Se on ajatus, jota vaikutusarviointiin sisältyneissä vaihtoehdoissa ei tarkasteltu.”

Liimataisen mukaan Harakan ehdotuksessa ajatus kävelyn ja pyöräilyn ylikulusta pitäisi kaavakysymysten vuoksi miettiä toisella tavalla Työpajankadun ja Lautatarhankadun liittymässä.

Liimataisen mukaan Harakan tilaamassa suunnitelmassa omat haasteensa liikenteen sujuvuuteen Vanhan talvitien ja Hermannin rantatien liittymässä tuo yksikaistaisuus kumpaankin suuntaan.

”Hyvää on ratkaisu tuoda jalankulku ja pyöräily eri tasoon, mikä vapauttaa kapasiteettia autoliikenteelle.”

Maankäytön suunnitteluun ja liikennetekniikkaan perehtynyt väitöskirjatutkija Janne Olin Aalto-yliopistosta toteaa, että Harakan blogissa esitettyjen kuvien pohjalta on vaikea sanoa mitään, koska kuvista puuttuvat selitteet.

”Kuten Harakkakin sanoo, olennainen kysymys on, voidaanko nollajokeri toteuttaa ilman tunnelia. Tätä ei ole virallisesti selvitetty”, Olin sanoo.

”Päätöksentekoprosessi tunnelista perustuu asetelmaan, jossa tunneli on ainoa vaihtoehto suunnitelmissa. Laadukkaan kaupunkikehityksen kannalta asetelma on täysin kestämätön.”

Reetta Putkosen esittämään väitteeseen tunnelin välttämättömyydestä Olin suhtautuu kriittisesti.

”Tällaista väitettä ei voi esittää ilman kattavaa selvitystä aiheesta. Näin ollen en pitäisi ihmeellisenä, vaikka Harakan tilaama selvitys kertoisikin, että tunneliton ratkaisu on mahdollinen.”

Oikaisu 24.11. klo 16.24: Kaupunkiympäristön toimialaa johtaa toimialajohtaja, ei apulaispormestari Anni Sinnemäki.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat