”Henkilökohtainen katastrofi” – Pysäköintiin kaavaillut rajut hinnankorotukset raivostuttavat kaupunkilaisia Helsingissä, palautteessa myös riemua - Kaupunki | HS.fi

”Henkilökohtainen katastrofi” – Pysäköintiin kaavaillut rajut hinnan­korotukset raivostuttavat kaupunkilaisia Helsingissä, palautteessa myös riemua

Valtuustoryhmistä vihreät ja vasemmistoliitto ovat vahvimmin markkinaehtoisen pysäköinnin kannalla.

Kaupunkilaiset saivat kertoa mielipiteensä Helsingin uudistuvasta pysäköintipolitiikasta. Kerro kantasi -palveluun tuli yhteensä yli 1 400 palautetta.

7.12.2021 2:00 | Päivitetty 7.12.2021 7:26

Helsingin uudistuva pysäköintipolitiikka on saanut kaupunkilaisilta osakseen kipakkaa palautetta.

Helsinki on uudistamassa ensi vuonna pysäköintipolitiikkaansa. Kaupunkilaiset saivat esittää mielipiteitään suunnitelmaluonnoksesta Kerro kantasi -palvelussa marraskuun loppupuolelle saakka.

Palautetta tuli runsaasti: kaupunkilaiset antoivat luonnoksesta yhteensä yli 1 400 palautetta. Eniten kommentoitiin juuri suunnitelmia pysäköinnin markkinaehtoisesta hinnoittelusta.

Suurin osa palautteenantajista piti mahdollista hinnannousua liian kovana.

”Asukaspysäköinnin tarkoituksena on mahdollistaa (kanta)kaupungin asukkaille järjellisen hintainen pysäköintimahdollisuus, ei maksimoida kaupungin tuloja eikä savustaa pienituloisempia asukkaita lähiöihin.”

”Eli rahastetaan lisää sitä, joka asuu kantakaupungissa. Ajatus on siis se, että vain rikkaat voivat ajaa autolla, muut eivät – jos nostetaan kohtuuttomaksi kadunvarsipysäköinnin hinta.”

”Pysäköinnin kallistuminen olisi minulle henkilökohtainen katastrofi, sillä joutuisin kalliin pysäköintimaksun takia luopumaan autosta, jota kuitenkin toimivasta joukkoliikenteestä huolimatta säännöllisesti tarvitsen.”

Uudistus sai toisaalta myös jonkun verran kiitosta. Osa palautteenantajista uskoo, että kysynnän ja tarjonnan perusteella hinnoiteltu pysäköinti voi helpottaa parkkipaikan löytämistä.

”Ihan hyvä suunta, koska asukaspysäköintilupa on toistaiseksi ainoita palveluita, joille ei välttämättä saa mitään vastinetta ja seurauksena on se, että köröttelee pitkin kaupunkia etsien paikkaa itselle.”

”Erinomainen ja kauan odotettu uudistus! Nykyisellään asukaspysäköinti on naurettavan halpaa ja käytännössä tulonsiirto autottomilta asukkailta (joita enemmistö helsinkiläisistä) autollisille.”

Kaupunki tavoittelee uutta markkinavetoista linjaa pysäköintiin. Se tarkoittaisi, että pysäköinnin hinta määrittyisi kysynnän ja tarjonnan mukaan.

Kaikkein ahtaimmilla alueilla kuten kantakaupungissa asukaspysäköinnin hinta voisi nousta jopa 90 euroon kuukaudessa ja yrityspysäköintitunnusten hinta 93 euroon kuukaudessa vuoteen 2029 mennessä.

Hinta nousisi kuitenkin vaiheittain, ja enintään 20 prosenttia vuodessa. Esimerkiksi vuonna 2024 asukaspysäköinnin hinta olisi enimmillään 36 euroa ja seuraavana vuonna 43 euroa.

Pysäköinnin hinta olisi riippuvainen siitä, kuinka ahkerassa käytössä paikat olisivat: mitä korkeampi käyttöaste, sitä kalliimpi paikka.

Nykyisin asukaspysäköintitunnus kantakaupungissa maksaa 30 euroa kuukaudessa.

Myös muun maksullisen kadunvarsipysäköinnin hinta nousisi suunnitelmien mukaan vuosittain enintään 10 prosenttia vuodessa. Tällöin kalleimmilla alueilla pysäköinti maksaisi hieman yli 7 euroa tunnilta vuonna 2029.

Kristian Honkanen asuu Etu-Töölössä. “Hinnat nousevat ja palvelut heikkenevät siten että pysäköintipaikkoja on entistä vähemmän. Nyt kehotetaan pysäköimään Töölön maksulliseen parkkilaitokseen, mikä on huomattavasti kalliimpaa.”

Markkinaehtoisuuteen siirtymistä perustellaan sillä, että pysäköintipaikkojen kysyntä ja tarjonta saataisiin kohtaamaan nykyistä paremmin. Tällöin katutila olisi tehokkaammassa käytössä ja pysäköintipaikan löytäminen helpompaa.

Pysäköinnin hinnoittelulla pyritään myös vaikuttamaan autoliikenteen houkuttelevuuteen. Helsinki on linjannut strategiassaan, että autoilun kulkutapaosuutta liikkumisesta vähennetään. Laskelmien mukaan pysäköinnin kysyntä laskee, kun sen hintaa nostetaan.

Pysäköintipolitiikkaan suunnitellaan myös muita uudistuksia. Kaupunki haluaa muun muassa lisätä sähköautojen latausasemien määrää, koska sähköautojen ja ladattavien hybridien osuus uusista henkilöautoista lisääntyy nopeasti. Uudet latausasemat sijoittuisivat mahdollisesti olemassa oleville pysäköintipaikoille.

Poliitikot päättävät pysäköinnin hinnoittelusta keväällä. Tässä vaiheessa näyttää siltä, että markkinaehtoisen hinnoittelun kannalla ovat vahvimmin vihreät ja vasemmistoliitto.

”Markkinaehtoisuus parantaa pysäköinnin palvelutasoa, kun suosituimmilta alueilta on helpompi löytää paikka”, sanoo vihreiden ryhmänjohtaja Reetta Vanhanen.

Vanhanen ei pidä laskelmissa esitettyä hinnannousua liian korkeana.

”Korotukset on suunniteltu vähittäisinä pitkille aikaväleille ja kuitenkin kaikkein suosituimmille alueille, joten kehitys kuulostaa maltilliselta.”

Vasemmistoliiton ryhmänjohtajan Mia Haglundin mukaan pysäköintiä tulisi siirtää pysäköintihalleihin, mikä parantaisi myös kantakaupungin viihtyisyyttä.

”Tällä hetkellä 17 prosenttia kantakaupungin katutilasta on varattu pysäköintiin. Se tuntuu isolta osalta yhteisestä tilasta. Me emme ole onnistuneet siinä, että olisimme saaneet ihmiset siirtymään maanalaisiin pysäköintihalleihin.”

Haglund korostaa, että kaupungissa on pystyttävä liikkumaan kohtuuhintaisesti.

"Joukkoliikenteen hinnan pitää olla selkeästi kilpailukykyinen autoliikenteeseen verrattuna. Helsingissä pitää olla kaikkein helpointa, tehokkainta ja edullisinta päästä eri paikkoihin joukkoliikenteellä tai pyöräillen.”

Tällä hetkellä asukaspysäköinnin hinta kantakaupungissa on edullisempi kuin esimerkiksi joukkoliikenteen AB-vyöhykkeiden kuukausilippu.

Pysäköinnin hinnoittelulla pyritään vaikuttamaan autoliikenteen houkuttelevuuteen. Helsinki on linjannut strategiassaan, että autoilun kulkutapaosuutta liikkumisesta vähennetään.

Kriittisin ääni markkinaehtoista hinnanmuodostusta kohtaan kuuluu perussuomalaisista.

”Helsingissä asuminen ja eläminen on jo valmiiksi kallista. Ei meillä ole varaa häätää ihmisiä kantakaupungista”, sanoo valtuustoryhmänjohtaja Mari Rantanen.

Helsingin tavoite on kasvattaa joukkoliikenteellä kuljettujen matkojen määrää ja puolestaan vähentää automatkojen määrää. Rantanen ei kuitenkaan usko, että maksuja korottamalla ihmiset vaihtaisivat autosta joukkoliikenteeseen.

”He maksavat vain enemmän. Aika harva ihminen pitää autoa huvikseen. Kaikkien kulkumuotojen pitää olla kaupungissa mahdollisia”, Rantanen sanoo.

Valtuuston suurin puolue kokoomus on perinteisesti erilaisissa asioissa markkinaehtoisuuden kannattaja, mutta toisaalta se on valvonut Helsingin politiikassa myös autoilijoiden etua. Ryhmänjohtaja Maarit Vierunen asettelee sanansa vielä tässä kohtaa varovaisesti.

”Pysäköintipolitiikkaa suunniteltaessa on tärkeätä ottaa huomioon alueen asukkaiden ja alueella toimivien yritysten tarpeet. On varmistettava pysäköintimahdollisuuksien riittävyys sekä asukaspysäköinnissä että liityntäpysäköinnissä”, Vierunen viestittää HS:lle.

Vierusen mukaan kokoomuksessa odotetaan tuloksia markkinaehtoisen pysäköinnin kokeiluista, joita on tehty muun muassa Kalasatamassa ja Hernesaaressa.

”Muodostamme kokoomuksessa kantamme asiaan näiden kokeilujen toimivuuden ja niistä saadun palautteen perusteella. Tulokset näyttävät sen, minkälaisia askeleita markkinaehtoisen pysäköinnin edistämiseen kannattaa tehdä tai jättää tekemättä.”

HS ei tavoittanut Sdp:n valtuustoryhmän puheenjohtajaa Eveliina Heinäluomaa kommentoimaan pysäköintipolitiikan suunnitelmia.

Asukaspysäköintiä Hesperiankadulla Etu-Töölössä.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat