”Huonoa työkäyttäytymistä” – Junatyöntekijät riitelevät nyt jo keskenäänkin oikeudessa - Kaupunki | HS.fi

”Huonoa työ­käyttäytymistä” – Juna­työn­tekijät riitelevät nyt jo keskenäänkin oikeudessa

Moitekanne liittyy mutkan kautta lähijunien peruutuksia aiheuttaneeseen työkiistaan.

Junankuljettaja Aki Kivistön matka kulki lokakuussa Helsingin päärautatieasemalta VR:n varikolle Ilmalaan.

2.12.2021 2:00 | Päivitetty 2.12.2021 8:27

Helsingin käräjäoikeudella on käsittelyssä ammattijärjestö Rautatiealan unionin sisäisiä kiistoja.

Ammattijärjestön neljä jäsenosastoa, Turun, Riihimäen, Jyväskylän ja Tampereen osastot, ovat nostaneet moitekanteen järjestön hallituksen toiminnasta.

Jäsenosastoja on yhteensä 24.

Riidan varsinaisena kohteena on kuitenkin Rautatiealan unionin nykyinen puheenjohtaja Tero Palomäki, jota kohtaan jäsenosastot tuntevat epäluottamusta.

Taustalla on myös ammattijärjestön toimiston työviihtyvyys- ja työilmapiiri, jota työterveyshuollon ammattilaiset ovat selvittäneet.

Käräjäoikeuden haastehakemuksen liitteistä ilmenee, että toimistossa on havaittu ”ilmapiirissä ristiriitoja, selän takana puhumista ja ajoittain huonoa työkäyttäytymistä niin henkilöstön kuin esimiehenkin taholta”.

On koettu, että ”selkeä johtajuus puuttuu”.

Selvityksen aikana toimiston henkilöstö väheni seitsemästä kahteen, joista toinen oli Palomäki.

Rautatiealan unionin edunvalvontakin on herättänyt jäsenistössä tyytymättömyyttä. Parin viime vuoden aikana ammattijärjestö on setvinyt muun muassa rautateiden kilpailuhankkeita.

VR Lähiliikenne voitti Helsingin seudun liikenteen (HSL) tarjouskilpailun, mutta tarjous oli mitoitettu aiempaa alhaisemmaksi, mikä on johtanut tehostustoimiin, joita työntekijät eivät hyväksy.

Tästä on seurannut, että äkillisten sairaustapausten vuoksi kotiin jääneitä kuljettajia eivät työkaverit tuuraa. Valtaosa työntekijöistä katsoo, että työn kuormitus on kasvanut työnantajan uusien työehtosopimustulkintojen vuoksi niin paljon, ettei joustohaluja ole.

Lue lisää: Helsingin seudun lähijunaliikenne muuttui hetkessä täysin ennakoimattomaksi – Matkustajat odottelevat turhaan jatkuvasti peruttavia junia

Puheenjohtajaan tyytymättömät jäsenosastot halusivat, että Palomäen luottamuksesta äänestettäisiin vuoden 2020 edustajiston kokouksessa.

Tätä varten ne lähettivät unionin hallitukselle kirjeen, jonka liitteenä oli muun muassa tuore työpaikkaselvitys sekä materiaalia puheenjohtajan epäasialliseksi koetusta käytöksestä.

Hallitus lähetti kuitenkin muutetun esityksen edustajistolle. Hallituksen enemmistön tahdon mukaisesti esitys kuului, että puheenjohtajasta äänestetään vasta vuonna 2023, kun järjestölle valitaan uusi hallitus. Liitteitä ei edustajille lähetetty.

Palomäkeen tyytymättömät jäsenosastot lähettivät liitemateriaalin itsenäisesti. Sen jälkeen hallitus totesi tapahtuneen ja lähetti liitteet edustajistolle.

Edustajisto kokoontui vuoden 2020 syksyllä, ja enemmistö edustajista oli hallituksen enemmistön kannalla, eli puheenjohtajasta päätettiin äänestää vasta vuonna 2023.

Tero Palomäki tulkitsee saaneensa luottamuksen edustajiston kokouksessa. Hän ei halua kommentoida moitekannetta ennen käräjäoikeuden käsittelyä.

Oikeuden tuomiota odotetaan ensi viikolla.

Rautatiealan unioni perustettiin kolme vuotta sitten, kun Veturimiesten liitto ja Rautatievirkamiesliitto yhdistyivät.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat