”Alue ansaitsee muuta” – Pasilan tulevaisuus muuttui keskiviikkona yhdessä hetkessä, asiantuntijat tyytyväisiä - Kaupunki | HS.fi

”Alue ansaitsee muuta” – Pasilan tulevaisuus muuttui keskiviikkona yhdessä hetkessä, asiantuntijat tyytyväisiä

Pasilan tornitalosuunnitelmat kaatuivat. Kaupunkisuunnittelun emeritusprofessori Trevor Harris sanoo, että Helsinki voisi nyt miettiä, mitä kaupungista oikeasti puuttuu.

Pasilaan suunnitellussa Trigonissa oli alun perin yhteensä yhdeksän tornitaloa.

23.12.2021 14:49

Uutinen rakennusyhtiö YIT:n pyrkimyksestä vetäytyä Helsingin Pasilaan suunnitellusta Trigoni-tornitalo­hankkeesta tuli yllätyksenä monille.

Se oli myös pettymys monille, sillä Keski-Pasilan rakentaminen on keskeinen, ehkä jopa keskeisin meneillään oleva hanke koko Helsingin kehittämisessä.

Lue lisää: Pasilaan suunniteltu valtava torni­talo­hanke kaatuu – ”Tilanne on valitettava”, sanoo apulais­pormestari Sinnemäki

Hankkeen kaatuminen saattoi kuitenkin olla myös siunaus, jos kaupunki­suunnittelun asiantuntijoita on kuunteleminen.

”Keski-Pasila on tärkeä etappi koko Helsingin kehityksessä. Alue ansaitsee muuta kuin kieltämättä hienosti suunniteltuja ja innovatiivisia tornitaloja”, sanoo kaupunki­suunnittelun emeritus­professori Trevor Harris.

”Nyt on hyvä hetki kaupunkisuunnittelijoiden, poliitikkojen ja grynderien istua alas yhdessä ja ajatella syvemmälle, mitä oikeasti puuttuu Helsingistä.”

Myös kaupunkisuunnittelun lehtori Tommy Lindgren Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitokselta toivoo uutta kierrosta ajatteluun.

”Pasilan kehitykselle voisi toivoa nyt paluuta tavoitteiden pohtimiseen”, hän sanoo sähköpostitse.

”Jos alueesta halutaan ’ekologinen kaupunkikeskus, joka perustuu tiiviiseen rakentamiseen, energiatehokkuuteen ja hyviin joukko- ja kevyen liikenteen yhteyksiin’, kuten kilpailuohjelmassa on todettu, voidaan perustellusti kysyä, oliko tornirakentaminen alun alkaenkaan vastaus tähän.”

Helsingin rakentamisen viime vuosikymmenen rajun dominovaikutuksen käynnisti Vuosaaren sataman valmistuminen vuonna 2008. Se vapautti Länsisataman, Sörnäisten sataman ja Laajasalon öljysataman alueet Jätkäsaaren, Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan rakentamiseksi asumiselle, toimistoille ja palveluille.

Saman ketjun loppupäähän kuuluivat VR:n lähtö veturitalleilta Vallilasta, konepajalta Keski-Pasilassa, ja viimeisinä etappeina Triplan valmistuttua suunnitelmissa olivat juuri Keski-Pasilan, Ilmalan ja Postipuiston rakentaminen.

Tornitalot olivat koko Pasilan kasvojen kohotuksen ytimessä. Ihmiset ovat ostaneet asuntoja odotuksenaan kaupunginosan muutoksen tuoma elämisen laadun koheneminen ja asuntojen arvon nousu. Epäilemättä myös Triplan yrittäjät odottivat vesi kielellä tornitalojen tuomia uusia asiakkaita.

Harris on optimisti: ”Pasila on joukkoliikenteen risteyskohta. En usko kaupunginosan houkutuksen vähenevän tämän pienen takaiskun takia. Pitäisikö ehkä olla jotakin muuta kuin asumista, toimistoja ja tuuli­turbulenssia?”

Harrisin mielessä ovat esimerkiksi julkiset rakennukset ja palvelut sekä yleishyödylliset kulttuuritilat, jokin ”merkittävämpi” kuin vain tornitaloissa asuminen, työnteko ja kaupankäynti.

”Alueen maine ja arvo eivät aina riipu siitä, miltä alue näyttää. Mielestäni itse sisältöä pitäisi ravistella. Tulisi kehittää kompakti, kiinnostava kaupunginosa, joka ei olisi riippuvainen torneista ja joka toisi Pasilaan monipuolisempia arvoja”, Harris sanoo.

Tornitalomanian” taustalla on Trevor Harrisin mukaan niin YIT:n kuin Helsingin kaupungin tarve pullistella lihaksiaan.

”Helsinki haluaa suurkaupunkimiljöön. Rakennusliikkeet taas pyrkivät tornitaloilla rohkean firman maineeseen. Mutta mitä korkeammalle rakennetaan, sitä kalliimmaksi se tulee. Trigonin taloudelliset tavoitteet ovat olleet epärealistiset.”

YIT voitti arkkitehtuurikilpailun esittelemällä solakoita, jossain määrin futuristisiakin kuvia torneista. Tommy Lindgren toteaa Helsingin tavoitteena olleen saada Keski-Pasilaan korkean rakentamisen alue jo pitkään.

”Voisiko kaupunki harkita alueen tavoitteiden saavuttamiseen nyt toisia välineitä? Pienempää hankekokoa, enemmän toteuttajatahoja, tornit unohtaen?” Lindgren pohtii.

Samaa sanoo Trevor Harris: ”Kaupungin pitäisi ehkä käynnistää neuvottelut kilpailussa Trigonin jälkeen toiseksi tulleen urakkatiimin kanssa, tai sitten yrittää vielä kerran neuvotella YIT:n kanssa. Ehkä kyseeseen tulisi jokin toinen vaihtoehto kuin tornitaloklusteri.”

Oikaisu 23. joulukuuta kello 16.19: Otsikossa viitattiin ensin siihen, että tornitalosuunnitelman kaatumisesta olisi uutisoitu ensin torstaina. Todellisuudessa päivä oli keskiviikko.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat