Vantaa valmistautuu jo ratikan rakentamiseen, vaikka virallista päätöstä ei ole – ”Kyllähän bussitkin tarvitsevat leveän katualueen” - Kaupunki | HS.fi

Vantaa valmistautuu jo ratikan rakentamiseen, vaikka virallista päätöstä ei ole – ”Kyllähän bussitkin tarvitsevat leveän katualueen”

Kaupunginvaltuusto päättää ratikan kohtalosta vuonna 2023.

Hakunilan keskustassa raitioreittiä on hahmoteltu nykyisille kaduille.

11.1. 13:42

Vantaan kaupunki on laittanut yleisön nähtäville ensimmäisiä asemakaavamuutoksia suunnitellun raitiotiereitin varrelta. Hakunilan keskustan kaavamuutoksen luonnosta voi kommentoida helmikuun 2. päivään saakka.

Kaavamuutoksen tavoitteena on varmistaa raitiotielle riittävä katutila, mikä tarkoittaa paikoin kadun leventämistä.

Käytännössä raitiotien varrella voidaan joutua muuttamaan kiinteistöjen osia katualueeksi, jolloin kaupunki tarvittaessa tekee ostotarjouksen kiinteistöjen omistajille.

Kaavoituksen eteneminen nostattaa varmuudella vastarintaa ratikkakriittisissä päättäjillä. Kaupungininsinööri Henry Westlin huomauttaa, ettei kaavamuutosten valmistelu lukitse katualuetta pelkästään raitiotiehankkeelle.

”Kyllähän bussivaihtoehto edellyttää laajaa katualuetta. Itse asiassa busseja varten tarvitaan tilaa vielä enemmän, koska bussit ovat raitiotievaunuja leveämpiä”, Westlin perustelee.

Vantaan valtuustossa perussuomalaiset, kristillisdemokraatit, keskusta, Liike Nyt sekä osa kokoomuksen valtuutetuista on vaatinut raitiotien suunnittelun lopettamista. Vaihtoehdoksi on esitetty muun muassa nivelsähköbusseja.

Budjettineuvotteluissa suunnittelun keskeyttämistä vaatineet jäivät vähemmistöön, joten yksityiskohtainen suunnittelu jatkuu tänä vuonna.

Kaupungin tavoitteena on inventoida tontit, kiinteistöt ja maa-alueet Länsimäestä lentoasemalle ulottuvan 19 kilometrin ratikkareitin varrella siten, että päätöshetkellä kaupungilla on selvillä, kuinka paljon tuloja Vantaa saa maankäyttösopimuksilla. Samalla selvitetään tarkemmin myös hankkeen kustannuksia.

Raitiotien kohtalo kiinnostaa monia yksityisiä maanomistajia. Esimerkiksi Aviapoliksessa keskeinen maanomistaja Avia Real Estate sekä kauppakeskus Jumbon kiinteistönomistaja Vantaan Valo tekevät jo suunnitelmia mahdollisen raideyhtiön varalle.

Lue lisää: Jumbon pysäköinti­alue halutaan täyttää asuintaloilla – Kiinteistö­sijoittajat odottavat jännittyneinä Vantaan raitiovaunu­päätöstä

Nyt tehtävän kaavatyön aikana kaduksi muuttuvat alueet inventoidaan eli kaduksi muutettavalla alueella oleva omaisuus esimerkiksi kasvillisuus, parkkipaikat ja rakennukset ja niiden arvo kartoitetaan myöhempää kaupungin ostotarjousta varten.

Inventointi koskee noin 400 kiinteistöä ratikan reitin varrella. Hakunilan keskustan asemakaavan osalta asia koskettaa noin 20 kiinteistöä ja niiden omistajia informoidaan asiasta lähipäivinä. Inventoinnin tekee konsulttitoimisto kaupungin toimeksiannosta.

Westlinin mukaan varsinaisia ostotarjouksia tehdään vasta, jos kaupunginvaltuusto hyväksyy raitiotien vuonna 2023. Yksityisten maanomistajien kiinteistöjen osien ostosta koituisi kaupungille useiden miljoonien eurojen kustannukset.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat