Helsingissä laituriin törmännyt Vikingin risteilyalus on poissa liikenteestä viikkoja - Kaupunki | HS.fi

Helsingissä laituriin törmännyt Vikingin risteilyalus on poissa liikenteestä viikkoja

Laituriin törmänneen M/S Gabriellan törmäys ei aiheuttanut suuria vaurioita.

M/S Gabriella törmäsi laituriin aivan merikylpylä Allas Sea Poolin vieressä.

13.1. 14:23

Keskiviikkona Helsingin Eteläsatamassa laituriin törmännyt Viking Linen Matkustajalautta M/S Gabriellan arvioidaan palaavan liikenteeseen vasta 17. päivä helmikuuta, yhtiön viestinnästä kerrotaan.

Pitkältä kuulostava korjausaika johtuu varaosien toimitusaikojen hitaudesta. Ainakin keulan pellit on korjattava.

Törmäys tapahtui hieman kello 17 jälkeen. Helsingin Satamasta kerrottiin HS:lle keskiviikkona, että laivan sähköt olivat heidän käsityksensä mukaan katkenneet ennen törmäystä.

Lue lisää: ”Elämäni lyhin risteily” – Viking Linen laiva törmäsi laituriin Helsingissä lähellä Allas Sea Poolia, matkustajan video näyttää tapahtumat

Onnettomuuden tutkinta on toistaiseksi kesken. Tämänhetkisen tiedon mukaan törmäys ei kuitenkaan aiheuttanut vuotoja, eikä henkilövahinkoja.

Liikenne- ja viestintäministeriön merenkulun valvonnan päällikkö Aleksi Uttula arvioi, ettei suuronnettomuuden riskiä ollut.

”Puhutaan niin pienistä nopeuksista. Tietenkin laituriin törmääminen näyttää ulospäin aika hurjalta”, Uttula sanoo.

Lisäksi laivan keula on rakennettu siten, ettei suurta vahinkoa yleensä pääse syntymään, vaikka törmäyksessä syntyisi reikä.

Osa matkustajista yöpyi laivassa, johon ei tullut onnettomuudessa vuotoja.

Uttulan mukaan laivan ohjattavuus katoaa, mikäli sähköt katkeavat. Sähköviat ovat hänen mukaansa kuitenkin harvinaisia.

Avomerellä laivan sähköviat eivät aiheuta suurta riskiä, ellei sää ole erittäin huono. Tilanne olisi voinut muodostua vaarallisemmaksi, mikäli laiva olisi liikkunut saaristossa.

”Täytyy kuitenkin sanoa, että liikennöivillä laivoilla on aika hyvät valmiuden reagoida myös sähkökatkoksiin”. Uttula sanoo.

Vakavimmat tilanteet syntyvät, kun laiva ajaa kovaa vauhtia ja sen veden alla oleva kylki osuu kariin. Näin kävi Uttulan mukaan esimerkiksi Viking Amorellalle vuoden 2020 syyskuussa Ahvenanmaan saaristossa.

”Silloin tuli vedenalaiseen osaan aika pitkäkin jälki”, Uttula kertoo.

Tuolloin kaikki 200 matkustajaa jouduttiin evakuoimaan.

Myös Viking Grace ajoi karille Maarianhaminassa vuoden 2020 loppupuolella. Amorella on ajanut karille aikaisemmin vuonna 2013. Tuolloin syynä oli sähköhäiriö.

Traficomin tilastojen mukaan puolet Suomen vesialueilla tapahtuneista onnettomuukisista olivat vuonna 2020 pohjakosketuksia tai karilleajoja.

Iso osa tilastoiduista vaaratilanteista taas koski hallinnan menetystä.

Vuoden 2020 aikana Traficomin tietoon tuli 26 Suomen vesialueilla tapahtunutta onnettomuutta sekä 19 vaaratilannetta.

Laivan keulaan tuli törmäyksessä kolhu.

Viking Linen viestintäpäällikkö Christa Grönlund kertoi keskiviikkona, että laivalla oli onnettomuuden sattuessa 204 matkustajaa.

He pääsivät illalla poistumaan laivasta Katajanokan terminaalin kautta. Matkustajille tarjottiin kuitenkin mahdollisuus yöpyä laivassa. Torstaiaamuna osa matkustajista kuljetettiin bussilla Turkuun, josta he lähtivät Amorella-laivan kyydissä Tukholmaan.

Matkustajista noin 80 yöpyi laivassa. Heistä 62 lähti Amorellalla Tukholmaan, Grönlund kertoo sähköpostitse.

Laivan kohtalosta uutisoi torstaina ensin Hufvudstadsbladet.

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat