Kauppakeskus kyllästyi odottamaan Espoon uudistustoimia Leppävaarassa – Sello suunnittelee laajennusta

Leppävaaran keskustan pohjois- ja eteläpuolen yhdistävää asemakaavaa on valmisteltu vuodesta 2013 alkaen. Viime keväänä pohjoispuolen suunnitelma kuopattiin.

Kauppakeskus Sello haluaa edetä kauppakeskuksen laajentamisessa ja pysäköintihallin rakentamisessa, eikä odottaa, että koko Leppävaaran keskustan asemakaavasuunnitelma joskus valmistuu.

29.3. 10:51

Kauppakeskus Sellon laajennusosa ja pysäköintitalo ovat vihdoin etenemässä Espoon Leppävaarassa. Ne ovat osa jo vuonna 2013 alkuun pantua koko Leppävaaran keskustan asemakaavamuutossuunnitelmaa.

Junaradan ja Turuntien jakamasta Leppävaaran keskustan etelä- ja pohjoispuolesta on pyritty saamaan nykyistä yhtenäisempi alue. Suunnittelussa on kuitenkin ollut takapakkeja.

”Tämä asemakaavaprojekti koko Leppävaaran osalta on ollut todella pitkä. Meidän tavoitteenamme on, että radan eteläpuolella pystytään jo muutaman vuoden kuluttua toteuttamaan Sellon laajennus ja pysäköintitalo”, Kauppakeskus Sellon toimitusjohtaja Marjo Kankaanranta kertoo.

Sello ei siis enää odota, että myös Leppävaaran keskustan pohjoisosan suunnitelmat valmistuvat.

Espoon kaupunginhallituksen elinkeino- ja kilpailukykyjaosto päätti maanantain kokouksessaan jatkaa kauppakeskuksen monta kertaa uusittua suunnitteluvarausta. Ensimmäisen kerran Sellon suunnitteluvaraus on annettu lokakuussa 2015.

Kauppakeskuksen tavoitteena on saada muutos asemakaavaan tämän vuoden loppuun mennessä. Kankaanrannan mukaan Sellon laajennusosan rakentaminen voitaisiin aloittaa parin vuoden päästä. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, uusi suurempi Sello on valmis neljän viiden vuoden päästä.

Kauppakeskuksen tarkoituksena on laajentaa tilojaan kahteen kerrokseen Leppävaaranaukiolla sijaitsevan joukkoliikenneterminaalin päälle.

Uusi osa lisää noin kymmeneksellä kauppakeskuksen nykyisiä tiloja.

”Sellossa on nykyisin vuokrattavaa alaa 102  000 neliömetriä ja laajennusosa on 10 000 neliötä”, kertoo Kankaanranta.

Lisäksi kauppakeskus haluaa rakentaa 330-paikkaisen pysäköintitalon joukkoliikenneterminaalin päähän Linnantullinkadun pohjoispuolelle, jossa on nykyisin hiekkakenttä.

Koko Leppävaaran keskustan asemakaavasuunnitelmassa on ollut mukana myös junaradan pohjoispuoleinen osa kauppakeskus Gallerian puolella.

Kaupunginhallituksen elinkeino- ja kilpailukykyjaosto päätti viime vuoden toukokuussa yllättäen hylätä radan pohjoispuoleisen osan suunnitteluvarauksen.

Jaosto olisi halunnut suunnitelman takaavan paremmat edellytykset työpaikoille, liiketoiminnalla, monipuolisille palveluille ja harrastustoiminnalle ja tapahtumille. Leppävaaran asukasluvun arvioidaan vuonna 2040 olevan jo 100 000 ja keskusta-alueesta halutaan vetovoimainen.

Hylätyssä suunnitelmassa kaavailtiin muun muassa pohjoispuolelle korkeita asuintaloja, toimistotiloja ja hotelli. Osa päättäjistä on halunnut radan yli laajempaa kansirakennelmaa kuin pelkän suunnitelmassa olleen kävelykadun.

Hylkäämisen jälkeen alueen suunnittelu on osittain aloitettu alusta.

Junaradan pohjoispuolen alueelle aiotaan etsiä ideakilpailulla uutta konseptia ja toteuttajaa. Alustavan aikatauluarvion mukaan kilpailu alkaisi kesällä. Espoon kaupunginhallitus hyväksyy ideakilpailun ajatuksen ja tavoitteet huhtikuussa.

”Ideakilpailussa varmasti otetaan huomioon se, miten radan ylitys ratkaistaan. Etukäteen ei oteta kantaa, onko ylitysratkaisu kansi vai silta, ideoissa voidaan esittää vaihtoehtoja”, Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo kertoo.

Radan ylittävän rakennuskokonaisuuden pitää liittyä luontevasti Kauppakeskus Sellon varausalueeseen ja laajennukseen.

Sello varautuu myös omissa suunnitelmissaan rata-alueen ylittäviin rakenteisiin. Siihen menee vielä useita vuosia, että koko Leppävaaran uusi keskusta on valmis.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat