Raitiovaunu toisi Vantaalle mullistuksen: Raiteet toisivat asunto­rakentamista kolmen miljoonan neliön verran

Uutta rakentamista voisi syntyä yhteensä neljä miljoonaa kerrosneliötä.

5.4. 15:26

Lentoaseman tuntumaan Tietotielle on hahmoteltu uutta toimisto- ja hotellikiinteistöä.

Vantaan raitiotien varteen on mahdollista kaavoittaa asuntoja noin 60 000 asukkaalle ja uusia työpaikkoja noin 30 000.

Näihin lukuihin on päädytty raitiotien kaavarunkoluonnoksessa, jonka poliitikot saavat eteensä ensimmäisen kerran tänään tiistaina.

Kaavarunko auttaa hahmottamaan, minne ja miten paljon rakentamista Länsimäestä Aviapolikseen ulottuvan ratikkareitin varteen voisi syntyä.

Reitin kokonaispituus on 19 kilometriä. Asuntorakentamisessa suurimmat tiivistysmahdollisuudet sijoittuvat taajamiin, mutta myös sellaisille alueille, joilla nyt monenlaisia toimintoja.

Uusista työpaikoista iso osa voisi sijoittua lentoaseman tuntumaan Aviapoliksen alueelle sekä nykyisiin kaupunkikeskustoihin.

Pinta-alaksi muutettuna työpaikkarakentamisen mahdollisuuksia on noin miljoona kerrosneliötä ja asuinrakentamiseen noin kolme miljoonaa kerrosneliötä.

Valmistelussa on tehty erilliset tarkastelut liikenteestä, kaupallisista palveluista, päiväkotien ja koulujen tarpeesta, kulttuuriympäristöstä, viheralueista, puroista ja vesistöistä sekä ekologisesta verkostosta.

Sen sijaan laskelmat kiinteistötaloudesta ovat vielä kesken. Projektipäällikkö Tiina Hulkon mukaan talouslaskelmia esitellään kaupunginvaltuustolle 19. toukokuuta.

Poliitikot ovat väitelleet valtuustosalissa jo useita kertoja, voidaanko raitiotien rakentamiskulut kattaa kiinteistökehityksestä saatavilla tuotoilla. Vantaan kaupunki omistaa varsin vähän maata ratikkareitin varrella, mutta se voi muun muassa kerätä tulevien rakennushankkeitten toteuttajilta maankäyttömaksuja ja arvioida verotuottojen kasvua.

Talouslaskelma on monelle valtuutetulle keskeinen asiakirja siinä vaiheessa, kun kaupunginvaltuusto ensi vuonna kokoontuu päättämään rakennushankkeesta.

Asemakaavajohtaja Tarja Laine sanoo, että maankäytön huolellinen tarkastelu on olennaista mahdollisimman tarkan talouslaskelman saamiseksi.

”On tärkeä ymmärtää maankäytön suunnittelua, ja on hyvä pyrkiä siinä yhteiseen näkemykseen”, Laine sanoo.

Laine myöntää, että juuri tällä hetkellä yleinen talouskehitys on vaikeasti ennustettavissa. Toisaalta raitiotien rakentamiseen kuluisi joka tapauksessa viitisen vuotta, jos valtuusto sen päättää rakentaa.

Hakunilan keskusta-alue voisi laajentua huomattavasti, jos raitiotie vauhdittaisi rakentamista ennustetulla tavalla.

Vantaan ratikka on herättänyt kiinnostusta etenkin maanomistajien keskuudessa. Esimerkiksi lentoaseman tuntumassa Avia Real Estate ja kauppakeskus Jumbon omistajatahot ovat jo hahmotelleet ratikkaan tukeutuvia rakennushankkeita.

Lue lisää: Jumbon pysäköinti­alue halutaan täyttää asuintaloilla – Kiinteistö­sijoittajat odottavat jännittyneinä Vantaan raitiovaunu­päätöstä

Toisaalta ratikan vastustajat valtuustosalissa ovat tehneet lukuisia aloitteita, joilla hanke halutaan torpata.

Vaikein kaavakiista häämöttää Tikkurilassa, jossa keskustan taloyhtiöt vastustavat tunnelilinjausta Ratakujan alapuolella. Taloyhtiöt ovat tehneet muistutuksen maanalaisesta asemakaavasta.

Lue lisää: Käräjöinnin uhka väijyy Tikkurilan ratikkatunnelin yllä

Vantaan kaupunkiympäristölautakunta on ottamassa aikalisän kaavarunkoluonnoksen käsittelyyn. Puheenjohtaja Anssi Aura (kok) aikoo esittää asian jättämistä pöydälle, jotta poliitikoilla täytyy olla aikaa perehtyä laajaan aineistoon.

Lautakuntakäsittelyn jälkeen luonnos asetetaan nähtäville, ja siitä pyydetään lausuntoja.

Raitiotie yhdistäisi Vantaan Helsingin metroon

■ Vantaan pikaraitiolinjan pituus on 19,3 kilometriä Helsingin Mellunmäen metroasemalta Hakunilan ja Tikkurilan kautta Helsinki-Vantaan lentoasemalle.

■ Ennustettu matkustajamäärä noin 81 000 matkustajaa / vuorokausi.

■ Ennuste rakennuskustannuksiksi oli vuonna 2019 noin 393 miljoonaa euroa, josta valtion mahdollinen osuus voisi olla 114 miljoonaa, Helsingin kaupungin noin 12 miljoonaa ja Vantaan kaupungin 267 miljoonaa euroa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat