Nöyryyttäväksi koettu Espoon terveyskeskuksen puhelinpalvelu yritti estää asiakkaiden pääsyn lääkäriin

Sosiaali- ja potilasasiamies arveli selvityksessään, että puhelinpalvelussa toimivat henkilöt joutuvat useimmiten ”torjumaan ajanvarausyrityksen”.

Asiakkaat kertoivat sosiaali- ja potilasasiamiehelle, että puhelinpalvelusta heille oli sanottu ilman näkemistä, että asiakas ei ollut riittävän sairas päästäkseen lääkärille.

11.4. 15:03 | Päivitetty 11.4. 20:59

Espoon sosiaali- ja potilasasiamies sai viime vuonna asiakkailta valituksia terveysasemien puhelinpalvelusta ja hoitoon pääsyn vaikeudesta.

Sosiaali- ja potilasasiamies Eva Peltolan selvityksen mukaan viime vuotta leimasivatkin terveyspalveluiden, etenkin terveysasemien, ongelmat.

Espoon kaupunginhallitus käsittelee sosiaali- ja potilasasiamiehen selvitystä maanantaina.

Terveysasemien puhelinpalvelussa arvioidaan asiakkaan tarve lääkärin vastaanottoon. Asiakkaille on jäänyt epäselväksi, millä perusteella päätös hoidon epäämisestä tehdään.

Osa asiakkaista piti puhelinpalvelua nöyryyttävänä ja koki, että heidän vaivojaan vähäteltiin tai mitätöitiin. Asiakkaalle saatettiin sanoa häntä näkemättä, että hän ei ole riittävän sairas päästäkseen lääkärille.

Monet eivät uskaltaneet edes soittaa puhelinpalveluun, koska ajattelivat, että he eivät osaa riittävästi perustella tarvettaan päästä lääkärille, eivätkä halua tulla nolatuksi.

Eräs asiakas kertoi, että kun hän sinnikkäästi vaati päästä lääkärille, pitkän kiemurtelun jälkeen hoitaja paljasti, että Espoossa ei sillä hetkellä ollut ainuttakaan aikaa varattavissa.

Potilasasiamies arveli selvityksessä, että puhelinpalvelussa toimivat henkilöt joutuvat useimmiten ”torjumaan ajanvarausyrityksen” heille todennäköisesti annettujen toimintaohjeiden mukaan.

Viime vuonna asiakkaille ei alkuvaiheessa kerrottu suoraan, että aikoja ei ole ja siksi arvioidaan niin tarkkaan tarvetta tavata lääkäri. Tilanteen pitkittyessä asia puhelinpalvelussa myönnettiinkin. Espoon kaupunki tiedotti viime kesänä Espoo.fi -sivustolla ja Länsiväylä-lehdessä, että 15. elokuuta saakka terveysasemilla palvellaan vain kiireellisissä asioissa. Kiireettömiä aikoja sai varata syyskuussa.

Asiakkaat kertoivat potilasasiamiehelle myös tilanteista, joissa puhelinpalvelu epäonnistui seulonnassaan.

Tällaisia tilanteita olivat esimerkiksi pitkään jatkunut kaksinkertainen lääkitys, josta asiakas ei ollut itse tietoinen tai riittämätön lääkitys, joka sekin olisi vaatinut lääkärin tapaamisen.

Myös erikoissairaanhoitoon pääsy osoittautui viime vuonna vaikeaksi. Kun aikoja terveysasemalle ei saanut, senkin takia mahdollisesti jatkohoitoa edellyttäneet sairaudet jäivät diagnosoimatta ja ajoissa hoitoon pääsy vaikeutui.

Sosiaali- ja potilasasiamies piti selvityksessään mahdollisena, että Espoossa on pitkään laskettu sen varaan, että kaikki espoolaiset eivät hakeudu kaupungin järjestämiin terveyspalveluihin.

Monet espoolaiset saavat terveyspalvelunsa työterveyspalveluiden tai vakuutusten mahdollistamien yksityisten lääkäripalveluiden kautta.

Terveyskeskusten vastuulle ovat jääneet raskaampaa hoitoa vaativat, sairaammat ja muutenkin heikommassa asemassa olevat. Terveyskeskuksille on vuosien ajan siirretty myös uusia tehtäviä ja Espoon väkimäärä on kasvanut. Sosiaali- ja potilasasiamiehen mukaan lääkäreiden määrä Espoon terveyskeskuksissa ei ole kasvanut välttämättä samaa tahtia.

Terveydenhuoltoon liittyneitä yhteydenottoja tehtiin sosiaali- ja potilasasiamiehelle viime vuonna 583, kun niitä vuonna 2020 tehtiin 47 enemmän. Yhteydenottojen väheneminen saattoi johtua ainakin osittain siitä, että monien palveluyksikköjen toimintaa jouduttiin supistamaan.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat