Luonnonsuojelijoiden valitukset nostivat Raide-Jokerin hintaa miljoonilla

Urakan aikataulua valituskierros Patterimäen tunnelista ei hidasta.

Patterimäen tunneli on pituudeltaan noin 300 metriä. Se yhdistää Helsingin Pajamäen ja Espoon Vermonrinteen toisiinsa.

19.4. 14:22

Raide-Jokerin Patterimäen tunneliin liittyvät valitukset nostivat kokonaisurakan hintaa 3,2 miljoonalla eurolla, tiedottaa projektiorganisaatio tiistaina.

Ylimääräisiä kuluja kertyi sekä suunnittelusta että rakentamisesta, kun tunnelia lähdettiin louhimaan sivusuunnasta vanhan hiekkasiilon kautta eikä tunnelin kummastakaan päästä.

Espoosta Helsinkiin ulottuvan raidehankkeen kokonaisbudjettiin tai valmistumisaikatauluun valituskierros tuskin vaikuttaa, arvioi tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski.

”Budjetin kanssa ollaan kyllä niin tarkalla, ettei täyttä varmuutta ole, saadaanko tämä muualta kokonaisuudessaan säästettyä”, Saarikoski sanoo.

Asukasjärjestö Pajamäki-seura ja Pro luonto -yhdistys hakivat oikeusteitse kieltoa Patterimäen puiston puiden kaatamiselle alueen liito-oravahavaintojen vuoksi. Valitusten vuoksi tunneliurakka viivästyi kahdella vuodella.

Lue lisää: Raide-Jokerin työt nytkähtivät käyntiin Patterimäessä: puita kaadetaan nyt tunnelin itäpäässä

Lue lisää: KHO: Ei valituslupaa Raide-Jokerin Patterimäen tunnelista

Raide-Jokerin liikenteen on määrä käynnistyä vuoden 2024 alussa, viitisen kuukautta alkuperäistä arviota aikaisemmin. Noin 25 kilometrin pituisen ratayhteyden hinta on liki 400 miljoonaa euroa.

Kahdesta päätepysäkistä Espoon Keilaniemi valmistuu ajallaan, mutta Itäkeskuksessa tehdään väliaikainen päätepysäkki Raaseporintien ja metrolinjan väliin.

Itäinen päätepysäkki jää siten etäällä Tallinnanaukiosta, sillä Itäkeskuksen metroaseman päälle on määrä rakentaa kokonaan uusi kortteli. Tämän urakan aikataulu ei vielä ole selvillä.

Rakennusyhtiö YIT:n verkkosivuilta ilmenee, että Punos-kortteliksi nimetyn hankkeen rakentamisen on määrä alkaa vuoden 2022 aikana, jolloin ensimmäiset asunnot, joukkoliikenneterminaali ja liiketilat valmistuisivat vuonna 2025.

Patterimäen tunnelissa urakoitsijat tekevät parhaillaan muun muassa sähkötöitä. Tunneli valmistunee Saarikosken mukaan koko 25 kilometrin radan viimeisimpänä urakkana.

Kevään aikana tunnelin suualueita maisemoidaan. Tunnelin itäpäähän tuodaan samaa metsänpohjaa, mitä sieltä aikanaan vietiin pois.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat