Pasilassa ajaminen muuttui tuskien taipaleeksi – Autojono venyy päivittäin satojen metrien mittaiseksi

Jonot ovat pahimmillaan useita satoja metrejä.

Helsingin Pasilassa sijaitseva Veturitien rakennustyömaa ja paikalle rakennettu liikenneympyrä ruuhkauttavat liikennettä päivittäin.

22.4. 11:31

Keski-Pasilaan entisen Hartwall Arenan lähelle rakennettu uusi liikenneympyrä ja lukuisat poikkeusreitit aiheuttavat mittavia ruuhkia etenkin aamuisin ja virka-ajan päätyttyä.

Liikenne sakkaa paikoin niin pahasti, että autojonot ovat HS:n havaintojen mukaan satojen metrien pituisia ja jonossa vierähtää minuuttikaupalla aikaa.

Tämä on seurausta siitä, että aluetta rakennetaan ja uudistetaan voimakkaasti ja paikalla ennen ollut valo-ohjattu risteys poistettiin Veturitien rakennustyömaan alta.

Pahin tilanne on Hakamäentien suunnasta tultaessa, sanoo myös projektipäällikkö Juuso Luoto Helsingin kaupungilta.

”Ruuhkaa on varmasti Hartwall Arenan luona. Pohjoisesta kun tullaan, niin Hakamäentielle muodostuu jonoja. Veturitietä pitkin pääsee helpommin liittymään liittymään, sillä heillä on etuajo-oikeus”, Luoto sanoo.

Hartwall Arena vaihtui Helsinki-halliksi, koska virvoitusjuomayhtiö lopetti hallin sponsoroinnin omistajien Venäjä-kytkösten takia. Myös uusi nimi Helsinki-halli on aiheuttanut hämmennystä, sillä muun muassa Hakamäentiellä ja Veturitiellä opasteissa mainitaan edelleen Hartwall Arena.

Lue lisää: Sponsori halusi eroon kiusallisesta yhteistyöstä, mutta kyltit opastavat yhä kohti ”Hartwall Arenaa”

Liikenneympyrä on ollut paikalla viime kesästä lähtien. Tuolloin ruuhkista tuli Luodon mukaan jonkin verran yhteydenottoja, ja palautteiden pohjalta opasteita lisättiin ja liikenneympyrää laajennettiin hieman. Ongelmat eivät kuitenkaan ole poistuneet.

”Muutoksilla saimme yhdestä kaistasta pikkuisen lisää tilaa. Mutta ei sitä pysty suureksi liikenneympyräksi tekemään, vaan se on jo niin iso kuin mahtuu olemaan”, Luoto sanoo.

Ruuhkasumppua pahentaa se, että Pasilankatu on suljettu liikenteeltä.

Koronatilanteen paraneminen ja etätyön väheneminen ovat osaltaan lisänneet liikennettä ja siten myös ruuhkia, Luoto arvelee.

”Pikkuisen on kasvanut autoilijoiden määrä.”

Alueella suunnistaminen on asukkaiden mukaan vaikeaa, sillä laajat rakennustyömaat ovat muuttaneet useita reittejä ja osa kokee alueella suunnistamisen hyvin vaikeaksi.

Luodon mukaan ruuhkia voi yrittää välttää suunnittelemalla ajoreittinsä etukäteen.

”Riippuen toki siitä, mihin on matkalla. Mutta suosittelisin käyttämään Ratapihantietä, ajamaan Ilmalan kautta tai sitten Mäkelänkatua, niitä kautta pystyy ruuhkat kiertämään.”

”Jos taas haluaa Veturitietä kohti Radiokatua, kuljetaan Höyrykadun tai Firdonkadun kautta.”

Näillä näkymin nykyiset liikennejärjestelyt ovat voimassa 2023 loppukesään. Tuolloin liikenneympyrä poistuu ja liikennevalot otetaan käyttöön. Samalla saadaan lisää kaistoja ja tilanne kohenee.

"Kun koko silta on valmis, saadaan kaikki kaistat käyttöön. Autokaistoja tulee sillalle molempiin suuntiin kolme”, Luoto sanoo.

Nyt kaistoja on rakennustyömaan vuoksi käytössä vain yhdet kaistat suuntaansa. Ennen rakennustöiden alkua oli yksi kaista pohjoiseen ja kaksi etelään.

”Loppuvaiheessa tämä hyödyttää kaikkia. Molemmin puolin siltaa tulee myös kunnolliset jalankulut ja pyöräilyväylät”, Luoto kertoo.

Käynnissä oleva Keski-Pasilan uudistuminen on osa laajamittaista Pasilan uudistamista, jossa Helsingin keskusta laajenee Pasilaan. Veturitiestä tehdään pääkatu. Helsingin kaupunki on tiedottanut, että katutyöt vaikuttavat kulkemiseen koko Keski-Pasilassa, mutta etenkin Veturitiellä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat