Kiusalliset epäselvyydet jarruttavat pankkikorttimaksun rantautumista HSL:n joukkoliikenteeseen

Kilpailutuksissa voittajaksi selvisi ranskalainen Conduent, joka on juuri ilmoittanut luopuvansa joukkoliikenneyksiköstään.

Yhden laitevalmistajan kortinlukijoita on testattu viime kesänä Suomenlinnan lautalla. HSL on hankkimassa ranskalaisen Conduentin laitteita.

28.4. 2:00 | Päivitetty 28.4. 12:01

Helsingin seudun liikenne (HSL) on joutunut järjestämään uuden tarjouskierroksen kortinlukijoista, joita asennetaan liikennevälineisiin, asemille ja pysäkeille noin 4 500.

HSL:n hallitus hyväksyi laitetoimittajaksi ranskalaisen Conduent Transportationin maaliskuun lopulla.

Tavoitteena on uusia kortinlukijat, jotta matkustajat voivat maksaa matkansa mobiililipun tai matkakortin lisäksi pankki- ja luottokorteilla.

HSL keskeytti viime syksynä ensimmäisen tarjouskierroksen sen jälkeen, kun yksi kierroksen hävinneistä yrityksistä teki valituksen markkinaoikeuteen.

Epäonnistuneella tarjouskierroksella voittajaksi oli valikoitunut ranskalainen Conduent Transportation. Valituksen perusteella ilmeni, ettei Conduentilla ollut eurooppalaista rahoitusalan turvastandardia, jota HSL oli tarjousehdoissa edellyttänyt.

Uuden hankintakierroksen tarjousehdoista tämä turvastandardiin kohdistuva ehto oli poistettu.

Miksi näin tehtiin, tarjouskierrosta valmistellut HSL:n teknologiajohtaja Hannu Heikkinen?

”Sertifiointi turvastandardia varten tehdään nyt laitteiden toimituksen aikana. Ilmeni, että Suomi poikkeaa tietyiltä sertifiointivaatimuksiltaan muista eurooppalaisista maista. Tarkoituksena on, että laitetoimittaja räätälöi laitteiden ohjelmiston siten, että se toimii yhdessä meidän rakentamamme taustajärjestelmän kanssa.”

Ensimmäisellä kierroksella tarjouksia tuli yhteensä kahdeksan. Niistä kahden yrityksen tarjoukset hylättiin, koska ne eivät täyttäneet tarjousehtoja. Uudella hankintakierroksella tuli vain kolme tarjousta, joista ruotsalaisen Modulsystemin tarjous hylättiin.

Miksi Modulsystem läpäisi seulan ensimmäisellä, muttei toisella kierroksella?

”Kyseessä ei siis ole hankinnan jatkumo, jossa olisi ollut ensimmäinen ja toinen kierros, vaan kaksi erillistä hankintaa ja kaksi vertailua. Jälkimmäisessä hankinnassa Modulsystem ei täyttänyt minimivaatimuksia toimittajan taloudellisesta koosta.”

Nostettiinko liikevaihdon vaatimusta?

”Kyllä, liikevaihdossa me olisimme hankintalain perusteella voineet edellyttää jopa hankinnan kokoon verrattuna kaksinkertaista liikevaihtoa.”

Uudella hankintakierroksella tuli vain kolme tarjousta.

Ovatko ensimmäisessä hankinnassa Conduentille hävinneet Access tai Modulsystem valittaneet tästä toisesta hankinnasta?

”Access tai Modulsystem eivät ole jättäneet valitusta markkinaoikeuteen.”

Kahden tarjouskilpailun voittaja, ranskalainen Conduent on HS:n tietojen mukaan nostanut tarjoustaan toisella tarjouskierroksella kahdella miljoonalla eurolla liki yhdeksään miljoonaan euroon.

Conduent on HSL:n hallituksen kokouksen jälkeen huhtikuun alussa ilmoittanut luopuvansa joukkoliikennetoiminnastaan.

Miten tämä vaikuttaa kortinlukijoiden toimitukseen?

”Meidän hankinnoissamme on tyypillistä, että yhtiöitä myydään tai tehdään liikkeenluovutuksen järjestelyjä. Oletus on, että Conduentin joukkoliikennetoiminta siirtyy uudelle omistajalle.”

”Meidän suurin huolenaiheemme on tällä hetkellä yleismaailmallinen komponenttipula. Noin 4 500 kortinlukulaitteen on pystyttävä lukemaan matkakortteja, pankki- ja luottokortteja sekä QR-koodeja. Laitteet valmistetaan todennäköisesti Kiinassa.”

Rotterdamin joukkoliikennetoimija RET tilasi vuonna 2018 Conduentilta vastaavanlaisen järjestelmän. Pankki- ja luottokortteja lukevat kortinlukijat eivät vieläkään ole käytössä, vaikka päätöksestä on kulunut neljä vuotta. RET:n viestinnän mukaan hankinnan ensimmäinen vaihe otettaisiin käyttöön tänä keväänä.

Kuinka hyvin tarjousvertailussa perehdyttiin yritysten referenssikohteisiin?

”En tunne Rotterdamin tapausta, mutta hankkeen viivästymiseen siellä voi olla hyvin monia syitä. Meidän tarjousvertailussamme eri yritysten tarjouksia vertailtiin paperilla. Matkailu eri kohteisiin ei kuulu vertailuprosessiin. Conduentin laitteita on käytössä muun muassa Montrealissa.”

”Yksi ero Hollantiin verrattuna voi olla siinä, että meillä HSL ja 21 suomalaista kaupunkia kehittävät yhteistä taustajärjestelmää, joka mahdollistaa pankki- ja luottokorttien käytön sekä tilipohjaisen järjestelmän luomisen. Conduent toimittaa siis vain raudan eli kortinlukijat.”

”Conduent toimittaa vain raudan eli kortinlukijat.”

Tilipohjaisessa mallissa matkustaja rekisteröi järjestelmään oman tilinsä ja sinne maksuvälineet. Maksuväline voi siis olla matkakortin lisäksi lähimaksuominaisuudella varustettu pankki- tai luottokortti.

Tilipohjainen järjestelmä on ollut pitkään käytössä muun muassa Lontoossa. Ennen korona-aikaa jo noin puolet kaikista Lontoossa tehdyistä joukkoliikennematkoista maksettiin lähimaksulla. Toinen puolikas matkoista maksettiin matkakortilla.

HSL on ennakoinut pankki- ja luottokorttien käyttöä maksuvälineenä liikennevälineissä jo pitkään. Koronapandemian jälkimainingeissa oletus on, että monet työntekijät jakavat viikkonsa etä- ja läsnäpäiviin, jolloin joukkoliikennematkoissa kertalippujen suosio kasvaisi.

Mikä on nyt HSL:n tavoiteaikataulu uusille kortinlukijoille?

”Tavoitteena on tehdä sopimus Conduentin kanssa tämän kevään aikana. Sen jälkeen Conduent tekee ohjelmistoräätälöintiä. Ensimmäisessä vaiheessa Conduentin uudet lukijat matkivat vanhaa taustajärjestelmää. Sitten Conduentin järjestelmä käännetään käyttämään uutta taustajärjestelmää. Tilipohjaisen maksujärjestelmän käyttö voisi olla mahdollista vuoden 2023 alussa.”

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat