Vantaan valtuuston enemmistö ei innostunut raitio­tien kansan­äänestyksestä

Kaupunginvaltuusto tyrmäsi palautusesityksen äänin 44–19.

Vantaan raitioreitin varrelle on hahmoteltu lisärakentamista muun muassa lentoaseman tuntumassa Tietotiellä.

25.4. 22:22

Vantaan raitiotien vastustajat eivät saaneet tahtoaan läpi maanantaina Vantaan kaupunginvaltuuston kokouksessa. Palautusesitys raitiotietä koskevasta kansanäänestyksestä hävisi äänin 44–19.

Vantaan kaupunginvaltuusto päätti edellisellä valtuustokaudella, että raitiotien reitti suunnitellaan siten, että sen kustannukset ja maankäytön tuotot saadaan mahdollisimman tarkasti selville. Päätös on määrä tehdä ensi vuonna.

Neuvoa-antavaa kansanäänestystä olivat esittäneet Paula Lehmuskallio (kok) ja Tuukka Saimen (ps) sekä 18 valtuutettua perussuomalaisten, kokoomuksen ja valtuuston keskiryhmistä.

Valtuusto kävi jälleen kerran vilkkaan keskustelun lähinnä raitiotiehankkeesta, ei niinkään kansanäänestyksestä.

Valtuutettu Tarja Eklund (sd) päättelikin, että aloite on tehty vain hankkeen keskeyttämiseksi.

”Tämä tuntuu aikahaarukan kannalta oudolta, koska suunnitteluaikaa on jäljellä enää tämä vuosi. Nyt alettaisiin puuhastelemaan kansanäänestystä, joka sekin maksaa jotain puoli miljoonaa euroa. Valtuusto tämän päätöksen kuitenkin joutuu tekemään, ei se tilanne mihinkään muutu.”

Saimen puolusti kansanäänestystä siten, että se voitaisiin järjestää sopivasti juuri ennen kuin valtuusto asian päättää.

Antero Eerola (vas) arveli, ettei kansanäänestyksen ideaa niinkään vauhdittanut ajatus kansan kuulemisesta, vaan se oli vain yksi keino sabotoida hanketta.

”Tästä on tullut teille pakkomielle. Ensi viikolla on käytössä jokin toinen keino”, Eerola huomautti.

Ulla Kaukola (sd) kertoi, että Tuukka Saimen oli jättänyt tammikuussa myös kuntalaisaloitteen raitiovaunuasiasta.

Reitin eri alueiden kaavarunkoja ja katusuunnitelmia on tulossa nähtäville kuluvan vuoden aikana. Niistä vantaalaiset voivat antaa palautetta ja kommentteja.

RAITIOTIEN vastustajat laskivat, että noin 400 miljoonan euron rakentamiskustannukset voivat paisua jopa miljardiin euroon.

Saimen laski rakennusurakan päälle hankalan maaston tuomat kustannuslisät, varikon ja kaluston kustannukset sekä mahdolliset uudet reitit Länsi-Vantaalle.

Vantaa on kuitenkin tehnyt ehdollisen osallistumispäätöksen Helsingin kaupungin liikennelaitoksesta (HKL) muodostettuun uuteen Kaupunkiliikenne-yhtiöön.

Esimerkkilaskelman perusteella Vantaa voisi 2,9 miljoonan euron osakesijoituksella saada 33 prosentin osuuden pikaraitiotien kalustoa ja varikkoa hallinnoivasta tytäryhtiöstä. Yhtiö rahoittaisi hankinnat itsenäisesti, ja ne merkittäisiin yhtiön taseeseen.

Kaupunkiliikenneyhtiön tarkoituksena on tuottaa julkisia palveluita omakustannushintaan niin sanottuna inhouse-toimijana.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat