Helsingin suunniteltua pysäköintiohjelmaa väitetään lainvastaiseksi –  HS tarkisti väitteen

Virkamiesten esitys asukaspysäköintimaksujen uusista hinnoitteluperiaatteista käsitellään kaupunkiympäristölautakunnassa tiistaina.

Mikäli esitys asukaspysäköinnin uudesta hinnoittelusta tulee voimaan, voi asukaspysäköinnin hinta nousta 90 euroon kuukaudessa myös Etu-Töölössä.

26.4. 14:58

Helsingin kaupungin pysäköintiohjelma on lainvastainen, väitti kaupunginvaltuutettu Otto Meri (kok). HS selvitti väitteen todenperäisyyden.

Helsingin asukaspysäköinnin hinnoittelumalliin esitetään uudistusta, joka saattaisi kolminkertaistaa pysäköintiluvan hinnan kantakaupungissa. Ehdotusta puidaan kaupunkiympäristölautakunnan kokouksessa tänään keskiviikkona.

Lue lisää: Esitys: Helsingin pysäköinnin hintoihin erittäin suuria korotuksia

Kokoomuksen kaupunginvaltuutettu Otto Meri kirjoitti maanantaina 25.4. esitystä kritisoivan blogipostauksen Uuden Suomen sivuille. Meren mukaan kunnan määräämien palvelumaksujen täytyy vastata palvelun tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia tai muuten kyse on verosta.

”Katson, että asukaspysäköintimaksu on kunnallinen maksu, jonka perustuslakivaliokunnan mukaan pitää vastata palveluntuottamisesta aiheutuvia kustannuksia. Jos näin ei ole, kyseessä on vero, josta pitää säätää erikseen”, Meri sanoo.

Väite lainvastaisuudesta ei saa tukea HS:n haastattelemilta asiantuntijoilta.

Helsingin kaupungin liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Heikki Palomäki kertoo pysäköintipoliittisen esityksen perustuvan nykyisiin käytäntöihin ja päätöksiin.

”Meidän tulkintamme perustuu siihen, että pysäköintimaksut ovat olleet käytössä kunnissa vuosikymmeniä ja nykyiset päätökset pysäköinnin hinnoista ovat lainvoimaisia. Ihan mielenkiintoinen asia silti”, Palomäki sanoo.

Esityksen mukaan asukaspysäköintiluvan kuukausihinta voisi keskustassa nousta maksimissaan 90 euroon. Palomäen mukaan laintulkinnan kannalta asiaa voi verrata samojen pysäköintipaikkojen tuntihinnoitteluun.

”Nykyisin tuntiveloitus maksuvyöhyke 1:ssä on neljä euroa tunnilta, eli jos ehdotusta vertaa siihen niin asukaspysäköinnin hinta on yhä matalampi”.

Helsingin yliopiston hallinto-oikeuden emeritusprofessori Olli Mäenpää kommentoi tapausta yleisellä tasolla. Hänen mukaansa maanomistajalla on oikeus periä vuokraa maansa käytöstä, myös pysäköintitarkoituksessa.

”On täysin normaali ajatus, että kaupunki saa periä kohtuullista korvausta siitä, että joku pysäköi kaupungin kiinteistöllä”, Mäenpää sanoo.

Otto Meren mukaan näkemys on virheellinen, sillä asukaspysäköinti ei oikeuta tietyn ennalta määritellyn maa-alan käyttöön vaan yleisemmin pysäköintiin tietyllä maantieteellisellä alueella.

Asukaspysäköinnin hinnankorotusta Otto Meri ei varsinaisesti vastusta. Hänen mielestään kaupungin pysäköintijärjestelmän uudistuksessa toimivin tapa olisi perustaa kaupungin oma pysäköintiyhtiö, jonka hallinnoisi asukaspysäköintilupia.

Meren puolesta hinnan voisi tällöin nostaa vaikka 200 euroon, jos pysäköintitilanne sitä vaatii.

”Nykyinen ehdotus on juridiikan näkökulmasta ongelmallinen, sillä siinä yritetään tuoda markkinaehtoisuutta takaoven kautta. Yhtiön perustaminen olisi iso muutos ja voisi nostaa hintoja enemmänkin, mutta näin vältytään perustuslaillisilta ongelmilta”, Meri sanoo.

Kaupungin omistaman pysäköintiyhtiön perustamisen valmistelu on jo käynnissä. Se kuitenkin koskee todennäköisesti vain keskitettyjä pysäköintilaitoksia eikä kadunvarsipysäköintiä. Myös tämä toimenpide esitellään tuoreessa pysäköintipoliittisessa ohjelmassa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat