Helsinkiin on rantautumassa uusi tapa kääntyä vasemmalle pyöräilyssä

Helsinkiin on rantautumassa tanskalainen malli, jossa vasemmalle käännytään oikean kautta.

Bulevardin risteyksessä pyöräliikenteen järjestelyt ovat keskeneräisiä. Pyöräilijöiden kulkureitit ovat epäselviä ja kaistat paikoin kapeita.

10.5. 9:27

Pyöräily Helsingin kantakaupungin yksisuuntaisilla pyöräkaistoilla aiheuttaa päänvaivaa, koska kääntymisen reitit eivät ole aina itsestään selviä.

Vasemmalle kääntyminen on sitä hankalampaa, mitä vilkkaampi risteys on.

Parhaillaan on nähtävillä katusuunnitelma Mannerheimintien Oopperan risteyksessä, johon on luvassa isoja mullistuksia.

Karttaa katsomalla ei ihan oikopäätä selviä, miten eri tilanteissa pitäisi pyörällä ajaa. Avainsana on Kööpenhaminan malli tai Tanskan malli, jossa vasemmalle käännytään koukkaamalla kulkusuunnassa oikean kautta.

Alla olevassa kuvassa ovat Mannerheimintien Oopperatalon kulmalle suunnitellut pyöräilyjärjestelyt ja kulkusuunnat punaisilla nuolilla.

Jos pyöräilijä tulee Runeberginkadulta ja haluaa kääntyä pohjoiseen, hänen tulee valita oikean puoleinen pyöräkaista Mannerheimintien yli.

Jos taas pyöräilijä tulee etelästä Mannerheimintietä pitkin ja haluaa kääntyä Runeberginkadulle, hän ylittää ensin Helsinginkadun, koukkaa oikealle pyöräkaistan ja suojatien väliin maalattuun pitkän käännöksen alueeseen, ja ylittää Mannerheimintien, kun se on liikenteellisesti turvallista.

Vastaavanlainen käännösalue on tulossa myös niille, jotka tulevat pohjoisesta ja haluavat kääntyä Helsinginkadun suuntaan.

Helsingin pyöräilykoordinaattori Oskari Kaupinmäki lupaa, että pyöräilijöitä opastetaan ajoratamerkinnöillä oikeille reiteille. Uuden oppiminen ottanee aikansa.

”Kun on ensin viisi vuosikymmentä totutettu siihen, että kävely ja pyöräily on niputettu yhteen, uudet käytännöt eivät tule ihan selkärangasta.”

Kaupinmäki rohkaisee pyöräilijöitä näyttämään käsimerkeillä aikeistaan kaartaa käännösalueelle.

Oopperan risteyksessä pyörätiet valmistunevat lähivuosina eli sitä mukaa, kun Mannerheimintien urakka etenee.

Sen sijaan Bulevardin ja Hietalahdenrannan pyöräkaistojen lopulliseen valmistumiseen ei ole vielä aikataulua eikä katusuunnitelmiakaan, mutta alustava liikennesuunnittelu on aloitettu.

Urakka jäi opasteiden osalta viimeistelemättä, kun Telakkakadun työmaa valmistui pari vuotta sitten. Kaupinmäen mukaan osa ajoratamerkinnöistä on jäänyt tekemättä.

Ongelma piilee siinä, että Bulevardin ja Hietalahdenrannan yksisuuntaiset pyöräkaistat jatkuvat Hietalahden altaan vieressä kaksisuuntaisena pyörätienä.

Tämä tarkoittaa sitä, että etelästä Telakkakadun suunnasta tullut pyöräilijä joutuu päättämään, onko oikein koukata oikealta jalkakäytävän kautta suojatielle. Osa pyöräilijöistä kääntyy vasta suojatien jälkeen vasemmalle ja ajaa yksisuuntaista pyöräkaistaa vastakarvaan kohti Hietalahden altaan reunaa.

Olisi myös mahdollista kaartaa kääntyvien autojen mukana kohti pientä liikenteenjakajaa, ja toisen suojatien yli Bulevardilta saapuvien pyöräilijöiden mukana kohti Hietalahden allasta. Tämä edellyttäisi odottelua kaksissa liikennevaloissa.

Hietalahdenranta-kadun remontoimattomalle osuudelle on kaavailtu jatkoa yksisuuntaisille pyöräkaistoille, mutta aikataulua ei ole lyöty lukkoon.

”Bulevardin päässä on nyt uusien ja vanhojen järjestelyjen saumakohta”, Kaupunkimäki harmittelee.

Oikeaoppisin kääntymistapa risteyksessä olisi kulku jalkakäytävän kautta pyörää taluttamalla suojatien yli tai ajamalla risteyksen yli vasemmalle autoliikenteen tavoin ja jatkamalla pyöräilyä joko Hietalahdenrannan oikeassa reunassa tai ylittämällä risteyksen länsipuolen suojatie meren puolen pyörätielle.

Nopeaa muutosta sujuvampaan kääntymiseen ei ole luvassa ennen kuin Hietalahdenrannan uudet katujärjestelyt saadaan tehtyä.

Tanskan mallin mukaista vasemmalle kääntymistä voi katsella oheisella videolla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat