Pahoin­voinnin lisääntyminen näkyy ja kuuluu auttavilla kanavilla: Yhteyden­ottojen määrä kasvoi alku­vuonna merkittävästi

Eri järjestöjen puhelin- ja verkkokanaviin on alkuvuodesta otettu yhteyttä huomattavasti enemmän kuin viime vuonna. Yhteydenoton syy on yhä useammin ahdistus.

Mielen Kriisipuhelimeen tuli tammi–huhtikuun aikana yli 131 000 soittoa.

3.5. 21:03

Suomen Mielenterveys ry:n (Mieli) Kriisipuhelimeen tuli tammi–huhtikuun aikana yli 131 000 soittoa.

Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter kertoo Twitterissä, että lisäystä on 46 prosenttia verrattuna viime vuoden samaan ajanjaksoon.

Soiton syynä on Winterin mukaan yhä useammin paha olo, erityisesti ahdistuneisuus.

Yhteydenotot ovat lisääntyneet myös 7–15-vuotiaille lapsille suunnatussa Apuu-chatissa. Vuoden ensimmäisen kolmanneksen aikana chatin kautta on tullut 14 500 yhteydenottoa, kun viime vuonna kontakteja oli samalla aikavälillä alle 5 000.

”Luvut ovat suuret, ja toki se tuntuu hälyttävältä. Mutta erityisesti nyt on tärkeää kaikkien tunnistaa, että lapset haluavat keskustella näistä asioista ja se on hienoa”, kommentoi Apuu-chatin toiminnasta vastaavan SOS-Lapsikylän ehkäisevän digityön päällikkö Johanna Virtanen.

Useimmiten lapset ovat halunneet mielen hyvinvoinnista. Virtasen mukaan näistä keskusteluista yli puolet ovat käsitelleet ahdistunutta mielialaa, joka lasten kertoman mukaan liittyy sekä arkisiin vastoinkäymisiin että todella traumaattisiin kokemuksiin.

Lue lisää: Hannu Loimo, 42, vastaa kriisipuhelimeen ja kuulee, millaista on suomalaisten hätä – Keväällä 2020 puhelujen määrä räjähti, sillä korona pahensi monelle tuttua vaivaa

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat