Poliitikot hyväksyivät uuden ohjelman, joka nostaa pysäköinnin hintaa Helsingissä – Esitystä vastustaneen kokoomuksen Risto Rautava: ”Tämä on käytännössä lisävero”

Jos lautakunnan esitys menee läpi, asukaspysäköinnin hinta nousee ensiksi 50 euroon vuonna 2023. Tämän jälkeen hinta voisi nousta 15 prosenttia vuodessa.

Pysäköintiin ajetaan markkinavetoista linjaa, jossa pysäköinnin hinta määrittyisi kysynnän ja tarjonnan mukaan.

24.5. 15:25 | Päivitetty 24.5. 20:37

Helsingin kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi tiistain kokouksessaan uuden pysäköintipolitiikan ohjelman, joka nostaa pysäköinnin hintaa kaupungissa.

Kyseessä on laaja ohjelma, jonka sisällöstä suurimman osan lautakunta sinetöi yksimielisesti.

Puolueet eivät kuitenkaan löytäneet yhteisymmärrystä hinnanmuodostuksesta ja pysäköinnin osuudesta kaupungin tuottavuustavoitteissa. Näistä neuvoteltiin viime hetkiin saakka.

Lautakunnan päätöksen mukaan hinnat nousisivat nyt niin, että asukaspysäköinnin hintaa korotetaan ensiksi kalleimmilla alueilla 50 euroon kuukaudessa vuonna 2023. Tämän jälkeen hinta voi nousta vuodessa korkeintaan 15 prosenttia. Asiasta päättää kuitenkin lopulta kaupunginhallitus.

Asukaspysäköinnin hinta voi näin ollen olla vuonna 2029 yli sata euroa, jos maksimikorotukset toteutuvat.

Viime kädessä budjetin valmistelun yhteydessä kaupunginhallituksella on myös aina mahdollisuus päättää vuosittaisesta asukaspysäköinnin hinnasta.

Alkuperäisen virkamiesesityksen mukaan hinnat olisivat nousseet enemmän, 20 prosenttia vuodessa. Laskelmien mukaan asukaspysäköinnin hinta olisi tällöin voinut nousta 90 euroon kuukaudessa, jos hinta olisi pysynyt vuoteen 2024 saakka nykyisessä 30 eurossa.

Hinnat ei olisi kuitenkaan ennalta päätettyjä, vaan ne muodostuisivat markkinaehtoisesti. Pysäköintipaikan hinta riippuisi siis siitä, miten ahkerassa käytössä se olisi: mitä korkeampi käyttöaste, sitä kalliimpi paikka. Tavoite on, että hinnoittelumalli purkaisi ylikysyntää, jolloin autopaikka myös löytyisi helpommin.

Sdp teki kokouksessa kuitenkin esityksen, jossa korotusprosentti laskettiin 15:een. Samassa puolue esitti, että pysäköintipolitiikan tuotto otetaan osaksi kaupunkistrategiassa sovittuja tuottavuustavoitteita.

Tavoite on, että markkinaehtoiseen pysäköintiin siirtymisen tuottaisi kaupungille 2,7 miljoonaa euroa. Sen saavuttaminen taas edellyttää, että asukaspysäköinnin lähtöhintaa nostetaan nykyisestä 30 eurosta kalleimmilla alueilla 50 euroon ennen vuonna 2023. Tämän jälkeen hinnat nousisivat siis enintään 15 prosentilla vuodessa.

Esitys meni läpi Sdp:n, vihreiden ja vasemmistoliiton äänillä. Esitystä vastustivat kokoomus, perussuomalaiset ja Rkp.

Lue lisää: Pysäköinti Helsingin kantakaupungissa on kallistumassa vääjäämättä – Näistä asioista kulissien takana väännetään nyt

Kokoomus olisi kyllä kannattanut korotusprosentin laskemista 15:een, mutta vastusti sitä, että pysäköinnin tuotot otetaan osaksi tuottavuuspaketin tavoitteita.

"Jos tämä toteutuu, niin maksu nousee kertaheitolla 50 euroon. Tämä on käytännössä lisävero ja lisää asukkaiden kustannuksia”, sanoo kaupunkiympäristölautakunnan varapuheenjohtaja, kokoomuksen Risto Rautava.

Puolueet sopivat strategianeuvotteluissa syksyllä, että kaupungin toteuttamilla tuottavuustoimilla tavoitellaan vähintään 50 miljoonan euron vuosittaista hyötyä vuoteen 2025 mennessä. Kokoomuksen mielestä pysäköinnin tulojen ei kuitenkaan pitäisi kuulua tuottavuuspakettiin.

”Pysäköintipolitiikan tavoitteisiin ei kuulu, että sillä kerätään tuottoja.”

Sdp:n Olli-Pekka Koljonen on tyytyväinen lopputulokseen.

”Harmiksemme pormestaripuolue jäi esityksestä pois.”

Kaupunki on linjannut strategiassaan, että Helsinki siirtyy askeleittain markkinaehtoiseen pysäköintiin. Koljosen mukaan kokoomuksen esitys 15 prosentin hinnankorotuksesta ilman lähtöhinnan korotusta 50 euroon ei olisi riittänyt siihen, että pysäköinti toimisi markkinaehtoisesti.

Koljosen mielestä on hyvä, jos pysäköinnin tuotot saadaan osaksi tuottavuuspakettia.

”Meillä on yhdessä määritelty tuottavuustavoite. Se ei voi tarkoittaa vain palveluista höyläämistä ja liikelaitosten yksityistämistä, vaan sen pitää tarkoittaa myös uusia tuloja kaupungille.”

Kaupunkiympäristön apulaispormestari, vihreiden Anni Sinnemäki pitää niin ikään uudistuksia hyvänä.

”Asukaspysäköinti on herättänyt tässä eniten keskustelua, mutta linjauksessa on useita toimenpiteitä, jotka uudistavat kaupungin pysäköintipolitiikkaa. Näiden osalta valmistelu vielä jatkuu.”

Ohjelmaan kuuluu esimerkiksi kaupungin oman pysäköintiyhtiön valmistelu.

”Se mahdollistaa sen, että jo rakennettua pysäköintitilaa voidaan käyttää kaupungissa tehokkaammin niin, että sitä ei olisi tyhjänpanttina.”

Oikaisu klo 18.42: Toisin kuin jutussa aiemmin luki, pysäköintiohjelma ei mene valtuuston hyväksyttäväksi.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat