Kruunuvuorensillasta tulee 1,2 kilometriä pitkä vinoköysisilta. Valmistuttuaan se on Suomen pisin silta. Näkymä Kruunuvuorensillan työmaalta kohti Laajasaloa.

Näin rakentuu Kruunu­vuoren­silta

Massiivisen Kruunuvuorensillan rakennustöiden ensimmäiset vaiheet erottuvat jo merimaisemassa.


13.6. 2:00 | Päivitetty 13.6. 8:45

Runsaan kilometrin mittainen Kruunuvuorensilta Korkeasaaresta Laajasalon rantaan on alkanut hahmottua merialueelle.

Työmaasillan viereen on kevään aikana rakennettu varsinaisen sillan kasuuneja eli tukilaatikoita, joiden sisään sillan varsinaiset tukirakenteet aikanaan nousevat. Tukilaatikoiden hahmot näkyvät jo rannoilta käsin.

Projektinjohtaja Jari Humalajoki arvioi, että sillan näyttävintä rakennetta eli 135 metrin korkeuteen nousevaa pylonia päästään rakentamaan loppuvuoden aikana. Pyloni tarkoittaa vinoköysisillan pilarirakennetta, johon sillankannen kannatinköydet tukeutuvat.

Laajasalon raitiotie on määrä avata liikenteelle vuonna 2027.

Massiivisia teräspalkkeja tulee Kruunuvuorensiltaan yhteensä 70. Hieman pienempiä poikkipalkkeja tulee 300. Palkit hitsataan lohkoiksi Kruunuvuorenrannassa.

Kruunuvuorensillan kokonaispituus on 1,2 kilometriä. Siitä tulee valmistuttuaan Suomen pisin silta.

Kruunuvuorensillan rakenteisiin uppoaa 22 000 kuutiota betonia.

Kruunuvuorensiltaan tarvitaan terästä 5,8 miljoonaa kiloa.

Runsasluminen talvi oli rakentajille hankala, ja kesällä töitä rajoittavat lintujen pesintään liittyvät rajoitukset. Humalajoen mukaan urakka on kuitenkin aikataulussaan. Siltojen parissa paiskii nyt noin sata työntekijää. Työmaan vahvuus kasvaa syksyllä 150 työntekijään.

Toiveissa on, että seuraava talvi olisi leudompi kuin edellinen. Silloin rakennustyöt etenisivät vauhdilla.

”Leuto talvi on kuin olisi sata jänistä kainalossa. Täytyy ihailla työntekijöitä, jotka viime talvena paiskivat töitä tosi raa’oissa olosuhteissa”, Humalajoki miettii.

Rakennusyhtiö YIT:n ja infrarakentamiseen keskittyvän Kreaten yhteenliittymä rakentaa Kruunuvuorensillan lisäksi myös Finkensiltaa Kalasatamasta Korkeasaareen.

Vajaa 300-metrisen Finkensillan rakentaminen on edennyt jo niin sutjakasti, että sen betonikannen valu alkanee marraskuussa.

Jättimäiset teräspalkit on valmistettu Ylivieskassa. Kruunuvuorenrannassa niitä hitsataan toisiinsa. Valmiit lohkot työnnetään tunkkien avulla sillalle.

Kruunuvuorensillan massiivisia tukirakenteita tehdään siten, että muottien sisällä ollaan eri työvaiheissa.

Siltojen valtavia teräsrakenteita on tehty Ylivieskassa. Ensimmäisiä teräslohkoja on alettu koota Kruunuvuorenrannassa.

Teräspaaluja tarvitaan 1,2 kilometriä ja terästä 5,8 miljoonaa kiloa.

Tilaukset terästuotteista on tehty hyvissä ajoin, joten tuotteiden toimitus on turvattu tämän vuoden osalta. Ukrainan sota nostaa väistämättä rakennustarvikkeiden hintoja myös Kruunusiltojen urakassa.

Kruunusillat-urakan kustannusarvio on 155 miljoonaa euroa. Tämän päälle tulevat Laajasalon raitiotien rakentamisen ja Merihaansillan kustannukset, jotka nostavat kokonaisurakan hinnan 326 miljoonaan euroon. Raitiotietä ja Merihaansiltaa rakentaa erillinen allianssi.

Kun Kruunuvuorensilta, Finkensilta ja Merihaansilta valmistuvat vuonna 2027, ne palvelevat Laajasalon raitioliikennettä, kävelijöitä ja pyöräilijöitä.

Kruunuvuorenrannan uusi asuinalue häämöttää taustalla rantakallioiden takana.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat