Hämeen­tien pyörä­tiet ovat täyttyneet autoista, vaikka pysäyttämiselle ei ole perusteita – nyt poliisi puuttuu tilanteeseen

Helsingissä annettiin viime vuonna 2 600 pysäköintivirhemaksua pyörätielle pysäköinnistä.

Pyöräilijöitä tai jalankulkijoita haittaava pysäköinti on yleistä sekä Hämeentiellä että Mechelininkadulla. Kuva otettu Hämeentiellä.

13.6. 14:24 | Päivitetty 14.6. 12:19

Helsingin pysäköinninvalvonta valvoo yhdessä poliisin kanssa tällä viikolla tehostetusti, ettei pyöräteillä tai -kaistoilla ole väärin pysäköityjä autoja liikkumisen esteenä.

Viikon tehoiskussa keskitytään tällä kertaa nimenomaan liikkumista haittaavaan pysäköintiin.

Pyöräilijöitä tai jalankulkijoita haittaava pysäköinti on yleistä sekä Hämeentiellä että Mechelininkadulla mutta myös muualla katuverkossa. Vuonna 2020 Helsinki antoi 2 600 pysäköinti­virhemaksua pyörätielle pysäköinnistä.

Tieliikennelain mukaan moottoriajoneuvon saa hetkellisesti pysäyttää erotellulle pyörätielle, mikäli muita sopivia paikkoja ei ole, pysäyttämiseen on pakottavia syitä eikä pysäyttäminen aiheuta kohtuuttomasti haittaa pyörätiellä kulkemiseen.

Uudenlaisilla erotelluilla pyöräteillä, kuten Hämeentiellä, nämä ehdot eivät täyty, eli tällöin pyörätielle pysäköinti ei ole pakon sanelemaa.

”Esimerkiksi Hämeentiellä jalkakäytävän reunaan on tehty pysäköintitaskuja ja jalkakäytävä muutenkin mitoitettu niin leveäksi, että hetkellinen pysähtyminen siellä on mahdollista”, kertoo pyöräilykoordinaattori Oskari Kaupinmäki kaupungin tiedotteessa.

Kampanjassa puututaan myös virheelliseen jalkakäytävälle pysähtymiseen.

Jalkakäytävällä pysähtymisessä tulee jäädä purku- ja lastaustilanteessa sen verran tilaa, että ajoneuvon pystyy kiertämään myös lastenrattailla ja pyörätuolilla jalkakäytävän puolella.

Jalkakäytävälle saa pysähtyä vain silloin, kun lähistöllä ei ole vapaata pysäköinti- tai lastauspaikkaa ja ajoradalle pysähtyminen on kielletty. Sekä jalkakäytävälle että pyörätielle pysähtyessä tulee pysyä ajoneuvon läheisyydessä.

Tehokampanja on samalla lähtölaukaus valvonnan vaikuttavuuden seurantaan.

Kaupungin tarkoituksena on tarkkailla aiempaa järjestelmällisemmin, kuinka valvonta muuttaa liikennekulttuuria toivottuun suuntaan pitkällä aikavälillä.

Oikaisu 13.6.2022 klo 19.29: Vaihdettu otsikkoon sana pyörätie pyöräkaistan tilalle. Lisäksi korostettu kuvatekstissä, että kuva on otettu Hämeentiellä.

Lue lisää: ”Törkyinen” kaista turhauttaa pyöräilijöitä Hämeentiellä

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat