Kalasatamasta avautuu uusi kulkuväylä Sörnäisten rantatielle, kun hitaasti ja huolellisesti rakennettu Vilhonvuorenkadun jatke avautuu perjantaina puoliltapäivin.
Noin 250 metrin pituista kadunpätkää on rakennettu useita vuosia työn vaarallisen luonteen ja maaperän aiheuttamien riskien vuoksi.
HS vieraili työmaalla puolitoista vuotta sitten, kun myrkyllisten maamassojen vaihto oli yhä kesken. Työ oli niin vaarallista, että maanvaihtoja tehtiin tiiviissä teltassa. Työntekijät käyttivät tehokkaita hengityssuojaimia ja kantoivat henkilökohtaisia kaasumittareita mukanaan.
Suvilahden maaperää oli kyllästetty energiatuotannon oheistuotteilla – öljyhiilivedyillä, ammoniakilla, bentseenillä ja muilla kemiallisilla yhdisteillä – yli sadan vuoden ajan. Urakka-alue oli vanhaa täyttömaata, joten kaivannot täyttyivät sadeveden lisäksi myös merivedestä.
Kaupungin projektinjohtaja Timo Säynätjoki on tyytyväinen, että urakka saadaan valmiiksi juuri sovittuna ajankohtana.
”Mutta kyllä tässä ihan loppuun asti on saatu painaa. Viime vaiheessa on aikaa kulunut liikennevalojen ohjaukseen.”
Vilhonvuorenkadun jatkeen avautuessa Sörnäisten rantatiellä otetaan käyttöön Kalasataman suuntaan kääntyvien ajoneuvojen kaista, joka on ollut suljettuna useita vuosia.
Pyöräilijöille ja kävelijöille on ollut jo pitkään tilapäinen kulkureitti työmaa-alueen vieressä. Perjantaina otetaan käyttöön myös näiden kulkijoiden vakituiset reitit.
Hanke maksaa 20 miljoonaa euroa. Säynätjoki laskee, että tästä summasta noin 15 miljoonaa euroa on kulunut erilaisten pilaantuneiden maamassojen käsittelyyn ja kuljetuksiin sekä esirakentamiseen.