”Sitä monttua katseltiin pitkään” – Tämän kadun­pätkän rakentaminen vei vuosia ja nieli 20 miljoonaa euroa

Hartaasti odotettu katuyhteys aukesi vihdoin Kalasatamaan. Kaupunkilaiset tulivat juhlistamaan uutta kulkuväylää kuohuviinin kera.

Vilhonvuorenkadun jatke avautui perjantaina liikenteelle.

17.6. 19:57

”Ottakaa vaan pois”, kehottaa Timo Säynätjoki viittä vaille kaksitoista.

Työnjohtaja Heikki Pulkkinen ja lapiomies Naim Rajabi nostavat tien edessä olevat aidat tien sivuun, ja niin uusi katu on auennut.

Uusi kulkuväylä aukesi Helsingin Kalasatamaan perjantaina. Vilhonvuorenkadun jatke tuo kulkuyhteyden Sörnäisten rantatieltä Kalasatamaan Koksikadulle ja Parrulaiturille.

Pyöräreitti Kalliosta Mustikkamaalle ilahduttaa varmasti monia kesällä.

Katuosuuden rakentaminen on kestänyt vuositolkulla ja maksanut peräti 20 miljoonaa. Erityisen vaikeaksi urakan teki se, että alueen maa-aines oli varsin huonolaatuista ja hengitettynä peräti myrkyllistä.

Työtä tehtiin suuren, ”jalkapallokentän kokoisen” teltan sisällä tarkkaan suojattuna. Alipaineistettua telttaa siirrettiin aina sitä mukaa, kun työmaa eteni.

Lue lisää: Helsingin saastuneimmasta katutyömaasta nousee myrkkyjä, jotka ovat suurina pitoisuuksina tappavia – Taustalla teollisuus, joka mullisti helsinkiläisten elämän

Nyt valtava urakka on vihdoin valmis.

Muutama henkilö työporukasta on kokoontunut seuraamaan tien avaamista. Projektinjohtaja Säynätjoki myöntää, että nyt on hieman haikea olo. Aikooko porukka kenties juhlistaa työn valmistumista?

”Huokaisemme syvään ja lähdemme viikonlopun viettoon.”

Työnjohtaja Heikki Pulkkinen ja lapiomies Naim Rajabi nostivat työmaa-aidan valmiin kadun edestä. Avauspäiväksi valikoitui perjantai, jotta ihmiset tottuvat uuteen reittiin viikonlopun aikana.

Ensimmäinen auto kääntyy Sörnäisten rantatieltä uudelle tielle kello 11.58.

Viisi yli kaksitoista uudelle tielle kurvaa kaksi pysäköinninvalvojaa sähköpotku­laudoilla. He tarkistavat, ovatko uunituoreet pysäköintimerkit kunnossa.

Roosa Mattsson kääntyi pyörällään uudelle tielle aivan suunnittelematta. Kerromme, että tie avattiin kymmenen minuuttia sitten.

”En tiennyt yhtään, että tämä on aukeamassa. Mutta tämä oli niin hyvin viitoitettu, että tähän aivan ajautui!” hän sanoo.

Mattsson uskoo, että pyöräily helpottuu tien myötä selvästi.

Roosa Mattsson ilahtui sattumalta löytämästään uudesta pyöräreitistä.

Tuula Hotanen tuli kävellen katsomaan tietä. Hän asuu aivan vieressä ja on seurannut ikkunasta katutyömaan valmistumista.

”Tulimme katsomaan, miten uusi tie helpottaa autoilua. Olemme joutuneet puikkelehtimaan autolla ties mistä.”

Myös Matti Nyberg on tyytyväinen, että tie on vihdoin auki.

”Pyöräilen paljon täällä ja olen seurannut tilannetta. Tässä on ollut vähän turhaa kiemurtelua, ja vähän turhan hitaasti edennyt tämä homma.”

Matti Nyberg on seurannut Helsingin kehitystä tarkkaavaisesti.

Autolla uutta tasaista asfalttia ajavat Fugi Vu ja Wissam Seid. He pysähtyvät tien sivuun juttelemaan.

”Luimme pari päivää sitten lehdestä, että tie on aukeamassa. Vietämme paljon aikaa Redin suunnalla ja Suvilahden skeittiparkissa”, Vu sanoo.

Molemmat ovat ilahtuneita uudesta kulkuväylästä.

”Erityisesti pyöräilijöille tämä on hyvä. Uusi tie korostaa myös alueen arkkitehtuuria hienosti”, Seid sanoo.

”Tie tuo varmasti lisää ihmisiä alueelle, mikä hyödyttää alueen ravintoloitsijoita”, Vu sanoo.

Yksi asia heitä kuitenkin huolettaa.

”Voitko kirjoittaa sinne lehteen, että toivomme kovasti skeittiparkin säilyvän täällä!”

Wissam Seid (vas.) ja Fugi Vu kulkevat Kalliosta paljon Kalasatamaan.

Puoli yhden aikaan tien varteen kokoontuu yhtäkkiä toistakymmentä juhlijaa.

Yleisö hurraa ja taputtaa, kun juhlajuoma korkataan.

”Kadun avajaisille, skål!”

”Toimistomme on tuossa Sörnäisten rantatien toisella puolella. Olemme katselleet työmaata viisi vuotta tuolta korkealta”, kertoo rakennus­arkkitehti Janne Hänninen arkkitehtitoimisto Konkretista.

Koko toimiston väki on saapunut riemuitsemaan, että työmaa on paketoitu.

”Sitä monttua katsottiin pitkään. Olemme erittäin iloisia, kyllä tämä saattaa vähän jopa vaikuttaa työhömmekin.”

Toimistossa lyötiin jopa vetoa siitä, valmistuuko työmaa ajallaan.

”Meillä on tänään toimiston kesävirkistyspäivä. Tämä oli suunniteltu samaan ajankohtaan kuin tien aukeaminen.”

Jaakob Solla (vas.), Emmi Jusslin, Tapani Eronen, Heidi Sukanen ja Aurora Solla juhlistivat kadun avautumista kuohuviinillä.

Osa porukasta kulkee töihin pyörällä Itä-Helsingistä, joten uusi pyöräväylä nopeuttaa työmatkaa mukavasti. Uudet pyörätiet saavat kehuja, mutta risteys Sörnäisten rantatiellä huvittaa Janne Hännistä.

”Tuo risteys on klassinen esimerkki Helsingin pyörä­suunnittelusta, kolmessa suunnassa on erilaiset tavat järjestää pyöräilyä.”

Työporukka on seurannut urakan valmistumista myös ammatillisesta mielenkiinnosta. Projektin hinnalle on pudisteltu päätä, vaikka huonon maa-aineksen vuoksi menettelylle ei oikein ollut vaihtoehtoja.

”Älyttömän kallis hanke, kun jakaa miljoonan metriä kohden. Tähän Kalasatamaan ja Sompasaareen asti on kaavoitettu asumista, ja joitakin meidänkin tulevia kohteitamme on tällä alueella. Kauhuissani mietin, onko niidenkin kohdalla yhtä vaikea prosessi.”

Se jää nähtäväksi.

”Maan laatuhan selviää vasta kun aletaan kaivamaan.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat