Helsingin suunnitelmat omasta lautta­yhteydestä Kruunuvuorenrantaan kariutumassa

Poliitikoille ehdotetaan maanantaina, että kaupunki ei itse järjestäisi lauttaliikennettä, mutta ostaisi palvelun.

Kruunuvuorenrantaa kuvattuna toukokuussa.

19.6. 13:29

Kruunuvuorenrantaan ei näyttäisi sittenkään tulevan kaupungin omaa sähkölauttayhteyttä.

Sen sijaan kaupunginhallituksen poliitikoille ehdotetaan maanantaina, että kaupunki kilpailuttaisi hankkeen ja ostaisi näin lauttaliikenteen pyörittämisen yksityiseltä yritykseltä.

Kruunuvuorenrantaa Laajasalossa rakennetaan vauhdilla, ja alueelle muuttaa valtavasti lisää asukkaita. Tulevaisuudessa he voivat kulkea Helsingin keskustaan Kruunuvuorensiltoja pitkin, mutta raitiovaunut alkavat liikkua niillä vasta arviolta vuonna 2027.

Asukkaille on siis pettymys, jos joukkoliikenneyhteyksiä ei ennen tätä pystytä lisäämään toisella tavalla. Osa toivoisi lauttojen olevan vaihtoehto myös siltojen valmistumisen jälkeen.

Helsingillä on ollut menossa hanke, jossa on valmisteltu sähkölauttaliikennettä Kruunuhaan Meritullintorin ja Kruunuvuorenrannan välille.

Kesäisin on kokeiltu erilaisia lauttayhteyksiä käytännössä. Tänäkin kesänä JT-Line kuljettaa matkustajia Kauppatorilta Kruunuvuorenrantaan ja takaisin.

Kaupungin hankkeessa on kuitenkin ollut tavoitteena vakiintuneempi ja ympäri vuoden toimiva liikenne uudenlaisilla akkukäyttöisillä sähkölautoilla, jotka selviäisivät jäissäkin.

Ne kulkisivat alkuun Kruunuvuorenrantaan. Siltojen valmistumisen jälkeen ne voisivat joko jatkaa samalla reitillä tai siirtyä toiselle, selvityksessä on mietitty lauttayhteyksiä esimerkiksi Kalasataman ja Jätkäsaaren asukkaille.

Lue lisää: Merestä nousee valtava rakennelma Helsingin edustalla – Ilmakuvat näyttävät jätti­hankkeen

Selviteltävänä on ollut kaksi mallia. Lauttaliikenne voisi olla kaupungin itse pyörittämää samaan tyyliin kuin kaupungin omistaman Suomenlinnan liikenteen toiminta tai palvelu voitaisiin ostaa ulkopuoliselta toimijalta.

Matkustajan kannalta kummassakin tapauksessa lauttaliikenne voitaisiin toteuttaa niin, että lautalla kelpaisivat Helsingin seudun liikenteen (HSL) liput.

Kaupungin omaksi investoinniksi lasketaan 11,25 miljoonaa euroa, jos lauttaliikenne aloitetaan itse. Hankkeen loppuraportissa tätä pidetään sekä taloudellisesti että ympäristön kannalta älyttömänä.

Selvityksessä lasketaan nimittäin, että lautoille olisi todellisuudessa käyttöä vain 6–7 vuotta. Siltojen valmistumisen jälkeen matkustajia ei olisi tarpeeksi. Myöskään ehdotetut uudet reitit esimerkiksi Jätkäsaareen eivät olisi tarpeeksi suosittuja, kun niille alueille on jo olemassa toimivia joukkoliikenneyhteyksiä.

Siksi poliitikoille esitetään, että oman lauttalinjan suunnittelu loppuu tähän.

Sen sijaan palvelun kilpailuttamista vähintään vuoteen 2027 asti pidetään järkevänä. Tämä auttaisi Kruunuvuorenrannassa asuvia, mutta myös helpottaisi muiden kaupunkilaisten ja matkailijoiden pääsyä Laajasalon luontoon ja kartanoihin.

Hankkeen loppuraportin mukaan markkinoilla olisi kiinnostusta tällaiseen niin paljon, että tarjouksia tulisi riittävästi.

Kruunuvuorenrannassa asuvista monet toivovat, että asia ratkeaa nopeasti, jotta lauttalinja voisi toimia viimeistään ensi vuonna.

Lue lisää: Lauttaliikenne Kruunuvuoren­rannasta tulee toteuttaa jo ensi keväänä

Lue lisää: Helsingin kaupunginvaltuutettu: Lauttaliikenne Kruunuvuoren­rannasta keskustaan tulee toteuttaa jo ensi kesänä

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat