Helsinki ei ole vielä hylkäämässä maan­alaista Pisara-rataa, vaikka se voi Väylä­virastosta olla turha – Sinne­mäki: ”Toisi lisä­hyötyä”

Väyläviraston tuoreen arvion mukaan 1,5 miljardin arvoisen Pisara-radan rakentaminen voi olla tarpeetonta. Apulaispormestari Anni Sinnemäki ei vielä sulkisi vaihtoehtoa pois.

Pisararataa on suunniteltu helpottamaan Helsingin ratapihan ruuhkia.

20.6. 17:27

Pääosin maan alla kulkevaa pisaran muotoista raidelinjaa on suunniteltu ratkaisuksi Helsingin ratapihan ruuhkiin. Suunnitelmien mukaan lähijunat kiertäisivät Pasilasta etelään kulkevalla reitillä ja päärautatieaseman raiteet jäisivät kaukoliikenteen käyttöön.

Viime viikolla Väylävirasto kuitenkin julkaisi väliraportin, jonka mukaan 1,5 miljardin euron hintaiseksi investoinniksi arvioitu Pisara-rata ei olisi tarpeen. Junaliikenteen sujuvoittaminen onnistuisi selvityksen mukaan Helsingin päärautatieaseman ja Pasilan vaihdejärjestelmien muutoksilla.

Lue lisää: Uudet laskelmat: Helsingin alle suunniteltu 1,5 miljardin euron Pisara-rata voi olla tarpeeton

Apulaispormestari Anni Sinnemäki (vihr) ei ole valmis hautaamaan Pisara-radan suunnitelmia väliraportin perusteella, mutta peräänkuuluttaa nopeita toimenpiteitä.

”Rautatieasemalla tarvitaan parannuksia pikaisella aikataululla. Pisara-rata toisi mielestäni lisähyötyä, kun etsitään ratkaisuja vaihtoyhteyksien ja asemien toimivuuteen”, Sinnemäki sanoo.

Sinnemäen mukaan selvitystyö paljastaa nimenomaan sen, miten isoja investointeja toimiva junaliikenne vaatii.

”Suomiradan ja lentoradan kaltaiset hankkeet tähtäävät siihen, että meille tulisi enemmän junia Helsinkiin. Siinä tilanteessa toimiva rataverkko edellyttää joka tapauksessa isoja investointeja, jotta junaliikenne pysyy aikataulussa, ja näillä investoinneilla on kiire.”

Myös Väyläviraston väliraportissa todetaan, että Pisara-radan toteutumisesta riippumatta uudelle lähiliikenteen varikolle on tarvetta. Sen lisäksi uusimista odottavat junakulunvalvonta ja lähiliikenteen junakalusto.

Kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen on samoilla linjoilla kuin apulaispormestari.

”Nämä kaikki toimenpiteet ovat niin isoja ja mittavia, että ne eivät toteudu hetkessä. Nyt olisi eri viranomaisten hyvä ennakoida tilannetta yhdessä, ennen kuin meillä on kestämättömiä ongelmia”, Putkonen sanoo.

Hän muistuttaa, että mikäli Pisara-rata päätettäisiin rakentaa, sen käyttöönotto tapahtuisi vasta noin kymmenen vuoden kuluttua rakennuspäätöksen teosta.

Putkonen haluaa odottaa lopullisen selvitystyön valmistumista ennen tarkempien suunnitelmien tekemistä.

”Me huolehdimme yhteistyössä valtion kanssa, että seutu voi kasvaa kestävästi, mutta ei tämä varsinaisesti kaupungin asia ole. Helsingin päärautatieaseman ratapiha on valtion ja Väyläviraston hallinnoima kokonaisuus”, Putkonen sanoo.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat