Toimittaja Laura Haimilan muutosta tuli katastrofi särkyneiden tavaroiden vuoksi – Muuttoyrityksen mukaan vastuu on asiakkaan

Muuttoyritys ei kiistä kaikkia tuhoja, mutta ei pidä itseään korvausvelvollisena. Ilman erillistä sopimusta mahdolliset vahingot jäävät asiakkaan vastuulle.

Muuttoa tilatessaan asiakkaan on oltava tarkkana korvausehdoista. Jos ei osta erillistä suojauspakettia, ei mahdollisia vahinkoja välttämättä korvata.

14.7. 13:43

Juontajana ja toimittajana tunnettu Laura Haimila kertoo pieleen menneestä muutostaan Instagram-tilillään. Haimilan mukaan muuttopalveluja tarjoava yritys Muuttolegendat rikkoi suuren määrän hänen omaisuuttaan, eikä suostu korvaamaan vahinkoja. Tapaus on synnyttänyt voimakasta keskustelua muuttoihin liittyvästä liiketoiminnasta.

Muuttolegendat ei kiistä kaikkia tuhoja, mutta ei pidä itseään korvausvelvollisena.

Haimila kertoo jakamillaan videoilla, että tilasi yritykseltä muuttolaatikot, joihin pakkasi tavarat itse. Muuttolegendat siirsi tavarat ensin varastoon ja myöhemmin uuteen asuntoon.

Haimila kertoo, että laatikoihin pakattuja tavaroita hajosi, kuten espressokeitin, vedenkeitin ja lampunvarjostin. Lisäksi hän kertoo, että tavaroita siirrettäessä asunnon lattia naarmuuntui ja seinästä irtosi pala. Haimilan mukaan myös lähes kaikki siirretyt huonekalut vaurioituivat ja naarmuuntuivat.

Haimila sanoo maksaneensa erikseen huonekalujen suojauspaketista, joka velvoittaa Muuttolegendat korvaamaan kalusteille muuton aikana aiheutuneet vahingot.

Yritys on korvausvastuusta eri mieltä. Haimila ei halunnut kommentoida riitaa HS:lle. Haimila oli sopinut saavansa muutostaan alennusta mainostamalla muuttoyritystä sosiaalisessa mediassa.

MuuttolegenDAT myöntävät, että Haimila on maksanut huonekalujen suojaamisesta. Haimilan instagram-sivulla on myös kuvakaappaus sähköpostista, josta käy ilmi, että yritys toteaa huonekalujen vahingoittuneen.

HS:lle yrityksestä sanotaan kuitenkin, että huonekalut olivat jo valmiiksi vahingoittuneita. Yrityksen mukaan tämä on käynyt ilmi huonekaluista ennen muuttoa otetuista kuvista ja videoista. HS ei ole nähnyt dokumentaatiota. Sitä, miksi Haimilalle on lähetetty sähköposti, josta saa kuvan, että myös osa Haimilan suuremmasta irtaimistosta olisi kärsinyt muuton aikana, yritys selittää sillä, että prosessia on ollut hoitamassa monta eri ihmistä.

Muuttolegendat myöntää, että tavaroita, jotka Haimila itse on suojannut, on mennyt rikki. Yritys ei ota tavaroista vastuuta.

Muuttolegendojen toimitusjohtaja Deivison Pinheiro korostaa että yrityksellä on tarkka dokumentaatio siitä, mitä on sovittu. Hän sanoo, ettei heidänkään vakuutus korvaa rikki menneitä tavaroita, jos asiakas ei ole maksanut erikseen suojaamisesta.

”Muuttopalveluissa voi tapahtua kaikkea. Jos ei osta suojausta, näin voi tapahtua”, hän sanoo viitaten Haimilan tapaukseen.

Esimerkiksi lattian naarmuuntumisen varalta täytyy ostaa erikseen suojauspaketti lattialle. Muuten naarmuja ei korvata.

”Hän ei tilannut pakkauspalvelua, vaan pakkasi tavarat itse. Meidän tehtävämme on vain siirtää muuttolaatikot. Lähetimme hänelle ehdot”, Pinheiro sanoo.

Yrityksen nettisivuilla ei esitellä erilaisia muutto- tai suojauspaketteja eikä niiden hintoja. Pinheiron mukaan kaikki ehdot ja esimerkiksi laatikoiden pakkausohjeet on lähetetty sähköpostitse. Jos esimerkiksi pakkauspalvelusta ei maksa, on asiakas itse vastuussa siitä, että tavarat selviävät muutosta ehjinä.

Pinheiro sanoo, että tapausta selvitellään yhä.

Juttua täydennetty 14. heinäkuuta kello 15.08: Muuttolegendojen lausunnon mukaan riidan kohteena olevat huonekalut olivat vaurioituneet jo ennen muuttoa. Lisätty, että Haimila on tehnyt yhteistyötä yrityksen kanssa. Oikaistu: Muuttolegendojen toimitusjohtaja sanoi ensin, että Haimila maksoi vain pöydän suojaamisesta. Muuttolegendat korjaa Haimilan maksaneen huonekalujen suojaamisesta.

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat