Espoolaisen Marko Vuorisen muutto oli lähes ”traumaattinen” – Karuista kokemuksista muuttofirmoista tulvii nyt valituksia

Muuttoyrityksistä valitetaan enemmän kuin aiemmin. Marko Vuorisen muutto Espoossa oli ”lähes traumaattinen kokemus”.

Tavaroita kannettiin muuttoautoon Kivenlahdessa vuonna 2007. Osa yrityksistä tarjoaa palvelua, joka korvaa kuljetuksessa mahdollisesti vahingoittuneet tavarat.

26.7. 13:43

Muuttoyritysten toiminnasta valitetaan yhä useammin kilpailu- ja kuluttajavirastoon. Valitukset koskevat useimmiten hajonneita tavaroita.

”Vanha italialainen jalkalamppu halkesi, laatikosto sekä ikkunapenkki vaurioituivat ja aurinkotuolista irtosi jalka. Koriste-esineitä ja patsaita särkyi, eikä digiboksi toiminut kunnolla enää muuton jälkeen.”

Helsinkiläinen Christina Turtiainen luettelee vahinkoja, jotka sattuivat, kun hän viime joulukuussa tilasi muuttoyrityksen auttamaan muutossaan.

Lue lisää: Toimittaja Laura Haimilan muutosta tuli katastrofi särkyneiden tavaroiden vuoksi – Muuttoyrityksen mukaan vastuu on asiakkaan

Monet pääkaupunkiseudulla asuvat kertoivat vastaavista kokemuksista HS:n kyselyssä. Moni vastaaja kertoi kuitenkin myös hyvistä kokemuksista.

Tavaroiden lisäksi Turtiaisen vanha asunto sai osumaa. Kun hän muuton jälkeen palasi paikalle, lattialla lojui tyhjiä pulloja, pakkauspapereita ja muuta roskaa. Ovikellon vahvistin oli sirpaleina eteisessä. Viherkasvit oli jätetty viikonlopuksi parkettilattialle, ja niistä valunut kosteus jätti parkettiin tummat läikät.

Hajonneiden tavaroiden ja sotkun lisäksi muutto viivästyi alkuperäisestä suunnitelmasta. Yhtenä sovittuna päivänä muuttajia ei näkynyt.

”Soitin yhteyshenkilölle puolen päivän aikaan ja kysyin, koska he ovat tulossa. Hän sanoi, etteivät he tule ollenkaan, koska saivat uuden keikan.”

Muuton jälkeen Turtiainen epäili, että työtunteja laskutettiin todellista enemmän.

”Pyysin nähtäväksi ajopäiväkirjaa, josta selviäisi tehdyt tunnit, mutta he sanoivat, etteivät luovuta tietoja asiakkaalle. Jos minulle ei ole oikeutta nähdä tietoja, niin periaatteessahan sinne voi laittaa mitä vaan.”

Myös Espoolainen Marko Vuorinen kertoo muuttoyrityksen kohdelleen omaisuuttaan huolimattomasti.

Hän muutti Tapiolassa sijaitsevasta kaksiostaan Olariin heinäkuun alkupuolella, eikä ole vielä reklamoinut vahingoista yritykselle.

Vuorinen kuvailee toimintaa harkitsemattomaksi. Muuttolaatikot siirrettiin kuljetuskärryjen sijaan lattiaa pitkin raahaamalla, ja huonekalut kannettiin niin kovalla vauhdilla, että ne kolhivat rappukäytävän seiniä. Sekä seiniin että huonekaluihin jäi jälkiä. Samalla rappukäytävästä hajosi lamppu.

Vuorisen mukaan muuttoauto oli tavaroille liian pieni, ja tavaroita siirreltiin autossa kovakouraisesti. Viimeistään tässä vaiheessa Vuorisen kiinnittämät kuplamuovit irtosivat huonekaluista. Lommoja ja jälkiä tuli hänen mukaansa lähes kaikkiin huonekaluihin, esimerkiksi puiseen tv-tasoon.

”Olin ajatellut säästää hermoja ja voimia ennen kesälomaa, mutta tämä olikin lähinnä traumaattinen kokemus. Ei enää ikinä”, hän toteaa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) asiantuntija Raija Marttala kertoo, että vastaavista tapauksista valitetaan kuluttajaneuvontaan.

Tänä vuonna valituksia on tullut selvästi aiempaa enemmän: tavallisesti valituksia tulee noin 150 vuodessa, mutta pelkästään kuluvana vuonna niitä on kertynyt yli 130 kappaletta. Marttala ei tiedä, miksi määrä on kasvanut näin paljon.

Hän painottaa, että kyse on suuntaa-antavista luvuista. Osa on saattanut ilmoittaa muuttopalveluiden ongelmista eri nimikkeillä, eivätkä ne siksi näy tilastossa, ja moni saa epäselvyydet sovittua suoraan yrityksen kanssa.

Kun kuluttajaneuvontaan otetaan yhteyttä, kyse on yleensä hajonneista tavaroista tai erimielisyyksistä hinnanmuodostuksessa.

On myös tapauksia, joissa muuttoauto ei ole koskaan tullut. Ne ovat Marttalan mukaan kuitenkin harvinaisia.

Mikäli tavaroita hajoaa muuttofirman toiminnan vuoksi, asiakkaalla on oikeus korvaukseen.

Muutossa hajonneisiin tavaroihin sovelletaan tiekuljetussopimuslakia, Marttala kertoo. Silloin korvaus perustuu tavaran painoon. Kotimaankuljetuksissa korvauksen määrä on enintään 20 euroa hajonnutta tavarakiloa kohti.

”Jos hajoaa jotain kevyttä, mutta arvokasta, niin sen arvo ei lain perusteella tule täysimääräisesti korvatuksi”, Marttala sanoo.

Lain mukaista korvausta on oikeus vaatia myös ilman erillisiä suojaussopimuksia. Osa yrityksistä kauppaa omia vakuutuksiaan siirrettäville tavaroille, mutta Marttala kehottaa olemaan tarkkana ehtojen suhteen. Mikäli suojaussopimus on tehty, korvaus maksetaan sen mukaan, ellei se jäisi tiekuljetussopimuslain mukaista korvausta pienemmäksi.

Lisäksi asiakkaalla on oikeus nähdä erittely siitä mistä muuton hinta muodostuu, mikäli ei ole sovittu kiinteää hintaa.

Välillä kiistoja on myös siitä, missä kunnossa tavarat olivat ennen muuttoa.

”Selustaa voi yrittää varmistaa kuvaamalla arvokkaimmat tavarat ennen muuttoa, mutta toisaalta myös kuvien ottamispäivästä voi olla erimielisyyksiä.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat