Autojen ja pyörien yhteistä ajorataa Helsingin Kulosaaressa moititaan turvattomaksi – ”Autoilija saattaa pelotella pyöräilijää”

Autoilijoiden ja pyöräilijöiden kokonaan yhteinen ajorata Helsingin Kulosaaressa on Helsingin mielestä onnistunut kokeilu. Osa asukkaista on eri mieltä.

Pyöräilijä Helsingissä. Kuva ei ole Kulosaaren pyöräkadulta.

2.8. 14:25

Helsingin kaupunki pitää Kulosaaren pyöräkatua onnistuneena, vaikka kokeilua onkin parjattu sosiaalisessa mediassa vaaralliseksi ja epäselväksi. Pyöräkadulla autoilla ja pyörillä on täysin yhteinen ajorata.

Esimerkiksi elokuun alussa julkaistussa mielipidekirjoituksessa kokeilu julistettiin epäonnistuneeksi.

Lue lisää: Kulosaaren pyöräkatukokeilu on epäonnistunut

Seuraavia pyöräkatuja kuitenkin suunnitellaan jo.

”Pyöräkatukokeilu on onnistunut. Toivottiin, että tämä olisi viimeinen, mutta näin ei tule olemaan”, sanoo kadun suunnittelusta vastannut projektipäällikkö Jani Hurskainen Helsingin kaupungilta.

Seuraavia pyöräkatuja suunnitellaan Kaisaniemenrantaan ja Hietakannaksen tielle Hietaniemeen. Hurskainen arvioi, että Kaisaniemenrannan pyöräkatu voitaisiin avata jo muutaman vuoden päästä.

Pyöräkadulla autot ja pyörät ajavat samalla kaistalla, mutta autojen tulisi ajaa pyöräilijöiden tahtiin. Ohittaminen ei kuitenkaan ole kiellettyä. Kulosaaressa kävelijöille on omat jalkakäytävät tien kummallakin puolella

Hurskaisen mielestä Kulosaaren järjestely on huomattava parannus entiseen. Aikaisemmin kadulla oli osan matkasta yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie.

Kadun tiemerkintöjä aiotaan kuitenkin selventää tulevaisuudessa. Hurskaisen kertoo, että asfaltti on tarkoitus vaihtaa myöhemmin punaiseksi, ja kadun pintaan suunnitellaan pyöräkadun merkkien maalaamista.

Pyöräkadusta ei Hurskaisen mukaan ole tullut erityisen paljon valituksia kaupungille. Katu avattiin viime vuoden keväällä. Helsingin poliisin tietojen perusteella kadulla ei ole tavallista enempää vaaratilanteita tai onnettomuuksia.

Myös Helsingin seudun polkupyöräilijöiden (Hepo) puheenjohtaja Timo Hast kertoo, että on huomannut valitusta kadusta ainoastaan sosiaalisessa mediassa.

Kulosaarelainen Jouko Koppinen pitää pyöräkatua toimivana ratkaisuna. Hän kävelee siellä lähes päivittäin koiransa kanssa, toisinaan myös pyöräilee ja autoilee.

”Tällä hetkellä pyöräkatu toimii kohtalaisen hyvin. Ennen kaikkea uudistus korjasi kadun aiemman ongelman, jalankulkijoiden turvattomuuden”, Koppinen sanoo.

Hänen mukaansa yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tekivät vilkkaasti liikennöidystä kadusta vaarallisen. Nyt paikka on hänen mielestään turvallinen erityisesti jalankulkijoille.

Vaaratilanteita on kuitenkin edelleen. Koppinen kertoo, että välillä autoilijat ohittelevat hitaampia pyöräilijöitä varomattomasti. Esimerkiksi vastaantulevalla kaistalla saattaa olla pyöräilijä, ja ohittava auto ehtii vain täpärästi puikahtaa takaisin omalle kaistalleen.

Lisäksi Koppinen on huomannut, että pyöräilijät ajavat välillä jalkakäytävällä. Hän arvelee, että osa pyöräilijöistä ei ole tottunut ajamaan autojen edessä.

”Autoilija saattaa ajaa hyvin lähelle ja pelotella pyöräilijää. Aremmat pyöräilijät sitten siirtyvät jalkakäytävälle.”

Autoilijana hän on huomannut, että pyöräliikenteen tahtiin ajaminen hidastaa matkaa muutamilla sekunneilla. Hän ei pidä tätä ongelmana.

”Lopputulos on mielestäni kaikille kadunkäyttäjille hyvä”, hän sanoo.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat