Onko tämä Helsingin kallein autopaikka? Pysäköinnistä tuli kaikessa hiljaisuudessa rahakas bisnes

Tuure Lahti omistaa Helsingin keskustasta kolme autopaikkaa. Niiden arvo on kasvanut moninkertaisesti.

Tuure Lahti omistaa Meri-Kampin hallissa kaksi autopaikkaa.Tumma auto (vas.) on hänen omassa käytössään, ja harmaata (oik.) käyttää hänen Brysselissä asuva poikansa käydessään Suomessa.

20.9. 18:31

Pysäköintipaikoista on tullut tiiviisti rakennetuilla kaupunkialueilla bisnes, jossa liikkuvat isot rahat. Lämpimästä autopaikasta voi Helsingissä joutua pulittamaan jopa yli 100 000 euroa.

Kalliolinnantiellä Kaivopuistossa on myynnissä 17-neliöinen autotallipaikka, josta hintapyyntö on 170 000 euroa. Se saattaa olla Helsingin kallein pysäköintipaikka tällä hetkellä.

Lönnrotinkadulla puolestaan oli hiljattain myynnissä 18 neliömetrin autotalli, josta pyydettiin 150 000 euroa.

Tämän hintaluokan pysäköintipaikat ovat harvassa, mutta autopaikka pysäköintihallissa tai autotallissa maksaa Helsingissä helposti useita kymmeniä tuhansia euroja.

Vantaalla ja Espoossa hintapyynnöt autotalleista ja autohallipaikoista liikkuvat noin 10 000 ja 30 000 euron välillä. Espoon Keilaniemessäkin oli tosin jokin aika sitten kaupan vähän yli 20 neliömetrin autotalli hintaan 65 000 euroa.

Ulkopaikka irtoaa muutamalla tuhannella eurolla, katospaikkakin yleensä alle 10 000 eurolla.

Pysäköintipaikka Helsingissä voi hyvin maksaa enemmän kuin itse auto. Suomalainen kun ajaa Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan keskimäärin 6  800 euron arvoisella autolla. Sillä rahalla ei pysäköintipaikkaa pääkaupungista helposti saa.

Lue lisää: Suomen autot vanhenevat käsiin: Autokannan keski-ikä kasvoi ennätyskorkeaksi

Meri-Kampin autohallissa on paikka yli 180 autolle.

Autopaikkojen hintojen nousu on ollut hurjaa. Kampissa sijaitsevan asunto-osakeyhtiö Meri-Kampin autohallissa on 178 hallipaikkaa ja viisi tallia.

Taloyhtiössä asuva Tuure Lahti omistaa hallista kaksi autopaikkaa.

”Ostin ensimmäisen autopaikan vuonna 1981. Se maksoi 18 000 markkaa eli euroina 3 000. Vuonna 1995 ostin toisenkin paikan. Se maksoi 60 000 markkaa eli 10 000 euroa”, Lahti kertoo.

Nyt hallissa olevasta 14 neliömetrin autopaikasta on verkossa myynti-ilmoitus: hintapyyntö on 47 500 euroa.

Lahti ei ole itse myymässä autopaikkaosakkeitaan, vaikka niistä saisi ison tukun rahaa. Asukaspysäköintiin eli kadunvarsipysäköintiin siirtyminen ei kiinnosta.

”Talvella auto olisi jäässä ja päällä olisi puoli metriä lunta. Kesäkuumalla taas hallissa pääsee vilpoiseen autoon.”

Kadunvarressa pysäköintipaikkaa saisi hakea pitempään, ja ulkosalla on myös ilkivallan vaara.

”Autopaikat joudutaan rakentamaan yhä vaikeampiin paikkoihin.”

Hintojen nousun taustalla on monia tekijöitä.

”Vuosien mittaan niin materiaali- kuin työvoimakustannukset ovat nousseet, mikä on tehnyt rakentamisesta kalliimpaa”, sanoo Raklissa yhdyskunta- ja infra-asioista vastaava Kimmo Kurunmäki.

Rakli on ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö.

Pysäköintipaikkojen rakentaminen maksaa kaikkialla, mutta erityisen kallista se on kun joudutaan rakentamaan maan alle.

”Tiiviisti rakennetuilla kaupunkialueilla tilaa rakentamiseen on niukasti. Siksi kaavan edellyttämät autopaikat joudutaan rakentamaan yhä vaikeampiin paikkoihin, mikä tarkoittaa sitä, että niiden rakentaminen on yhä kalliimpaa”, Kurunmäki sanoo.

Raklin selvitys vuodelta 2015 kertoo, että pysäköinnin rakentaminen kellariin maksoi autopaikkaa kohti 48 000–90 000 euroa.

Pysäköintitalossa kustannus oli 20  000–60 000 euroa ja kallioluolassa 55 000–125 000 euroa. Autopaikan teko maan pinnalle maksoi 3 000–10 000 euroa.

Esimerkiksi Helsinki ja Vantaa ovat viime vuosina lieventäneet rakentajien velvoitteita rakentaa asuintalojen yhteyteen pysäköintipaikkoja. Tarkoituksena on ollut hillitä rakentamisen kustannuksia ja asumisen hintaa.

Vantaan Kivistössä uusi löyhempi pysäköintipaikkamitoitus on johtanut asukkaiden hermoja kiristäneeseen pulaan pysäköintipaikoista.

Lue lisää: Vantaan tiukka pysäköintilinjaus suututti Kivistön asukkaat – kaupungille 1200 ihmisen vetoomus paikkapulasta

Lue lisää: Poliitikot hyväksyivät uuden ohjelman, joka nostaa pysäköinnin hintaa Helsingissä – Esitystä vastustaneen kokoomuksen Risto Rautava: ”Tämä on käytännössä lisävero”

Helsingin kantakaupungissa on vaikeaa rakentaa laajasti uusia pysäköintipaikkoja. Siksi sitä pyritään ohjaamaan hinnoittelulla.

Helsingin kaupungin uudistuksessa vastuu pysäköinnin järjestämisestä siirtyisi yhä enemmän yksityisille yrityksille. Samalla kaupunki haluaa korottaa asukaspysäköinnin hintaa.

Asukaspysäköintitunnuksella voi tällä hetkellä pysäköidä kadunvarsipaikalle joidenkin kymmenien eurojen kuukausihinnalla asuinalueesta riippuen. Jos Helsingin poliitikot hyväksyvät uuden linjauksen hinta voisi joillain alueilla jopa kolminkertaistua tulevien vuosien aikana.

Meneillään on siis hidas muutos, jonka myötä autoilun hinta näyttäsi siirtyvän yhä enemmän kuluttajan maksettavaksi. Tähän saakka esimerkiksi uusien asuntojen hinnoissa on ollut myös pysäköintipaikan hinta siitä riippumatta käyttääkö asukas autoa vai ei.

Tämäkin on muuttumassa.

Rakennusteollisuuden elinkeinopoliittinen johtaja Anu Kärkkäinen kertoo, että yhä enemmän rakennetaan useiden taloyhtiöiden autoille yhteisiä pysäköintitaloja, joiden osakkeet eivät ole taloyhtiöissä.

Autopaikkojen ja asuntojen hinnoilla on Kurunmäen mukaan myös yhteys sikäli, että yleensä siellä, missä asunnot ovat kalliita, ovat autopaikatkin kalliita.

Autopaikkoihin ja asuntoihin sijoittanut Sanna Spårman näkee asian niin, että jos ihmisellä on auto, niin autopaikka on ”pakollinen paha”.

”Kysyntä ja tarjonta säätävät hintatasoa.”

Kun siis autopaikkoja on tarjolla vähän asukasmäärään nähden, kysyntä ja hinnat kasvavat.

Spårman arvioi, että esimerkiksi Vantaalla hintataso on noussut 20 prosenttia muutamassa vuodessa.

”Autopaikkoja ei kuitenkaan oikein nähdä sijoituskohteina, vaikka niissä oman kokemukseni mukaan on melko hyvä vuokratuotto ja kiinteistösijoittamiseen pääsee kiinni pienemmällä pääomalla”, Spårman sanoo.

Tuure Lahtikin omistaa autopaikkaosakkeen myös kotinsa lähellä sijaitsevasta taloyhtiöstä, jossa hän asui aiemmin. Lahti pitää autopaikkaa vuokralla.

Taloyhtiöstä autopaikan ostavan on hyvä muistaa, että se tuo mukanaan jatkuvia maksuja. Paikasta on maksettava hoitovastiketta yhtiölle.

Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia kertoo, että hoitovastikkeen määräytyminen perustuu yhtiöjärjestykseen. Siinä ilmoitetaan peruste ja kerroin, joka määrää autopaikkavastikkeen suuruuden.

Yhtiöjärjestyksessä säädetään myös siitä, minkälainen velvollisuus autopaikan omistajalla on osallistua taloyhtiön hankkeisiin, kuten putki- tai julkisivuremontin kustannuksiin.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat