Yli 600 lääkäriä vaatii Apotista luopumista

Apotti oy:ssa ajatellaan, että käytettävyyttä pitääkin edelleen parantaa, mutta kantelun suuret linjat ovat ennestään tiedossa.

Apotti-järjestelmä otettiin käyttöön Peijaksen sairaalassa vuonna 2018. Se on sittemmin otettu käyttöön koko Husissa sekä esimerkiksi Helsingin ja Vantaan sosiaali- ja terveyspalveluissa.

5.9. 11:33

Sosiaali- ja terveysalaa valvovalle Valviralle on lähetetty poikkeuksellisen laajan joukon allekirjoittama kantelu.

Kantelun allekirjoittaneet 619 lääkäriä katsovat, että esimerkiksi Helsingissä, Vantaalla sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä (Hus) käytössä oleva tietojärjestelmä Apotti vaarantaa potilasturvallisuuden.

Kantelun aloittaja on Lohjalla terveyskeskuksessa työskentelevä Saara Sotala. Hän ei siis itse käytä Apottia, mutta arvioi potilaidensa joutuneen useita kertoja vaaraan.

Terveyskeskuksessa on väliin ollut todella hankalaa saada luotettavaa tietoa potilaista, kun kirjaukset on tehty Husin puolella Apotilla.

Allekirjoittaneissa on runsaasti myös itse Apottia käyttäviä lääkäreitä, jotka ovat kertoneet esimerkkejä vaaratilanteista. Sotala sanoo, että allekirjoitusten lisäksi hän sai runsaasti viestejä, joissa sanottiin että vakavia ongelmia on, mutta omaa nimeä ei uskalleta pistää kanteluun.

”Apotti on niin hirvittävän monimutkainen, että ihmiset tekevät jatkuvasti virheitä. Elintärkeät tiedot eivät siirry ja lääkelistoilla varsinkin on jatkuvasti jotain väärin”, sanoo Sotala.

Kyse ei ole siitä, että Apotissa olisi teknisesti vikaa. Se on vain sekä kokeneiden että nuorten lääkäreiden mielestä mahdottoman vaikea ja siksi he kokevat menettäneensä hallinnan tunteen työssään.

”Lääkäreiden kirjaamat hoitomääräykset katoavat, konsultaatiovastaukset saapuvat vastaanottajalle tyhjänä tai hukkuvat matkalle, kirjaimellisesti elintärkeät lääkkeet katoilevat lääkelistalta tai potilaan lääkelistalla on lääkkeitä, jotka eivät näy hoitavan lääkärin lääkelistauksessa”, kantelussa listataan.

Monet allekirjoittajat haluavat, että Apotista luovuttaisiin kokonaan. Sotala sanoo, että huoli pitää ottaa vakavasti, koska potilaille vakavia virheitä on jo tapahtunut ja tapahtuu vastakin.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset ovat toistuvasti arvostelleet Apottia monimutkaiseksi ja sanoneet sen hidastavan työtä.

Lääketurvallisuuden Hus sen sijaan arvioi pari vuotta sitten ennen Meilahden suurta käyttöönottoa parantuneen Apotin ansiosta, ainakin kun katsotaan ammattilaisten vaaratilanteista tekemiä Haipro-ilmoituksia.

Sotala sanoo, että tietyntyyppiset lääkevirheet voivat olla Apotin myötä lääkejakelussa käyttöön tulleiden viivakoodien myötä vähentyneetkin. Järjestelmän monimutkaisuudesta johtuvia virheitä sen sijaan ei välttämättä ymmärretä järjestelmän aiheuttamiksi vaan ihmisten virheiksi.

Osa lääkäreistä on lakannut tekemästä haipro-ilmoituksia, koska ei enää usko niiden johtavan mihinkään.

Apotti oy:n toimitusjohtaja Hannu Välimäki ei vielä ole nähnyt lopullista versiota kantelusta. Hän odottaa Valviralta myöhemmin tarkempaa tietoa siitä, pitäisikö Apotin kiinnittää huomiota johonkin erityisesti. Sitten toimitaan tämän tiedon mukaisesti.

”Se on toki tiedossamme, että käytettävyyttä pitää parantaa. Niin myös teemme jatkuvasti”

Apotissa aloitettiin vuosi sitten syksyllä kehitysprojekti nimeltä Apotti 2.0, jossa käytettävyyden parantaminen on tärkein asia. Se jatkuu edelleen ja esimerkiksi lääkeosiota pyritään jatkuvasti muuttamaan helpommaksi ymmärtää.

Valviran yli-insinööri Antti Härkönen kuvailee kantelua poikkeukselliseksi.

”Ei ole omalla uralla tullut vielä tällaista vastaan aiemmin.”

Tyypillisesti Valviraan tehdään ilmoituksia yksittäisistä poikkeamista teknisissä järjestelmissä. Tällainen satojen allekirjoittama laajempi kantelu järjestelmän ominaisuuksista yleensä ei ole tavanomainen.

Kantelun käsittely etenee Valvirassa niin, että kanteluun perehdytään seuraavaksi tarkemmin ja pyydetään sitten tietoja eri osapuolilta, tässä tapauksessa todennäköisesti Husilta ja Apotti oy:lta.

Lue lisää: Työntekijät kertovat, mistä Husin katastrofaaliset ruuhkat johtuvat: ”Koko terveyden­hoito­järjestelmä on sakkautunut”

Lue lisää: ”Suurin parannus sitten verkkopankin” – Helsingin terveys­palvelujen uutta asiakas­järjestelmää kehutaan niin hyväksi, että se voisi säästää jopa terveys­keskus­käyntejä

Lue lisää: Suomen suurin sairaalakeskittymä siirtyy ensi yönä Apotti-aikaan – Näin alkukaaoksen aiheuttanut järjestelmä on toiminut

Lue lisää: Apotti aiheuttaa yhä niin paljon virhetilanteita sairaaloissa, että osa lääkäreistä toivoo vanhoja järjestelmiä takaisin koronakriisin ajaksi

Lue lisää: Syvä huoli Apotista

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat