Helen tiedotti asukkaita uusista hinnoista: Monimutkaisessa taulukossa kymmeniä erilaisia hintoja

Energiayhtiön hinnankorotuksista kertovassa tiedotteessa lueteltiin useita tuotteita, mutta asiakkaalle ei kerrottu, mistä hän itse asiassa maksaa.

Helen tiedotti asiakkaitaan sähkön hinnankorotuksista viime viikolla kryptisellä kirjeellä.

1.9. 13:38

Energiayhtiö Helenin asiakkaat ovat saaneet kotiinsa kirjeen sähkön hinnan roimista korotuksista.

Asiakkaille lähetetty tiedote oli osalle kuluttajista vaikeaselkoinen. Tiedotteessa oli lukuisia sarakkeita ja lueteltu eri tuotteita, kuten perussähkö, tuulisähkö, ympäristösähkö, aikasähkö ja tehosähkö. Erilaisia hintoja on yli 20.

Asiakkaille ei kuitenkaan kerrottu, mistä sähköstä hän maksaa. Miksi näin, Helenin myynti- ja asiakaspalvelujohtaja Anu-Elina Hintsa?

”Kaikille menee standardikirje, josta löytyy eri vaihtoehdot. Yhdellä asiakkaalla voi olla useampi sopimus meidän kanssa, eri tyyppiset tuotteet esimerkiksi kotiin ja mökille.”

Tiedotteen ymmärtäminen vaatii voimassa olevien sopimusehtojen muistamisen tai niihin tutustumisen.

Kuluttaja on saattanut solmia sähkösopimuksensa useita vuosia sitten. Mistä asiakas tietää, mikä sähkösopimus hänellä on, jos sitä ei kerrota?

Sopimusvahvistus pitäisi Hintsan mukaan löytyä esimerkiksi asiakkaan sähköpostista.

”Jos tietoa ei löydy, kannattaa mennä meidän nettisivujen kautta Oma Helen -palveluun. Sieltä näkee omat voimassa olevat sopimustiedot. Toinen vaihtoehto on ladata Oma Helen -sovellus.”

Kuinka syvällisen tietämyksen Helen arvelee asiakkaillaan olevan omasta sopimuksestaan ja sen hinnoista?

”Toki olemme huomanneet nyt, kun energia-asiat puhuttavat paljon, että tämäntyyppisiä kysymyksiä tulee meille aika paljon. Monet miettivät juuri tätä, mikä oma sopimustyyppi oikein on. Varmasti ollaan vielä oppimismatkalla siinä, mistä tieto parhaiten löytyy.”

Olisiko tiedotteeseen ja hintatietoihin kaivattu jonkinlaista lukuohjetta?

”Aikaisemmin ei ole tullut asiakaspalveluun palautetta. Toki varmasti myös kertoo ajan tilanteesta, että nyt on enemmän kiinnostusta ja ihmiset lukevat tiedotteita tarkemmin. Varmasti otamme tämän tutkan alle ja pyrimme kehittämään tätäkin viestinnän kanavaa.”

Hintsa ei suostu kertomaan tarkkaan, miten moni asiakas on irtisanonut sähkösopimuksensa hinnankorotusilmoituksen jälkeen.

”Poistuma on ollut hyvin normaalia. Ei mitään isoa piikkiä ole ainakaan viimeisten datojen valossa havaittavissa. Meillä on yli 600 000 asiakasta, niin sanotaanko, että puhutaan kymmenistä asiakkaista nyt parin päivän aikana.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat