Hus vastaa satojen lääkärien Apotti-kanteluun: Nöyrin mielin ollaan, mutta Apotista ei luovuta

Yli 600 lääkäriä jätti Apotista kantelun Valviraan. Husista luvataan, että järjestelmästä tehdään helpommin käytettävä, mutta urakkaa ei haluta aloittaa alusta uudelleen.

Kyltti Meilahden sairaala-alueella Helsingissä.

6.9. 16:33

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä (Hus) luvataan korjata tietojärjestelmä Apotin virheitä, mutta lääkärien toiveet järjestelmän vaihtamisesta kokonaan tuskin toteutuvat.

Sosiaali- ja terveysalaa valvovalle Valviralle jätettiin viikonloppuna poikkeuksellinen kantelu, jossa 619 lääkäriä arveli Apotin vaarantavan potilasturvallisuutta.

Husin vs. hallintoylilääkäri Veli-Matti Ulander kuvailee tilannetta valitettavaksi.

”Suhtaudumme tähän hyvin nöyrästi ja perehdymme kanteluun tarkasti”, hän sanoo.

Ulander lisää, että Hus on vain yksi Apotin käyttäjistä. Muita ovat esimerkiksi Helsingin ja Vantaan kaupunkien sosiaali- ja terveyspalvelut.

Lue lisää: Yli 600 lääkäriä vaatii Apotista luopumista

Sitä että moni kokee edelleen Apotin vaikeaksi käyttää Ulander pitää kurjana. Käytettävyyttä pyritään edelleen kehittämään, joskin tällä hetkellä ison siivun kehitysrahoista vie paljon teknisiäkin muutoksia vaativa sote-uudistus.

”Apotti on laaja ja vaativa järjestelmä, joka kattaa erikoissairaanhoidon, perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen. Toisaalta ennen meillä oli tilanne, jossa oli paljon eri järjestelmiä, joiden välillä potilas – ja lääkitystieto ei liikkunut lainkaan. Ongelmia oli silloinkin, erilaisia kuin nyt”, Ulander sanoo.

Kantelussa nostettiin erityisesti esille lääketurvallisuus. Sen kohdalla kyse ei ole Ulanderin mukaan pelkästään Apotista vaan siitä, että Apotin ja valtakunnallisen Kanta-järjestelmän yhteispeli sujuu kömpelösti. Tilanteeseen on luvassa helpotusta myöhemmin, koska myös Kantaa ollaan uudistamassa.

Enemmistö kantelun allekirjoittaneista lääkäreistä haluaisi, että Apotista luovuttaisiin kokonaan. Ulanderista tämä ei ole realistinen vaihtoehto. Ensiksikin Husissa on hänen mukaansa myös lukuisia ammattilaisia, jotka ovat tyytyväisiä Apottiin.

”Kun kaikki Apotin käyttöönotot on viimein tehty, olisi todella haastavaa aloittaa alusta uudelleen jonkin muun järjestelmän kanssa. Siitä lähdetään, että meidän on satsattava nyt tämän järjestelmän haasteiden korjaamiseen.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat