Lääkärit kertovat uudesta ilmiöstä: Lopputili Apotin vuoksi

Apottia on niin vaikea käyttää, että moni lääkäri kertoo irtisanoutuneensa järjestelmän vuoksi Husilta.

Apotti-potilastietojärjestelmä on viime vuosina otettu käyttöön asteittain Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä sekä esimerkiksi Helsingin ja Vantaan kaupunkien sosiaali- ja terveyspalveluissa.

12.9. 11:41 | Päivitetty 12.9. 14:36

Tympääntyminen potilastietojärjestelmä Apottiin näyttää jo johtaneen lääkäreiden irtisanoutumiseen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (Hus) sairaaloista.

Usea HS:n kyselyyn vastannut lääkäri kertoo niin äärimmäisestä turhautumisesta, että irtisanoutuminen on ollut parempi ratkaisu kuin Apotin kanssa taisteleminen. Jotkut vastaajista kertovat tietävänsä useita potilastietojärjestelmän takia irtisanoutuneita terveydenhuollon ammattilaisia.

HS pyysi Apotin käyttäjiltä kokemuksia sen jälkeen, kun yli 600 lääkäriä oli tehnyt järjestelmästä poikkeuksellisen kantelun valvovalle viranomaiselle Valviralle.

Lue lisää: Yli 600 lääkäriä vaatii Apotista luopumista

Kyselyyn tuli 240 vastausta ja vaikka niitä käsitellään nimettä, vastaajien henkilöllisyys on toimituksen tiedossa.

Pääkaupunkiseudulla Apottia käyttävät Husin ohella esimerkiksi Helsingin ja Vantaan kaupunkien sosiaali- ja terveyspalvelut.

Apotin luotaantyöntävyys voi jopa kasvattaa pulaa lääkäreistä, kuvaa esimerkiksi HS:n kyselyyn vastannut ja Helsingin kaupungilla esihenkilönä toimiva lääkäri.

”Apotti on vakava riski lääkärien saatavuudelle muutenkin lääkärivajeesta kärsiessämme”, esihenkilönä toimiva lääkäri vastaa.

Toki on mahdollista oppia käyttämään Apottia. Mutta sen käyttö on hidasta, kuvaa Husista irtisanoutunut erikoislääkäri.

”Irtisanouduin Apotin takia. Jokaisesta potilaskontaktista tulee lähinnä turhauttava selviämistaistelu”, erikoislääkäri kirjoittaa. Hän ehti työskennellä Husissa viisi vuotta.

Husissa töissä oleva toinen vastaaja kertoo tietävänsä useita Apotin takia Husissa lopettaneita.

”Jos olisin perheetön tai haluaisin työskennellä privaatissa, lähtisin minäkin. Kun pohditaan hoitaja- ja lääkäripulan syitä, on yksi iso tekijä tällä hetkellä Apotti”, hän kirjoittaa.

Vantaalta kertoo irtisanoutuneensa lääkäri, joka kuvaa olevansa ”lääkäriksi ehdottomasti siitä nörteimmästä ja teknisesti taitavimmasta päästä”.

”Vanhusten lääkelistojen hallinnoiminen sillä [Apotilla] oli lähes mahdotonta. Yritin monta kuukautta päästä jyvälle ja jaksaa, mutta jokainen työpäivä toi eteensä yhä uusia pulmia”, tämä irtisanoutunut lääkäri kuvaa.

Hän kertoo myös, ettei Apotista saanut valittaa vaan uhkailtiin, että tulee ”seuraamuksia”, jos sitä arvostelee. Lääkäri kertoo vaihtaneensa Keski-Uudellemaalle, jossa Apotti ei ole käytössä.

”Minnekään, missä Apottia käytetään, en tule palaamaan mistään hinnasta”, lääkäri vannoo.

Myös liki 20 vuotta lääkärinä toiminut mies kertoo irtisanoutumisensa osasyyksi Apotin. Hän kirjoittaa olevansa huolissaan Hus-alueen perus- ja erikoissairaanhoidon tulevaisuudesta sekä lääkärinä, potentiaalisena potilaana että veronmaksajana.

”Olisikin tärkeä pystyä löytämään riittävää nöyryyttä muiden vaihtoehtojen kartoittamiseen ja hyväksyä se, että on mahdollisesti tehty virhe. On mahdotonta nähdä, että näin ilmiselvästi jo epäonnistunut järjestelmä olisi osa terveydenhuollon tulevaisuutta”, tämä lääkäri kirjoittaa.

Geriatrian erikoislääkäri puolestaan kirjoittaa vaihtaneensa työpaikkaa Helsingistä Espooseen, koska ”en kokenut pystyväni enää hoitamaan potilaitani hyvin, kun kaikki aika meni Apotin ongelmia selvitellessä”.

Lue lisää: Hus vastaa satojen lääkärien Apotti-kanteluun: Nöyrin mielin ollaan, mutta Apotista ei luovuta

Millaiset ominaisuudet tekevät Apotista jopa irtisanoutumiseen asti hankalan?

Huoli ja tieto potilaiden turvallisuuden vaarantumisesta piinaa useita vastanneista. Irtisanoutumista harkitseva helsinkiläinen terveyskeskuslääkäri kirjoittaa, että ”puutteiden ilmoittaminen on tehty niin vaikeaksi, että käytännössä kukaan ei tee sitä”.

Usea kyselyyn vastanneista kuvaa Apotin lääkeosiota vaaralliseksi. Helsinkiläinen sairaanhoitaja kirjoittaa, että ”ilman tarkkana olevaa hoitajaa potilas kotiutuisi usein väärän lääkelistan kanssa”.

Yksi potilas kertoo, että hänelle oli määrätty vaarallista lääkettä, mutta sekaannus huomattiin apteekissa. Toinen potilas kertoo, että lääkemääräys oli hävinnyt, kun hän meni sairaalassa olonsa jälkeen apteekkiin.

Terveyskeskuksessa töissä oleva ja sairaalassa päivystävä lääkäri sanoo, ettei koulutuksesta ja omaehtoisesta paneutumisestaan huolimatta pysty käyttämään Apottia vaarantamatta potilasturvallisuutta.

”Se on täysi fiasko. Lääkelistoihin ei voi luottaa, vääriä tai vanhentuneita lääkityksiä ei saa poispyyhittyä ja jokaisen kontaktin yhteydessä on vaara, että jokin olennainen lääkitys jääkin klikkaamatta mukaan jatkoon”, hän kirjoittaa.

Koska Apotissa tiedot on kirjattava useille välilehdille, aikaa kuluu. ”Mikä ennen tapahtui 1–3 hiiren napautuksella, vaatii nyt helposti 10 napautusta, jos riittääkään”, kirjoittaa yksi vastaajista.

Yksi kyselyyn vastannut terveydenhuollon ammattilainen taas kuvaa, että ”yksikkömme joutui ottamaan 45 minuutin ajat käyttöön, koska potilaita ei enää pystytty hoitamaan 30 minuutin ajoilla. Tuottavuus laskee kuin lehmän häntä”.

Diplomi-insinööriksi ennen lääkäriopintoja valmistunut vastaaja uskoo, ettei yhdysvaltalaiseen Epic-järjestelmään pohjautuvasta Apotista ole saatavissa käyttäjäystävällistä.

Hän epäilee, ettei Husin johto pysty päästämään irti Apotista, koska järjestelmään ”on jo satsattu todella paljon”.

”Vaikka jokainen kuukausi Apotin jatkamista vähentää Husin tehokkuutta, työntekijöiden tyytyväisyyttä ja Husin houkuttelevuutta työnantajana”, vastaaja kirjoittaa.

Husissa ei tunnisteta lääkäreiden kuvauksia irtisanoutumisista.

Ainakaan Apotin vuoksi tehdyt irtisanoutumiset eivät erotu tilastoissa, hallintoylilääkäri Veli-Matti Ulander kertoo HS:lle sähköpostitse.

Hänen mukaansa lääkäreiden lähtövaihtuvuus on erittäin matala. Tammi-elokuussa 2022 kumulatiivinen lähtövaihtuvuus oli 2,7 prosenttia, kun vuonna 2021 vastaava luku oli 3,3 prosenttia, Ulander viestittää.

”Totta kai yksittäisenkin osaajan irtisanoutuminen on ikävää, tapahtui se mistä syystä tahansa.”

Irtisanoutumisen yhteydessä pyritään Ulanderin mukaan käymään aina lähtökeskustelu, jonka aikana on mahdollista käydä läpi irtisanoutumisen syitä.

Apotin käytettävyyttä pyritään Ulanderin mukaan myös kehittämään jatkuvasti.

Lue lisää: Syvä huoli Apotista.

Oikaisu 12.9. klo 14.27: Husin hallintoylilääkäri Veli-Matti Ulander kertoi aiemmin, että lääkäreiden lähtövaihtuvuus ilman eläkkeitä vuonna 2022 olisi ollut 0,2 prosenttia. Tammi-elokuussa 2022 kumulatiivinen lähtövaihtuvuus oli 2,7 prosenttia.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat