Tatuointibuumi näkyy Luna Toukolehdon jonoissa Helsingissä: ”Valtaosa asiakkaistani on nuoria naisia”

Tatuointien suosio on ollut vuosien ajan tasaisessa kasvussa. Korona-ajan nousukauden jälkeen alalla kuitenkin ollaan huolissaan alkaneen vuoden talousnäkymistä.

Luna Toukolehto haaveili lapsesta saakka urasta taiteen parissa. Tatuoijaksi hän päätyi palkallisesta työkokeilusta.

2.1. 2:00 | Päivitetty 2.1. 6:35

Kruununhaassa jugendtalon kivijalassa sijaitsevassa liiketilassa kaikuu tasainen surina. Äänimaailma muistuttaa hammaslääkäriä.

Tuolissa makaava Pia Iiramo irvistää välillä kivusta. Sekin sopisi hyvin hammaslääkäriin, mutta nyt ollaan Great Heron -tatuointiliikkeessä. Ihmiset maksavat satoja euroja ja jonottavat kuukausia päästäkseen Iiramon tavoin Luna Toukolehdon tatuoitaviksi.

”Aikoja kysytään paljon enemmän kuin niitä on tarjota”, Toukolehto kertoo samalla kun värittää keskittyneesti Iiramon jalkaan tatuoitua kukkaa.

Toukolehto avaa varauskirjansa muutamaksi päiväksi kerrallaan. Silloin tatuoinnista kiinnostuneet voivat laittaa sähköpostilla kyselyitä ajoista.

Seuraava viikko kuluu sähköposteihin vastaillessa – ja seuraava puoli vuotta toiveita toteuttaessa.

Pia Iiramon jalkaan tehtävän kukkatatuoinnin hinta-arvio on noin 450–500 euroa.

Aina Toukolehdon varauskirjat eivät ole täyttyneet näin nopeasti. Yhdeksän vuotta alalla ollut Toukolehto kertoo panostaneensa paljon sosiaaliseen mediaan.

Nykyään suurin osa asiakkaista löytää hänen tatuointipenkkiinsä kuvapalvelu Instagramin kautta.

”Valtaosa asiakkaista on nuoria naisia. Toisaalta vanhin asiakkaani on 80-vuotias”, Toukolehto kertoo.

Nykyään asiakaskunta on Toukolehdon mukaan monimuotoista. Hän uskoo sen johtuvan myös siitä, että tatuointeja tekee yhä moninaisempi joukko ihmisiä.

Aiemmin tatuointistudioita ja tekijöitä oli Toukolehdon mukaan vähemmän, eikä asiakkailla ollut yhtä paljon vaihtoehtoja eri tyylisuuntausten välillä.

”Myyn koko vuoden varauskalenterin täyteen alle viidessä minuutissa. Näin on ollut jo kymmenen vuotta. Mutta kun yksi ihminen tekee kahdella kädellä töitä, ja jos sairastaa ja on lapsia, niin loppujen lopuksi aikoja on tarjota aika vähän. Vaikka varauskirjat olisi täynnä ja tatuoija ylityöllistetty, voi olla silti rahallisesti tiukkaa pärjätä yrittäjänä. Epäviralliset kotistudiot tuovat alalle epätervettä kilpailua, jossa kierretään lakisääteisiä maksuja.” Leena Lumilampi, The Flower Shop Tattoo

Suomen Tatuointiartistien liiton FTAA:n puheenjohtaja Laura Koski allekirjoittaa Toukolehdon näkemyksen.

”Näillä asiakasvolyymeilla ei voida puhua enää siitä, että tatuoinnit olisivat marginaalissa”, Koski sanoo.

Hän edustaa liittoa, johon kuuluu noin 200 tatuoijaa. Yleisesti ottaen tatuointialan kasvua on vaikea mitata, sillä otettujen tatuointien määrää ei tilastoida.

Osviittaa alan kehityksestä antaa kuitenkin esimerkiksi Suomen suurimman tatuointitarvikkeiden myyjän, Nordic Tattoo Suppliesin, kasvu. Yrityksen liikevaihto oli viime vuonna yli 10 miljoonaa, kun vuonna 2021 liikevaihto oli reilu 7 miljoonaa ja vuonna 2020 4,7 miljoonaa.

”Yleisesti ottaen tatuointien suosio on ollut joka vuosi kasvussa. Mutta kuten muillakin aloilla, inflaatio ja ostovoiman heikkeneminen vaikuttavat kysyntään”, Koski kertoo.

Tatuointialalla pelätään, että luksustuotteeksi mielletty tatuointi on ensimmäinen asia, josta ihmiset karsivat taloudellisesti tiukkoina aikoina.

”Kilpailu alalla kovenee jatkuvasti. Oikeaa tatuoijaa ollaan valmiita etsimään kaukaakin, jopa ulkomailta. Asiakkaat ovat nykyään hyvin laatutietoisia, kiitos sosiaalisen median. Tatuoijillamme on yleensä parin kolmen kuukauden jonot. Asiakasmäärät ovat korkeammalla tasolla kuin ennen koronavuosia, mutta sen eteen on tehty paljon työtä.” Ilari Lehtosalo, Krunikan Leima

Alalle myös hakeutuu yhä enemmän tekijöitä. The Flowershop Tattoo -studion Leena Lumilampi kertoo, että viime vuonna harjoittelijahakuun tuli 72 hakemusta. Viisi vuotta sitten harjoittelijaksi haki kuusi kiinnostunutta.

Laura Koski toivoo, että juuri näin alasta kiinnostuneet toimisivatkin.

”Parhaan tiedon saa vain ammattilaisen opissa”, hän sanoo.

Tatuointialan muuttuminen entistä ammattimaisempaan suuntaan on yksi syy suosion kasvulle, Koski uskoo. Asiakkaat mieltävät tatuoinnit aiempaa turvallisemmiksi.

”Ala on kehittynyt valtavasti. Saatavilla on laadukkaampia välineitä, ja asiakasturvallisuuteen kiinnitetään runsaasti huomiota”, Koski sanoo.

Luna Toukolehdon tyyli on neotraditional. Kanta-asiakkaiden toiveesta hän saattaa tatuoida myös esimerkiksi old school -tyylillä tai realistisesti.

Laura Koski keksii muitakin selityksiä tatuointien suosion kasvulle. Hän uskoo kehopositiivisuusliikkeen vaikuttaneen siihen, että omaa kehoa käytetään entistä enemmän itseilmaisun välineenä. Tatuoinnit ovat Kosken mukaan keino ilmentää oman kehon itsemääräämisoikeutta.

”Jotkut kanta-asiakkaat ovat käyneet jo 30 vuotta. Kun on ollut alalla pitkään, on muodostunut oma asiakaskunta. Yleensä kun avaan oman varauskalenterin, se täyttyy saman tien kuukausiksi eteenpäin. Maailmantilanne näkyy nyt siinä mielessä, että kyselyitä tulee vähemmän. Korona-aikaan ihmisillä säästyi rahaa reissaamisesta ja muusta, ja sitä käytettiin enemmän tatuointeihin.” Eppu Walli, Blue Dragon Tattoo

Sen lisäksi tatuointien näkyvyys sosiaalisessa mediassa kasvattaa kiinnostusta.

”Tatuoinnit ovat taidetta. Sen lisäksi ne ovat tapa tuoda esille omaa arvomaailmaa”, Koski sanoo.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat