Metrojunien paikannukseen ehdotetaan yli 15 miljoonan euron remonttia

Käytössä oleva raidevirtapiiriteknologia on tullut tiensä päähän, mikä lisää vikatilanteita.

Metrojunan sijainti on liikenteenohjaukselle tärkeä tieto. Paikannukseen liittyvään teknologiaan suunnitellaan nyt suurta remonttia.

20.9. 18:57

Helsingin kaupunki suunnittelee mittavaa muutostyötä metroverkon junien paikantamiseen käytettyyn teknologiaan. Käytössä oleva raidevirtapiiriteknologia on tullut tiensä päähän, mikä lisää vikatilanteita.

Liikenteen parantunut varmuus on kaupunginhallituksen esityksen mukaan erityisen tärkeää, kun länsimetroa jatketaan Matinkylästä länteen.

Muutostyö ajoitettaisiin vuosille 2022–2025, ja niiden kokonaiskustannukset olisivat 15 750 000 euroa heinäkuun 2022 hintatasolla mitattuna.

Raidevirtapiirissä junan pyörien kosketus kiskoihin tuottaa muutoksen kyseisen raidelohkon kautta johdettuun virtaan tai taajuuteen. Muutoksen ansiosta laitteisto antaa liikenteenohjaukselle tiedon junan sijainnista.

Suunnitelman mukaan raidevirtapiirit korvattaisiin akselilaskentaan perustuvaan menetelmään.

Siinä junan sijainti todennetaan laskemalla magneettisesti raideosuudelle saapuneiden ja lähteneiden pyörien lukumäärä. Mikäli raideosuudella on enemmän saapuneita kuin lähteneitä pyöriä, tulkitsee laitteisto, että siellä on juna.

Teknologian muutos on Helsingin kaupunginhallituksen esityksen mukaan perusteltua siksi, että nykyaikaiset akselinlaskentalaitteet toimivat varmemmin kuin raidevirtapiirit.

Lisäksi ne edellyttävät vähemmän rata-alueen kaapelointeja, ovat helpompia huoltaa ja toimivat paremmin kosteissa olosuhteissa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat