Helsingin ehdotus: ”Urbaaniin” Lauttasaareen ratikalla keskustasta

Helsingin kaupunki kaavailee Länsiväylän ympäristöön jopa 17 000 uutta asukasta ja autoja tunneliin Lauttasaaressa.

Jos Helsingin kaupungin suunnitelmat toteutuvat, Länsiväylä voi muuttua noin kuvan keskikohdasta alkaen kaduksi tai tunneliksi Lauttasaaressa.

29.9. 13:16 | Päivitetty 29.9. 15:04

Helsingin kaupunki suunnittelee merkittäviä muutoksia Länsiväylän ympäristöön Koivusaaren, Lauttasaaren ja Salmisaaren välillä.

HS uutisoi keskiviikkona kaupungin halusta vähentää Länsiväylän melu- ja liikennehaittoja, rakentaa lisää asuntoja väylän varrelle ja parantaa alueen viihtyisyyttä.

Lue lisää: HS:n tiedot: Helsinki ehdottaa Länsiväylän tunneloimista tai muuttamista kaduksi

”Moottoritie aiheuttaa kohtuutonta haittaa”, sanoo Helsingin kaupungin yleiskaavapäällikkö Pasi Rajala.

Rajalan mukaan Lauttasaaren asukkailta on tullut palautetta Länsiväylän haitoista useiden vuosien ajan. Hän sanoo, että palaute on runsaampaa kuin muilla moottoriteiden varsilla olevilla asuinalueilla.

”Se johtuu siitä, että Länsiväylä on ainoa sisääntuloväylä, joka ulottuu syvälle kantakaupungin rakenteeseen. Muut moottoritiet loppuvat paljon aikaisemmin.”

Asuntorakentaminen alueelle taas on kaupungin intresseissä siksi, että Helsinki saa sitä kautta lisää tuloja tuovia veronmaksajia ja palveluja. Lauttasaaressa on noin parikymmentä asuinkerrostaloa Länsiväylän välittömässä läheisyydessä.

Kaupungin viranhaltijat ovat laatineet Länsiväylän alueen kehittämisestä neljä tulevaisuuden suunnitelmaa. Mitään päätöksiä ei ole vielä tehty, ja mahdollisista muutoksista päättävät kaupunkipoliitikot aikanaan.

Koska Länsiväylän omistaa valtio, suuri merkitys on myös sillä, miten Väyläviraston ja Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen viranomaiset suhtautuvat kaupungin suunnitelmiin.

”Tavaraliikenteen sujuvuus on se, mitä ely-keskus ja Väylävirasto vahtivat. Se voidaan nähdä ristiriitaiseksi Länsiväylän nopeustason laskemisen tai kaduksi muuttamisen kanssa”, Rajala sanoo.

Vastaavaa keskustelua on käyty aiemminkin. Vuonna 2018 korkein hallinto-oikeus torppasi Helsingin suunnitelmat Länsiväylän, Turunväylän, Hämeenlinnanväylän ja Lahdenväylän muuttamisesta kaupunkibulevardeiksi.

HS käy nyt läpi eri vaihtoehtojen keskeisimmät muutokset.

Vaihtoehto 1

Ensimmäisessä vaihtoehdossa Länsiväylän säilyy nykyisenlaisena.

Ensimmäisessä vaihtoehdossa Länsiväylä säilyy nykyisellään moottoritienä ja sen nopeusrajoitus 80 kilometrissä tunnissa.

Uusi satamatunneli Jätkäsaaresta yhdistyy Länsiväylään Lapinlahden puiston suunnasta. Asukkaiden ja työpaikkojen määrä kasvaa hillitysti.

Asuntoja voidaan rakentaa Lauttasaaren Katajaharjuun 50 000 kerrosneliötä, mikä tuo alueelle 1 000–1 500 uutta asukasta. Työpaikkoja tulee suurin piirtein saman verran.

Vaihtoehto 2

Toisessa vaihtoehdossa Länsiväylän nopeusrajoitusta tiukennetaan ja alueelle rakennetaan uusia asuntoja hillitysti.

Myös toisessa vaihtoehdossa muutokset ovat verrattain hillittyjä.

Länsiväylän nopeusrajoitus putoaa 60:een kilometriin tunnissa, ja yhteys satamatunneliin aukeaa niin ikään Lapinlahden puiston rajalla.

Asuntorakentamista ja työpaikkoja suunnitelma mahdollistaa hieman enemmän kuin ensimmäisessä vaihtoehdossa.

Suunnitelman mukaan asuntoja rakennetaan Lauttasaareen pohjoisosaan Länsiväylän varrelle ja Salmisaaren pohjoiskärkeen yhteensä 160 000–190 000 kerrosneliötä. Toimitilaa tulee 90 000–110 000 kerrosneliötä.

Asukkaiden määrä kasvaa 3 500–4 500:lla ja työpaikat 2 000–3 000:lla.

Vaihtoehto 3

Kolmannessa vaihtoehdossa Länsiväylä muuttuu kaduksi ja sen ympäristöön rakennetaan runsaasti uusia asuntoja.

Kantakaupungin nimellä kulkevassa suunnitelmassa muutokset ovat selvästi aiempia vaihtoehtoja rajumpia. Länsiväylä muuttuu kaduksi, ja enimmäisnopeus rajataan 50:een kilometriin tunnissa.

Satamatunneli kaartaa Länsiväylälle Morsiamen niemimaan kohdilla Salmisaaressa.

Asumiseen kaupunki hakee runsasta kasvua. Asuntoja nousee Lauttasaareen ja Salmisaareen Länsiväylän ympäristöön 460 000–550 000 kerrosneliötä. Uusia asukkaita alueelle muuttaa 11 500–14 000.

Asuinalueiden viihtyisyyttä pyritään parantamaan muun muassa uusilla puistoilla ja kävelysillalla Oureille Hietaniemessä.

Uusia työpaikkoja suunnitelman toteuttaminen tuo 5 500–6 500. Toimitilaa rakennetaan myös Koivusaareen, noin 20 000 kerrosneliön verran.

Tässä vaihtoehdossa Lauttasaaren joukkoliikenneyhteydet monipuolistuvat: saareen kulkee raitio- tai pikaraitiovaunu. Se saattaa edellyttää uutta siltaa nykyisen Lapinlahden sillan viereen.

Vaihtoehto 4

Neljännessä vaihtoehdossa Länsiväylä sukeltaa tunneliin ja sen päälle rakennetaan asuntoja.

Keskustan urbaani jatke -nimisessä neljännessä vaihtoehdossa muutokset ovat kaikkein suurimmat. Länsiväylä tunneloidaan Lauttasaaressa ja nopeusrajoitus on 60 tai 80 kilometriä tunnissa.

Asuntoja rakennetaan tunnelin päälle Lauttasaaressa ja Länsiväylän varrelle Salmisaaressa 580 000–670 000 kerrosneliöitä. Näin koteja saadaan 14 500–17 000 uudelle asukkaalle.

Työpaikkojen määrä kasvaa 5 000–6 500:lla.

Satamatunnelin ratkaisu on sama kuin kolmannessa vaihtoehdossa eli Morsiamen kohdalla, ja myös tässä suunnitelmassa Lauttasaareen pääsee raitiotietä pitkin.

Alueelle toteutetaan tässäkin suunnitelmassa useita uusia puistoja ja kävelysilta Oureille. Pyöräilyyn tarkoitettu länsibaana ja rantareitti ovat mukana kaikissa vaihtoehdoissa.

Eri vaihtoehdoista voi kertoa mielipiteensä Helsingin kaupungin verkkosivuilla.

Helsingin kaupunki suunnittelee muutoksia myös Lauttasaaren länsipäätyyn kaavalla, joka mahdollistaa Ikean tavaratalon rakentamisen Länsiväylän päälle ja asuinkortteleiden toteuttamisen Koivusaareen.

Lue lisää: Länsiväylän päälle rakentuva ”kaupunki-Ikea” saanee pian siunauksen – Tällaisen Helsinki aikoo tehdä merellisestä Koivusaaresta

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat