Havainnekuvat näyttävät Helsingin Vallilan uuden ilmeen

Helsinki pyytää kommentteja viidestä ehdotuksesta Pasilan konepaja-alueelle.

Uusia rakennuksia sovitellaan Teollisuuskadun varteen siten, että kadunvarressa sijaitseva 1970-luvulla rakennettu sähköjunahalli (kuvassa keskellä) voitaisiin purkaa.

4.10. 14:04 | Päivitetty 4.10. 15:20

Helsingin Teollisuuskadun ilme Vallilassa muuttuu täydellisesti, jos joku kansainvälisen arkkitehtuurikilpailun ehdotuksista toteutuu tulevaisuudessa.

Kilpailuun kutsuttiin viisi arkkitehtitoimistoa, ja kilpailuehdotukset lukuisine havainnekuvineen ovat nyt esillä Kerro kantasi -palvelussa.

Havainnekuvista näkyy, miltä uusi rakennus näyttää Bruno Granholmin aukion suunnasta tai konepaja-alueelta katsottuna.

Pasilan konepajan alueella sijaitsevan sähköjunahallin tilalle suunnitellaan hotellia ja pääkonttorityyppistä toimistotilaa. Sähköjunahalli on rakennettu kahdessa vaiheessa 1970-luvulla, ja se on määrä purkaa.

Arkkitehtuurikilpailun on järjestänyt konepaja-alueen omistaja The Train Factory yhteistyössä Helsingin kaupungin ja Suomen arkkitehtiliitto SAFAn kanssa.

Kehitysyhtiö The Train Factory siirtyi viime keväänä osin Yhdysvaltain entiseltä suurlähettiläältä Bruce Oreckilta seinäjokelaisen kiinteistökehittäjä Raimo Sarajärven edustaman ryhmittymän yhteistyöprojektiksi.

Kilpailun tavoitteena on löytää suunnitteluratkaisu, jossa nykyistä tehokkaampi rakentaminen asettuu luontevaksi osaksi Pasilan konepajan vanhojen rakennusten kokonaisuutta ja historiallisesti arvokasta ympäristöä.

Uuden rakennuksen tulisi samalla muodostaa osa Teollisuuskadun akselin kehittyvää työpaikka- ja keskusta-aluetta, ja parantaa alueen jalankulkuympäristön laatua ja yhteyksiä.

Voittajaksi valittava ehdotus toimii alueen asemakaavamuutoksen lähtökohtana.

Kilpailutöitä voi kommentoida 23. lokakuuta saakka Helsingin kerro kantasi-palvelussa, joka toimii osoitteessa www.kerrokantasi.hel.fi

HS julkaisee jokaisesta kilpailutyöstä havainnekuvan Teollisuuskadun suunnasta.

Vaihtoehto 1

Ehdotus ”Veturi” on ”uudelleentulkinta” konepajan arkkitehtuurista, ehdotuksessa kuvaillaan. Rakennuksessa on ylöspäin kapeneva muoto. Porrastus tarjoaa mahdollisuuden terassien ja viherkattojen käyttöön, ehdotuksessa kuvaillaan.

Vaihtoehto 2

Konepajan Train Factory on iloisesti yllättävä ja osallistava ”korttelimetsä”, ehdotuksessa kuvaillaan. Se tarjoaa monipuolisesti kulttuuria, urheilua ja vapaa-ajan aktiviteetteja. Ehdotus pitää sisällään useita tornitaloja.

Vaihtoehto 3

Tässä ehdotuksessa nousee yksi tornitaloa maamerkkinä. Muut uudet rakennukset noudattavat alempaa räystäslinjaa, ja sovittautuvat porrastuksin ympäröiviin rakennuksiin ja katuihin, ehdotuksessa kuvaillaan. Rakennusten tulisi uusia kujia ja jalankulku korostuisi.

Vaihtoehto 4

Ehdotuksen tilallinen monipuolisuus saavutetaan pienentämällä rakennusmassan mittakaavaa historiallisten junahallien mittasuhteita ja arkkitehtonista luonnetta mukaillen, ehdotuksessa todetaan. Kokonaisuus jakautuu kolmeen osaan: jalustaan ja jalankulkijan mittakaavaan, keskikerrokset ympäröivään rakennuskantaan ja torneihin.

Vaihtoehto 5

Päätimme pitää rakennusten korkeusvaihtelun maltillisena ja seurata vanhojen teolli­-suusrakennusten luonnetta, ehdotuksessa kuvaillaan. Tässä ehdotuksessa joka toinen rakennus vetäytyy kadun linjasta. Rakennukset muodostavat kaksi ryhmittymää, joita erottaa kattopiha.

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat