Espoolaiselle Lari Kunnakselle länsi­metron avautuminen on ”unelma­juttu”

Kivenlahden asukkaat suhtautuvat sekä epäluulolla että ilolla pian avautuvaan länsi­metron jatkeeseen. Lari Kunnakselle metro on ”unelmajuttu”.

Lari Kunnas muutti pari vuotta sitten Kivenlahteen. Ensisijaisesti meren läheisyys kiinnosti häntä, mutta metro vaikutti myös myönteisesti muuttoon.

13.10. 17:06

Länsiväylän vieressä asvaltoitu parkkipaikka on vielä lähes tyhjillään. Parkkipaikan takaa kohoaa nurmikukkula, jonka laella muutama puu huojuu syksyn väreissä.

Kukkulan takana Kivenlahden metropysäkin sisäänkäynti on piilossa. Vielä metro ei kulje, mutta pian tilanne muuttuu, kun länsimetron jatke joulukuun alussa avautuu. Jatke aloittaa liikennöinnin 3. joulukuuta.

Kivenlahdessa asuva Lari Kunnas on odottanut innolla länsimetron jatkeen avautumista.

Lue lisää: Länsimetron jatkon liikenne alkaa jo joulukuussa

Kunnas käy viikoittain Kampissa treenaamassa west coast swingiä. Vielä hetken aikaa Kunnas joutuu vaihtelemaan useamman liikennevälineen välillä päästäkseen paritanssi­harjoituksiinsa. Tavanomaisesti Kunnas on ajanut Matinkylään omalla autolla ja napannut sieltä metron Kamppiin. Kunnakselle metro on iloasia.

”Olen aika innoissani tästä. Ihan unelmajuttu.”

Vain kymmenien metrien päässä metropysäkistä asuva Kunnas on laskeskellut, että metron ansiosta matka-aika Helsingin keskustaan lyhenee reippaasti, kun aikaa ei tarvitse varata enää parkkeeraamiseen ja liikennevälineestä toiseen vaihtamiseen.

Tanssiharrastuksen lisäksi Kunnaksen kulku töihin helpottuu. Metro vie lähes ovelta ovelle, sillä työpaikka sijaitsee Kalasatamassa. Tähän mennessä arki on kulunut usein etätöissä, mutta Kunnas arvelee, että työpaikalle tulee lähdettyä jatkossa aiempaa useammin.

”Olen kaivannut lounaita työkavereiden kanssa.”

Lari Kunnas asuu aivan aseman vieressä olevassa kerrostalossa.

Kivenlahdessa yli 40 vuotta asunut Leena Kaasalainen suhtautuu kaksijakoisesti länsimetron jatkeeseen.

Kivenlahti on hänen mukaansa ollut ”pussissa”, eikä kulkeminen eri puolille Espoota ja muuta pääkaupunkiseutua ole ollut kaikkein kätevintä.

”Itsellä kulku [Helsingin keskustaan] hidastuu, mutta tämä on hyvä asia nuorelle väelle.”

Kaasalainen asuu noin kilometrin päässä metroasemasta. Kodin edestä kulkee myös linja-auto, jolla pääsee parissa kymmenessä minuutissa Helsinkiin.

Eläkeläisellä ei kuitenkaan ole usein asiaa Helsinkiin eikä tarvetta kulkea metrolla, joten metron tulo seudulle ei vaikuta paljoa hänen arkeensa. Sen sijaan hän arvelee, että nuorten kulku opinahjoihin, esimerkiksi Tapiolaan, helpottuu.

Leena Kaasalainen on kiinnostuksella seurannut metrouutisointia. Hän yllättyi siitä, että länsimetron jatkeen ilmoitettiin avautuvan jo joulukuussa.

15 vuotta Kivenlahdessa asunutta Tuire Kakkoa mietityttää metron vaikutus lähi­ympäristöön. Metroaseman tuntumassa luontoa on myllätty tuntuvasti. Maisema on muuttunut Kakon mukaan epäedullisempaan suuntaan.

”Ison parkkipaikan vetivät”, Kakko sanoo viittilöiden nurmikummun takana olevan parkkialueen suuntaan.

”Se on ihan katastrofi. Siinä oli ennen ihania vanhoja puita.”

Ympäristö oli Kakon mukaan ennen lehtomainen. Aseman paikkeilla oli ennen parakkikoulu ja koirapuisto. Nyt on vain hieman keskeneräinen asema, parkkipaikka ja muutamia lehtipuita.

Kakkoa huolettaa, että metron myötä aluetta muovataan lisää, kun kerrostaloja tullee lisää. Hänen mukaansa ihmisiä ei tarvitsisi laittaa ”sumppuun” pienelle alueelle.

Kakolle bussi on metroa mieluisampi liikkumismuoto, sillä hän tykkää katsella maisemia. Omaa autoa hänellä ei ole.

Metron myötä nykyiset bussilinjat muuttuvat. Bussiyhteyksiä karsitaan jo alkuvuonna. Se huolettaa Kakkoa.

”Toivon, että bussien poikittaislinjat toimivat”, Kakko toteaa.

Huolista ja kritiikistään huolimatta Kakko löytää myös yhden asian, joka on mennyt metroasemassa putkeen. Sen ulkomuoto miellyttää Kakon silmää.

”Muoto saa täyden kympin. Se on todella hieno.”

Kivenlahden metroasema on viittä vaille valmis, mutta sen ympäristöä muokataan yhä.

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat