Kuva näyttää arki­todellisuuden Helsingin uudella pyöräbaanalla: Täynnä autoja

Helsingin upouusi ja kehuttu pyöräbaana sai odottamatonta käyttöä: Autoilijat harhailevat keskellä pyöräilijöitä.

Lain mukaan autoilla ei pitäisi olla mitään asiaa kuvassa näkyvälle pyöräilybaanalle. Autoja kuitenkin pysäköidään väylälle yhtenään.

26.10. 8:41 | Päivitetty 26.10. 9:47

Helsingin upouusi ja odotettu pyöräbaana tuotti paikoin pettymyksen pyöräilijöille. Oulunkylän ja Roihupellon välillä kulkevasta baanasta tuli nimittäin suosittu myös odottamattoman joukon keskuudessa: autoilijoiden.

Pyöräilyn ja kävelyn väylälle on heti baanan avaamisesta lähtien pysäköity autoja, joita pyöräilijät joutuvat väistelemään. Yksi pahimmista ongelmakohdista on pyöräilijöiden mukaan Oulunkylän kohdalla Maaherrantiellä oleva baanaosuus.

Autoja on paikoin ollut tungokseen asti.

”Kuljin itse kyseisestä kohdasta ensimmäistä kertaa viime sunnuntaina, ja baanalle oli pysäköity useita autoja. Laiton moottoriajoneuvoliikenne on ehdottoman tuomittavaa ja se on saatava loppumaan”, sanoo Helsingin seudun pyöräilijät Hepo ry:n toiminnanjohtaja Henni Ahvenlampi.

Ahvenlammen mukaan piittaamattomuus voi pahimmillaan johtaa onnettomuuksiin.

”Reitti on monen lapsen koulutie ja autoilu pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden seassa muodostaa turvallisuusriskin”, Ahvenlampi sanoo.

Hepon jäsenet ovat Ahvenlammen tietojen mukaan raportoineet Helsingin kaupungille ongelmasta jo useasti.

Ainakaan toistaiseksi väärin pysäköimiseen ei kuitenkaan ole reagoitu eikä hänen tietoonsa ole tullut, että autoilijoita olisi sakotettu.

”Pysäköinninvalvonnassa olisi paljon kehitettävää. Aina kun uusia väyliä rakennetaan, olisi hyvä pitää mielessä, että ne ovat otollisia paikkoja väärin pysäköintiin. Samaa ongelmaa on ollut remontoidulla Hämeentiellä”, Ahvenlampi kokee.

Uudella pyöräilybaanalla sallitaan vain jalankulku ja pyöräliikenne, huoltoajoneuvot mukaan lukien. Ahvenlammen mukaan lakia ei noudateta, koska asenneilmastomme sallii autoilijoille laiminlyönnit.

”Meillä on vahva perinne, että jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuudesta ei huolehdita riittävästi. Ajatellaan, että vain autoliikenne on oikeaa liikennettä.”

Helsingin kaupungin pyöräilykoordinaattori Oskari Kaupinmäki on tietoinen uuden pyöräilybaanan ongelmista.

”Sosiaalisessa mediassa olen nähnyt useita keskusteluja aiheesta. Varmasti ne kuvaavat ihan aitoa tilannetta, että pyöräkaistalle parkkeerataan”, Kaupinmäki sanoo.

Kaupinmäen mukaan asiaan on tarkoitus puuttua. Keskeiset keinot ovat tehostettu pysäköinninvalvonta ja yhteistyön lisääminen poliisin kanssa.

”Myös viestintään olisi tarkoitus pistää enemmän paukkuja, jotta ihmiset oppisivat, mihin saa pysäköidä. Mutta tämä on liikennekulttuurinen ilmiö, eikä ongelmaa hetkessä saada ratkaistua”, Kaupinmäki arvelee.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat