Helsinki haluaa raivata lisää tilaa autoilta kävelijöille

Helsinki haluaa raivata tilaa autoilta kävelijöille Esplanadin alueella.

Pohjois- ja eteläesplanadin liikennejärjestelyt ovat osa kävelykeskustan kehittämiseen tähtääviä toimenpiteitä.

26.10. 14:17 | Päivitetty 26.10. 15:32

Helsingin kaupunki haluaa raivata tilaa autoilta kävelyllä Esplanadin puiston alueella Helsingin keskustassa. Esplanadin puistoa rajaavat kadut, Pohjoisesplanadi ja Eteläesplanadi, muutettaisiin esityksen mukaan yksikaistaisiksi.

Esitys on monen vuoden kokeilu, jonka tavoitteena on laajentaa kantakaupungin kävelyverkostoa.

Kaupunkiympäristölautakunnassa käsitellään marraskuun alussa ydinkeskustan maankäytön kehityskuvaa, jonka tavoitteena on myös kantakaupungin kävelyverkoston laajentaminen. Yksi keinoista olisi Esplanadien muuttaminen yksikaistaisiksi.

Mikäli alustavat suunnitelmat hyväksytään lautakunnasta, on uudet liikennejärjestelyt tarkoitus toteuttaa jo kevään 2023 aikana. Kokeilua tullaan jatkamaan useamman vuoden ajan.

Tulevana kesänä autoilijoille on todennäköisesti käytössä vain yksi kaista kummallakin esplanadilla. Sen lisäksi kadunvarsipaikat on tarkoitus poistaa molemmilta kaduilta.

Helsingin maankäyttöjohtaja Rikhard Manninen kertoo, että jalkakäytävää levennetään siirtämällä jalkakäytävän reunaa keskemmälle. Pinnoituksesta ja muista käytännön ratkaisuista päätetään myöhemmin.

Uusi liikennejärjestely tulee olemaan koekäytössä siihen saakka, kunnes kaduilla alkaa mittava Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (Hsy) viemäröinnin eriytyshanke, joka vaatii katujen avaamista. Kokeilun kesto riippuu siis Hsy:n aikataulusta. Manninen arvioi, että urakka alkaa vuosien 2027-2028 aikana.

Esplanadeilla on jalkakäytävän alla lämmitysjärjestelmä. Uuteen, väliaikaiseen osaan lämmitysjärjestelmää ei asenneta.

Katujen varsilla olevia liikkeitä varten järjestetään muutamia huoltotaskuja. Manninen korostaa vuoropuhelun merkitystä, jotta myös esplanadien varrella olevien toimijoiden tulevat kuulluksi.

”Heidän tarpeitaan ja ideoita tullaan kartoittamaan esimerkiksi ravintoloiden terassien osalta”, Manninen sanoo.

Mannisen mukaan myös väliaikaiselle ratkaisulle on korkeat laatuvaatimukset. Tarkoitus on, että ihmiset oikeasti kävelevät laajennetulla alueella, hän toteaa.

Esityksen taustalla on kaupunginhallituksen päätös tammikuulta 2021. Silloin linjattiin periaatteista ja toimenpiteistä, joilla tähdätään kävelykeskustan laajentamiseen.

Tavoitteena on paitsi parantaa kävelyn ja yleisen oleskelun olosuhteita ydinkeskustassa, myös vähentää autoilun aiheuttamia päästöjä osana kaupungin pyrkimyksiä hiilineutraaliuteen.

Lue lisää: Suljetaanko Pohjois­esplanadi autoilta? Näin Helsingin poliitikot linjaavat keskustan tulevaisuudesta

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat