Lippujen hintojen ennätyskorotus toteutuu – Näin hinnat nousevat

HSL korottaa hintoja alueensa ytimessä ja halventaa pitkiä matkoja.

Bussilinja 550 Keilaniemestä Itäkeskukseen nostetaan raiteille noin vuoden kuluttua. HSL on viime vuosina satsannut runkolinjoihin, jotka kulkevat tiheällä vuorovälillä taajamasta toiseen.

1.11. 10:15 | Päivitetty 1.11. 11:36

Mittavat lipunhinnankorotukset varmistuivat Helsingin seudun liikenteen (HSL) hallituksen kokouksessa tiistaina, mutta koululaisryhmien ilmaismatkoihin otettiin vuoden aikalisä.

Koululaisryhmät siis pääsevät vielä ensi vuonna matkustamaan maksutta HSL:n liikennevälineissä.

Hallitus päätti koululaisryhmien kohtalosta yksimielisesti varapuheenjohtaja Pekka Saurin (vihr) esityksestä.

Perustelu vuoden aikalisälle on, ettei kaikissa yhdeksässä jäsenkunnassa ole enää mahdollisuuksia sovitella lisäkuluerää ensi vuoden budjettiin.

Helsingissä koululaisryhmien museo- ja näyttelymatkoihin kuluu noin 500  000 euroa, Espoossa noin 300 000 euroa ja Vantaalla noin 200 000 euroa vuodessa.

Koululaisryhmien ilmaismatkojen jatkon vuoksi lipputulojen ennustetta kasvatettiin miljoonalla eurolla.

Lastenvaunujen kanssa kulkevien ilmaiset matkat säilyvät edelleen.

Lue lisää: Lastenvaunujen kanssa kulkevien ilmaisiin matkoihin ja hinnankorotuksiin otettiin aikalisä

Kuukausilippujen hinnat AB- ja BC-vyöhykkeillä nousevat runsaalla viidellä eurolla.

Lipunhinnat nousevat vuodenvaihteessa keskimäärin kahdeksalla prosentilla. AB- ja BC-vyöhykkeillä kuukausilipun hinta rikkoo 70 euron rajan eli 30 päivän lipun hinta nousee 65,30 eurosta 70,60 euroon.

ABC- ja BCD-vyöhykkeiden kuukausilipun hinta halpenee 30 sentillä 99,40 euroon.

Helsingin, Espoon ja Vantaan kattavilta AB-, BC- ja ABC-vyöhykkeiltä kertyy 93 prosenttia HSL:n lipputuloista.

Kuukausiliput kallistuvat yli 70 euron

■Kuukausilippujen hinnat AB- ja BC-vyöhykkeillä nousevat runsaalla viidellä eurolla 70,60 euroon. Korotus on kahdeksan prosenttia. CD-vyöhykkeellä 30 päivän lipun hinta laskee 70,60 euroon (nykyisin 83,90 euroa).

■Kolmen vyöhykkeen ABC- ja BCD-lippujen 30 päivän lipun hinta laskee 30 sentillä 99,40 euroon.

■Neljän vyöhykkeen ABCD-lippujen kaikkien lipputuotteiden hintoja lasketaan reilusti. 30 päivän kuukausilipun hinta laskee 142,70 eurosta 109,70 euroon. D-vyöhykkeellä ovat Sipoo, Kerava, Tuusula, Siuntio ja Kirkkonummi.

■Päätoimisten opiskelijoiden ja 70 vuotta täyttäneiden lipunhinnan alennus putoaa 45 prosentista 40 prosenttiin.

■Kertalippujen hinnat nousevat nykyisestä 2,80 eurosta 3,10 euroon AB- ja BC-vyöhykkeillä. Korotus on 11 prosenttia. CD-vyöhykkeellä kertalipun hinta laskee 3,20 eurosta 3,10 euroon.

■Maksuttomien lippujen myöntäminen tapahtumiin lopetetaan.

■HSL-sovelluksessa tulee maksutapahtumalisä niille ostotapahtumille, jotka maksetaan puhelinlaskun yhteydessä. Alle 50 euron ostoissa lisäys on noin neljä senttiä.

Hallitus ei äänestänyt taksakorotuksista, mutta vasemmistoliiton Elina Kauppila esitti, ettei hintoja koroteta. Hän olisi käyttänyt taseen 21,7 miljoonan euron ylijäämästä osan hinnankorotusten ja etuisuuksien karsinnan torjumiseen. Taseeseen merkitty summa on ennuste siitä, että tänä vuonna syntyy ylijäämää valtion koronatuen ansiosta.

Kysymys on ennakkoon arvioidusta summasta, ei siis ylimääräisestä rahasta.

HSL on taloudellisen epävarmuuden vallitessa halunnut jättää taseeseen rahaa odottamaan käyttöä.

Koska maan hallituksen linjaama arvonlisäveron alennus alentaa hinnankorotuspaineita ensi vuonna, vuonna 2024 jää toimitusjohtaja Mika Nykäsen mukaan kytemään jo 3,5 prosentin korotuspaine.

Kauppilan esitys raukesi kannattamattomana.

Hallituksen puheenjohtaja Matias Pajula (kok) on tyytyväinen, että hallitus kykeni liki yksimieliseen päätökseen.

”HSL on erittäin haasteellisessa tilanteessa, joten nyt tehty päätös oli kokonaisuuden kannalta hyvä. Kykenimme hallituksen kesken hyvässä yhteistyössä löytämään hankalista vaihtoehdoista parhaan mahdollisen. Nyt tehty päätös on strategisten tavoitteiden mukainen.”

Pekka Sauri myöntää, että jyrkät hinnankorotukset ovat huono asia, mutta pandemia ja etätöiden yleistyminen ovat ajaneet HSL:n vaikeaan tilanteeseen. Hallitus kuitenkin priorisoi joukkoliikenteen palvelutasoa eli eri linjoja tai vuorovälejä ei haluttu karsia.

”Alennusryhmissä olen periaatteessa sillä kannalla, että sosiaalipoliittiset toimet pitäisi olla kuntien budjeteissa ja joukkoliikenteen järjestäminen olisi oma asiansa. Aikalisä koululaisryhmien matkoihin oli perusteltu, koska jäsenkunnissa budjettipäätökset ovat jo loppusuoralla.”

HSL ennakoi, että matkustajamäärät nousevat ensi vuonna siten, että pandemiaa edeltäneen vuoden 2019 tasosta ollaan jäljessä enää 12 prosenttia. Tänä vuonna matkustajamäärät ovat laahanneet noin 20 prosenttia normaalitason alapuolella.

Lipputulokertymässä tavoitellaan kuitenkin lähes vuoden 2019 tasoa eli 381 miljoonaa euroa, jossa lisäystä kuluvaan vuoteen on 46,1 miljoonaa euroa.

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat