Valvontaisku Espoossa osoitti, että tarkastetuista takseista lähes puolessa oli huomautettavaa

Yleisin syy liikennevirhemaksulle oli se, ettei taksiluvanhaltijan tai kuljettajan nimi ollut asiakkaan nähtävillä.

Espoon taksiliikenteen lauantaisessa valvontaiskussa havaittiin useita puutteita. Kuva on Helsingistä maaliskuulta 2021.

6.11. 10:52

Viranomaisyhteistyönä lauantaina Espoossa tehty taksiliikenteen valvontaisku toi esiin useita puutteita.

Tehoiskussa tarkastettiin 41 taksia. Niistä 17:ssä oli jotain huomautettavaa, Länsi-Uudenmaan poliisi kertoo tiedotteessaan.

Yleisin seuraamus oli liikennevirhemaksu, joita poliisi kirjoitti valvonnan aikana yhteensä 19.

Liikennevirhemaksujen syynä oli pääasiassa se, että taksiluvanhaltijan tai kuljettajan nimi ei ollut asiakkaan nähtävillä. Seitsemän taksia sai liikennevirhemaksun, koska heiltä puuttui joko liikennelupa tai selvitys ilmoituksenvaraisesta taksiliikenteen harjoittamisesta.

Valvontaisku oli Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin, Verohallinnon ja Etelä-Suomen aluehallintoviraston yhteinen.

Taksinkuljettajan ajolupa löytyi kaikilta tehovalvonnassa tarkastetuilta Kaikilla tarkastetuilla oli myös voimassaoleva taksiliikennelupa.

Pienistä puutteista huolimatta asiat olivat muutenkin pääosin kunnossa. Tehoiskussa ei ilmennyt mitään liikenneturvallisuutta vaarantavaa, ja ajoneuvokalustokin oli yhtä poikkeusta lukuun ottamatta hyväkuntoista ja liikennekelpoista.

Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen ylikonstaapeli Jan-Erik Huurne pitää taksiliikenteen valvontaa ehdottoman tarpeellisena.

”Valvontaa aloitettaessa havaittiin joidenkin kuljettajien pyrkivän välttämään tarkastusta. Luvanvaraisessa ammattiliikenteessä asioiden pitäisi olla kunnossa kaikilta osin”, Huurne sanoi tiedotteessa.

Taksissa on oltava asiakkaan nähtävillä hinnat, luvanhaltijan nimi- ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi.

Yli kolmasosassa lauantaina tehdyn valvonnan yhteydessä tarkastetussa taksissa havaittiin puutteita näiden tietojen esittämisessä.

Traficomin johtava asiantuntija Pasi Hautalahti kertoo, että vaadittujen tietojen esillä pitämisessä on yhä kehittämisen varaa, vaikka tehovalvonta osoittikin, että taksiliikenteen harjoittamisen perusasiat olivat kunnossa kaikilla tarkastetuilla takseilla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat