”Autoilua en aio lopettaa, se on varma”, puuskahtaa Espalle pysäköinyt Saskia Gratton Helsingin päätöksestä

Osa autoilijoista haukkui kaupungin päätöksen rajoittaa autoilua Esplanadeilla. Päätös sai myös kiitosta.

Saskia Gratton ei poliitikkojen päätöstä kiittele. Pariviikkoisen vauvan äiti aikoo jatkossakin ajaa omalla autolla keskustaan.

16.11. 8:58

Autoilun rajoittaminen Esplanadin puistossa sai osalta autoilijoista haukut Helsingin keskustassa tiistai-iltana.

Helsingin kaupunkiympäristölautakunta päätti tiistaina kaventaa Etelä- ja Pohjoisesplanadin yksikaistaisiksi. Kokeilu hyväksyttiin äänin 8-5.

Esplanadit muutetaan kahden kaistan sijasta yksikaistaisiksi keväästä 2023 syksyyn 2024. Samalla kaduilta häviävät parkkipaikat muilta kuin takseilta ja diplomaateilta.

Lue lisää: Helsingissä merkittävä päätös: Autoilua rajoitetaan ydin­keskustassa

Tarkoitus on, että alueen kävely- ja pyöräilyalueita laajennetaan kaistoilta vapautuvalle tilalle. Samalla katoavat kadunvarren parkkipaikat. Tulevaisuudessa Esplanadeille voivat parkkeerata vain taksikuskit ja diplomaatit.

HS kysyi, tiistai-iltana Esplanadin varrelle pysäköineiltä autoilijoilta, millaisia mietteitä uudistus heissä herättää.

”Suoraan sanottuna vituttaa, että tuollaisia päätöksiä tehdään”, sanoo Tapulikaupungista Esplanadille ajanut Saskia Gratton.

Saskia Gratton ajaa useita kertoja viikossa Tapulikaupungista keskustaan. Kolmen lapsen äiti ajaa mieluummin omalla autolla kuin julkisilla liikennevälineillä.

Grattonin kanssa samoilla linjoilla oli päätöstä vastustanut Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan varapuheenjohtaja Risto Rautava (kok). Hän kuvaili Helsingin Sanomille tiistaina antamassaan haastattelussa Esplanadin muuttamista yksikaistaiseksi ”yhdeksi hölmöimmistä päätöksistä tässä kaupungissa, joita olen tämän vuoden aikana nähnyt”.

Vastustajat pelkäävät muun muassa sitä, että asiakkaiden pääsy keskustaan vaikeutuu. Myös alueen yritykset olivat huolissaan autoilla keskustaan saapuvista asiakkaistaan.

Gratton on yksi alueella ahkerasti asioivista. Hän pysäköi Esplanadille useita kertoja viikossa, ja käy alueella ostoksilla, syömässä ja vauvakerhossa. Gratton kummastelee suunnitelmia leventää kävelyaluetta, sillä se on jo nyt normaalia leveämpi.

Gratton arvelee, että jos Esplanadilla liikkuminen vaikeutuu merkittävästi, hän siirtyy ajamaan muille kaduille.

”Autoilua en aio lopettaa, se on varma.”

Varmaa on myös se, että autoilua ei ole lopettamassa myöskään Abbas Mohammadi. Kaksi vuotta taksia ajanut Mohammadi pysäköi usein Pohjoisesplanadilla sijaitsevan Hotelli Kämpin eteen, sillä sieltä on usein tulossa ihmisiä, jotka haluavat ottaa taksin.

Tuleva muutos ei juuri Mohammadia vaivaa, sillä hän saa pysäköidä kadulle vastaisuudessakin. Hän kuitenkin arvelee, että tulevaisuudessa katu saattaa ruuhkautua.

”Tässä on jo nyt viikonloppuisin pahat ruuhkat, tulevaisuudessa ne ovat varmasti pahemmat.”

Taksikuski Abbas Mohammadi arvelee, että yhden kaistan sulkeminen tuo Pohjoisesplanadille ruuhkia etenkin viikonloppuisin.

Kaistojen poistamisen puolesta äänestäneet vihreät uskovat, että keskustan vetovoimaisuus lisääntyy, kun kävelijöille tulee lisää tilaa. Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtaja Anni Sinnemäki kertoi HS:lle tiistaina, että uskoo päätöksen olevan kaupungin tarvitsema piristysruiske.

”Autolla liikkuvien määriin tuskin tulee isoja muutoksia, mutta kokemus Esplanadista varmasti paranee.”

Myös pysäköidyssä autossa istuva Siiri Meriläinen uskoo kokemuksensa Esplanadista paranevan toisen ajokaistan poiston myötä.

Tosin hieman eri syistä kuin Sinnemäki.

”Uskon, että yksikaistaisuus selkeyttää Esplanadilla ajamista. Välillä kuskit, etenkin taksikuskit, vaihtelevat vaarallisesti kaistalta toiselle.”

Helsingin keskustassa asuva Siiri Meriläinen ajaa Esplanadeilla useamman kerran viikossa. Hän uskoo, että yksikaistaisuus hidastaa liikennettä tulevaisuudessa.

Meriläinen ei usko, että yksikaistaisuus vähentää hänen omaa ajamistaan Esplanadilla.

”Ajan yleensä iltaisin, jolloin täällä ei ole ruuhkaa ja pysäköin harvoin, joten pysäköintipaikkojen häviäminen ei haittaa minua.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat