Helsinki rajoittaa autoilua ydin­keskustassa – Sinnemäki uskoo viihtyvyyden kohenevan, Rautava: ”Yksi hölmöimpiä päätöksiä”

Helsingin kuntapoliitikot ovat päättäneet, että ajokaistoja vähennetään Esplanadeilla. Tarkoitus on parantaa kävelijöiden olosuhteita.

Anni Sinnemäki ja Risto Rautava.

15.11. 18:54 | Päivitetty 15.11. 22:06

Helsingin kaupunkiympäristö­lautakunta on päättänyt, että Pohjois- ja Eteläesplanadilla vähennetään ajokaistoja. Päätös meni läpi äänin 8–5.

Päätöstä puolsivat vihreät, vasemmisto, sosiaalidemokraatit ja Rkp. Päätöstä vastustivat kokoomus ja perussuomalaiset.

Molemmilta kaduilta poistuvat toinen ajokaista ja parkkipaikat ensi vuoden keväänä. Eteläesplanadilla ajoradalta vapautuva tila hyödynnetään pyöräliikenteelle.

Päätös tuo Helsingin kaupunkiin tarvitun piristysruiskeen, sanoo lautakunnan puheenjohtaja Anni Sinnemäki (vihr).

”Olen tyytyväinen siihen, että päätös syntyi. Nyt näemme tilanteen, jossa Helsingin keskustalla ei mene hyvin. Koronapandemia on kohdellut keskustaa rankasti ja lisäksi keskustaa haastavat pitkäaikaiset trendit, kuten verkkokauppojen kasvu”, Sinnemäki sanoo.

Hän painottaa, että keskustan vetovoimaisuutta voidaan lisätä antamalla lisätilaa kävelylle ja viihtymiselle sekä tekemällä tilasta astetta miellyttävämpi. Tätä auttaa esimerkiksi liikenteen melun vähentyminen.

”Autolla liikkuvien määriin tuskin tulee isoja muutoksia, mutta kokemus Esplanadista varmasti paranee.”

Pohjoisesplanadi on kuvassa vasemmalla, Eteläesplanadi oikealla. Helsinki aikoo poistaa yhden ajokaistan molemmilta Esplanadeilta.

Kyseessä on Helsingin ydinkeskustan kävelyolosuhteiden parantamiseen tähtäävä kokeilu, johon kuuluu Esplanadien uusien liikennejärjestelyjen lisäksi muita väliaikaisia muutoksia ydinkeskustassa. Pienempiä muutoksia on luvassa muun muassa Lönnrotinkadulle ja Kasarmikadulle.

Esplanadit muutetaan kahden kaistan sijasta yksikaistaisiksi keväästä 2023 syksyyn 2024.

Molemmille Esplanadeille jätetään tarvittavat lastauspaikat, taksipaikat ja cd-autojen pysäköintipaikat.

Päätökseen tehtiin lisäys, joka painottaa sitä, että kokeilun toteutusta suunnitellaan tiiviissä yhteistyössä alueen yrittäjien kanssa.

Lautakunnan varapuheenjohtaja Risto Rautava (kok) kuvailee päätöstä huonoksi.

”Tämä on yksi hölmöimpiä päätöksiä tässä kaupungissa tämän vuoden aikana, joita olen nähnyt”, Rautava sanoo.

Hän luettelee perusteluksi kolme syytä. Ensinnäkin kokeilu olisi tullut tehdä osana laajempaa liikennejärjestelmä­suunnitelmaa. Nyt esitys tuli hänen mukaansa hieman puskista. Toiseksi esitys oli hänen mielestään vajavaisesti valmisteltu.

”Yritysvaikutusarviointia ei ole tehty kunnolla. Yritykset ovat itse tuoneet sen esille.”

Kolmanneksi Rautava huomauttaa, että päätös vaikeuttaa sekä asiakkaiden pääsyä keskustaan että alueella asuvien pääsyä koteihinsa.

HS kertoi aiemmin tiistaina, että ajokaistojen vähentäminen Esplanadeilta voi johtaa liikenteen lisääntymiseen muualla, kuten Rautatieaseman edustalla kulkevalla Kaivokadulla.

Ajokaistojen säilyttämistä kannattaneet ovat perustelleet muun muassa, että kaistojen vähentämisellä voi olla negatiivisia vaikutuksia keskustan poikittaissuuntaiseen liikenteeseen. Myös alueen yritykset olivat huolissaan autoilla keskustaan saapuvista asiakkaistaan.

Ajokaistojen vähentämistä kannattaneet ovat perustelleet, että kävelyalueiden parantaminen tuo alueelle lisää ostovoimaa.

Oikaisu 15.11.2022 kello 22.05: Artikkelin lopussa ajokaistojen vähentämistä ja säilyttämistä kannattaneiden perustelut olivat aiemmin väärin päin.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat