Helsingin suurimman liikenneympyrän mylläys huolettaa: Mahtuvatko rekat kääntymään?

Suomen suurimman liikenneympyrän myllääminen huolettaa Pitäjänmäen teollisuusalueella. Rekkojen pitäisi mahtua asioimaan siellä jatkossakin.

Viitteellinen havainnekuva Haagan liikenneympyrän ja Vihdintien kaupunkibulevardista.

24.11. 11:35

Pitäjänmäen teollisuusalueella toimivissa teollisuusalan yrityksissä ollaan huolissaan siitä, että muuttuvat liikennejärjestelyt Vihdintiellä ja Haagan liikenneympyrässä vaikeuttavat yritysten toimintaa.

Yksi alueen toimijoista on ABB, joka kuuluu Helsingin suurimpiin teollisuusalan yrityksiin. Yhtiöllä on Pitäjänmäellä kaksi tehdasta, joissa valmistetaan esimerkiksi suuria moottoreita ja generaattoreita.

Tehtailla käy viikoittain raskaita erikoiskuljetuksia.

Erikoiskuljetusten kulku raitioteiden ajolankojen ali ja raskaiden ajoneuvojen vaatimat kääntösäteet ovat aiheuttaneet huolta osassa yrityksissä.

Rahdin pitäisi päästä kulkemaan sujuvasti ja turvallisesti alueelle sittenkin, kun alue rakentuu tiiviiksi kaupungiksi, sanoo ABB:n kiinteistöjohtaja Jukka Parkkamäki.

”Jos mietitään erikoiskuljetuksia, niille on tiettyjä korkeusrajoitteita ja vaatimuksia teiden leveyteen ja kantavuuteen”, hän sanoo.

Vihdintie muutetaan tulevaisuudessa kaupunkibulevardiksi. Haagan liikenneympyrään ollaan puolestaan rakentamassa valtavaa sosiaali- ja terveyskeskusta, minkä lisäksi sen paikkeilla risteävät tulevaisuudessa Raide-Jokeri ja Vihdintien pikaraitiotie.

Helsingin kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi tiistaina kaavasuunnitelman Haagan liikenneympyrästä ja Vihdintiestä.

Lue lisää: Suunnitelmat Haagan liikenneympyrän jättiterveyskeskuksesta etenevät

Helsingin kaupungilla yritysten huolista ollaan tietoisia.

Kaupunkiympäristölautakunta edellyttää nyt, että alueen tulevat liikennejärjestelyt suunnitellaan yhteistyössä alueen teollisuusyritysten kanssa.

Mahdollisia muutoksia liikennejärjestelyihin ei ole liian myöhäistä tehdä, sillä kaavamuutos on tullut vasta nähtäville. Raiteet ajolankoineen sen sijaan ovat jo valmistuneet alueelle.

Haagan liikenneympyrä elokuussa 2021.

Suunnitelmat ovat vielä muokattavissa ja niiden toteuttamisessa huomioidaan yritysten nykyiset ja mahdolliset tulevat tarpeet, sanoo Helsingin kaupungin elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva.

Osittain on vielä avoinna, miten esimerkiksi raskaat ajoneuvot saadaan kulkemaan sujuvasti kaupunkibulevardiympäristössä.

”On aivan keskeistä, miten kaupungin saavutettavuus varmistetaan. Silloin puhutaan myös logistiikan toimivuudesta. Esimerkiksi ajoreitit satamaan ja poikittaisten kuljetusten mahdollistaminen ovat erittäin isoja kysymyksiä, jotka tulee bulevardikeskusteluissa ottaa huomioon”, Rinkineva sanoo.

Haagan liikenneympyrässä Raide-Jokerin raiteet ja ajolangat alkavat olla jo valmiita. Raide-Jokerin projektinjohtaja Juha Saarikoski vakuuttaa, että raitiotien rakentamisessa on otettu huomioon kaikenlainen liikenne.

”Erikoiskuljetuksille on viranomaisten suunnittelemat erikoiskuljetusreitit. Nämä on huomioitu Raide-Jokerin suunnitelmissa.”

Saarikosken mukaan esimerkiksi ajolankojen korkeuksissa on paikallista vaihtelua.

”Se ei ole samalla korkeudella päästä päähän, vaan pelivaraa on, ja kantavuuskin riittää.”

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat