Raide-Jokerin koe­ajossa autot jäävät vaunusta jälkeen

Raide-Jokerin koeajot Oulunkylän ja Pirkkolan välillä alkavat ensi viikolla.

25.11. 16:35

Viikinsuoralla Raide-Jokerin upouusi Artic XL -vaunu kiihdyttää huippunopeuteensa, ja Viikintietä ajavat pikkuautot jäävät jälkeen.

Se on ymmärrettävää, koska nopeusrajoitus raitiovaunulle on tässä kohtaa 70 kilometriä tunnissa ja autoille 60 kilometriä tunnissa.

Käyttöönottopäällikkö Mikail Kesenci on tyytyväinen. Koeajot ja lukuisat testit reitin ensimmäisellä Roihupellosta Oulunkylään ulottuvalla osuudella ovat sujuneet hyvin.

Ihmiset eivät sentään ole pyrkineet koevaunun kyytiin, mutta vilkutuksia ja peukutuksia on havaittu.

”Olen tosi tyytyväinen rataan ja vaunuun. Hyvin pieniä hiomisia on tehty koeajojen aikana. Täällä Artic pääsee oikeuksiinsa”, sanoo kuljettaja Michaela Holmström.

Hän ennätti koeajaa uutta vaunua silloin, kun se kulki Kauppatorin ja Oopperan väliä.

Michaela Holmström on tyytyväinen sekä rataan että uuteen Artic XL-vaunuun. ”Tällä radalla se pääsee oikeuksiinsa.”

Matkustuskokemus on uudenkarhea. Artic näyttää uudelta ja tuoksuu uudelta. Radalla on vielä nyppylöitä etenkin kiskojen liitoskohdissa. Ne hiotaan pois ennen matkustajaliikenteen alkua.

Uuden raitiolinjan koeajot on jaettu kuuteen eripituiseen osaan. Espoo pääsee raitioliikenteen makuun helmikuun alussa, kun koeajot Pajamäen tunnelista länteen alkavat. Koeajot on määrä saada tehtyä ensi kesään mennessä.

Matkustajaliikenne alkanee ensi syksynä noin puoli vuotta alkuperäistä arviota aikaisemmin. Mahdollisesta yleisöajelusta ennen kaupallisen liikenteen alkua ei ole vielä päätöksiä.

Lue lisää: Helsingin uuden pika­raitio­tien liikenne alkamassa reilusti etu­ajassa

Raide-Jokerin koeajot ensimmäisellä 6,4 kilometrin pituisella osuudella Roihupellosta Oulunkylään on saatu päätökseen. Ensi viikolla koeajot alkavat Oulunkylän ja Pirkkolan välillä.

Liki 400 miljoonan euron hintainen Raide-Jokeri kurkottaa Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen. Runsaan 25 kilometrin pituista poikittaista linjaa on rakennettu nyt yhteensä 3,5 vuotta.

Valmistuttuaan uusi raitiolinja korvaa bussilinjaa 550, joka on viime vuodet ollut ruuhkainen.

Ensi viikolla koeajot jatkuvat Oulunkylän ja Pirkkolan välisellä rataosuudella.

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat