Helsingin Eteläsatama muuttuu lähivuosina merkittävästi, kun Makasiinirantaan rakennetaan uusia rakennuksia.

Eteläsataman kilpailun voitti ”Saaret” – HS esittelee voittajan havainne­kuvin

Saaret-nimisen projektin on tarkoitus muuttaa suljettu terminaalialue vilkkaaksi julkiseksi ranta-alueeksi Helsingin paraatipaikalla.


24.11. 16:41 | Päivitetty 24.11. 20:24

Helsingin Eteläsataman Makasiinirannan suunnittelukilpailun voittajaksi valittiin ehdotus nimeltään Saaret.

Voittajasuunnitelma antaa suuntaviivoja siihen, miten Helsingin ehkä tärkeintä merellistä paraatipaikkaa tullaan kehittämään ja rakentamaan. Kyse on vasta aluesuunnittelusta, jonka pohjalta alueen kaavaa aletaan työstämään. Alueen varsinainen rakennussuunnittelu on siis vielä edessä.

Alueen suunnittelusta järjestettiin kilpailu, jossa tavoitteena on kehittää Makasiini­rannasta osa käveltävää keskustaa ja Helsingin rantoja kiertävää rantareittiä. Alueelle tulee myös uusi arkkitehtuuri- ja designmuseo.

Helsingin pormestari ja kilpailun tuomariston puheenjohtaja Juhana Vartiainen (kok) piti tiedotustilaisuudessa pitämässään juhlallisessa puheessa Eteläsatamaa tärkeänä paikkana kaupunkilaisten hyvinvoinnin kannalta. Hän kuvaili sitä Helsingin sydämeksi.

Tässä on voittajaehdotus havainnekuvissa:

Havainnekuva Saarista Kauppatorilta päin katsottuna. Havainnekuvassa on hahmoteltuna myös museorakennuksen sijainti.

Tältä Saaret näyttää havainnekuvassa Laivasillankadun suunnasta.

Havainnekuva Saaret-voittajasta, joka avaa Makasiinirannan kaupunkilaisille avoimeksi tilaksi.

Voittajaehdotuksen taustalla on Konsortium Gran -niminen ryhmä. Ehdotuksen rakennuksissa on paljon pienistä ikkunoista muodostuvia lasiseiniä. Havainnekuvissa rakennusten reunoille ja katoille on istutettu runsaasti kasvillisuutta.

Saaret suunnitellut ryhmä kuvailee rakennusten muuttavan suljetun terminaalialueen vilkkaaksi julkiseksi ranta-alueeksi.

Voittajatyön eduksi katsottiin, että se liittyy ympäröivien Kaartinkaupungin, Ullanlinnan ja Kaivopuiston kaupunkirakenteisiin.

”Maisema-arkkitehtuuriltaan korkeatasoinen suunnitelma nivoutuu osaksi kokonaisuutta ja tuo alueelle uusia julkisia ulkotiloja kaupunkilaisten käyttöön”, palkintolautakunta kuvailee kaupungin tiedotteessa.

Tiedotustilaisuudessa arkkitehdit toivoivat tulevaisuuden Makasiinirannasta yhtä mahdollista ratkaisua ydinkeskustan elävöittämiseksi.

Havainnekuva Saarista Katajanokan suunnalta nähtynä.

Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksen johtajan, arkkitehtuurin professorin Pirjo Sanaksenahon mielestä voittajaehdotus sopii paikkaan hyvin.

”Kyllähän se on sellainen aika maltillinen korkeudeltaan ja puistomainen ehdotus.”

Sanaksenahon mukaan ehdotuksessa on hyvin otettu huomioon maisema-arkkitehtuuri, ja siihen on tuotu mukaan viheralueita ja kasvillisuutta. Samoin ehdotuksessa on monimuotoisia kortteleita, joiden kautta on näkymiä esimerkiksi Uspenskin katedraalille.

Ehdotus myös jättää tilaa Kauppatorin läheisyyteen suunnitellulle arkkitehtuuri- ja design-museolle.

”Ehdotus antaa vapautta museon suunnitteluun. Ei näiden rakennusten pidä ollakaan sellaisia, että ne huutavat olemassaoloaan”, Sanaksenaho perustelee.

Arkkitehti Eero Lundén pitää voittajaehdotuksen isoimpana vahvuutena sen selkeää omaa identiteettiä, joka muodostuu korttelirakenteesta. Korttelit tuovat Lundénin mieleen Pariisin ja Barcelonan tyyppiset kaupunkikorttelit.

”Ymmärrän hyvin, miksi tämä on voittanut. Tämä mahdollistaa omanlaisensa paikan tunnun alueelle.”

Lundénin mukaan alueen ongelmana on se, ettei sinne ole suunniteltu lainkaan asumista. Pitkällä aikavälillä tämä saattaa olla virhe, ja alue ”kuolee” iltaisin. Ehdotuksen etuna on tosin Lundénin mukaan se, että se on muokattavissa.

Saarissa on runsaasti kasvillisuutta paitsi katutasolla myös rakennusten katoilla. Havainnekuva näyttää näkymän Tähtitorninvuorelta.

Konsortium Gran -ryhmän mukaan uusi rakennettu ympäristö luo luonnollisen jatkumon Helsingin merelliseen kansallismaisemaan.

”Vähähiilisen uudisrakentamisen ja kekseliäiden käyttötarkoituksen muutosten yhdistelmä muodostaa uuden maamerkin ilmastoviisaalle Helsingille”, ryhmä toteaa.

Kilpailun finaaliin selvisi neljä ehdotusta: Saaren lisäksi Ahti, Boardwalk ja Makasiinipromenadi.

Kaupunkilaisten suosikki kilpailun ehdotuksista oli Makasiinipromenadi. HS:n kyselyssä parhaana pidettiin puolestaan Boardwalkia. Saaret pääsi toiselle sijalle.

Saaria HS:n lukijat kuvailivat hennoksi, kauniiksi ja merelliseksi. Sitä pidettiin myös helposti lähestyttävänä.

Oikaisu 24.11. kello 20.23: Kyseessä ei ollut arkkitehtuurikilpailu, kuten artikkelin alussa kerrottiin, vaan suunnittelukilpailu.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osaston uusimmat

Osaston luetuimmat