Metroihin hiipi tungos: "Pahempaa kuin karjakuljetus"

Metrojen vuorovälit venyivät pitkiksi kuljettajapulan vuoksi. Se aiheuttaa vaunuihin tungosta.

Metro ruuhkautui 15. marraskuuta Rautatieaseman metroasemalla.

30.11.2022 15:37 | Päivitetty 30.11.2022 15:57

Metromatkustajat joutuvat tuskailemaan epäsäännöllisten vuorovälien takia.

Metroliikenteen epäluotettavuus on johtanut jopa 10 minuutin odotteluun ruuhka-aikana, ja metroa käyttävät ovat saaneet tottua näytöllä huomattavan usein pyöriviin pahoitteluviesteihin.

Merkittävin syy epäsäännöllisiin vuoroväleihin on kuljettajapula.

Kuvakaappaus Puskaradio Helsinki-ryhmästä Facebookista.

Metroliikenteestä vastaava Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne -yhtiö ei henkilöstöpulan vuoksi pysty pitämään kiinni sovitun liikenteen tiheydestä.

Liikenteen tilaaja on Helsingin seudun liikenne (HSL).

Metrojen tulisi ruuhka-aikaan kulkea kolmen minuutin välein sillä osuudella, jolla kulkee kumpikin linja.

Ruuhkien ulkopuolella arkisin ja viikonloppuna päivisin kahden linjan osuudella tulisi kulkea metro 3,75 minuutin välein. Viikonloppuina aamuisin ja myöhään illalla kahden linjan osuudella tulisi tulla metron 7,5 minuutin välein.

Pisin 15 minuutin väli saisi siis olla vain kaikkein hiljaisimpaan aikaan sillä osuudella, jossa kulkee vain yksi metrolinja. Vastaavasti yhden linjan osuuksilla vuorot kulkevat muina aikoina kuuden ja 7,5 minuutin välein.

Matkustajille metron epäluotettavuus tuottaa ajankäytön ongelmia. Kuinka aikaisin on lähdettävä, jotta ehtisi varmasti?

Sosiaalisessa mediassa aihe onkin herättänyt runsaasti keskustelua.

”Se ei ole se odottaminen, vaan se koko matkanteko”, selittää Sörnäisistä Ruoholahteen työmatkallaan kulkeva Pia-Marie Helenius.

Odottelu pidentää työmatkaa. Kun metro viimein saapuu, on se jo valmiiksi tupaten täynnä, samoin kuin laituri, jolle on kerääntynyt ihmisiä pitkän odottelun aikana.

”Sitten ihmiset alkavat tunkea sinne, kaikki haluavat kyytiin, kaikilla on kiire töihin”, Helenius kuvailee.

”Se on pahempi kuin karjakuljetus.” Lähekkäin samaan vaunuun tunkeminen ei flunssakaudella tunnu mielekkäältä.

Viivästyksistä on Heleniuksen mukaan tullut enemmänkin sääntö. Kun lipunhinnatkin nousevat, palvelutason lasku alkaa turhauttaa.

Palaute metron epäsäännöllisyydestä on havaittu HSL:ssäkin.

Yksittäisiä vuoroja jää ajamatta myös kalusto- tai infravikojen takia, mutta metrossa korostuu HSL:n liikennejohtajan Johanna Wallinin mukaan nimenomaan henkilöstövaje.

Kuljettajakurssit ovat Wallinin mukaan se työkalu, jolla tilanne ratkaistaan.

”Kuljettajia on lähtenyt. Nyt kuljettajakurssit ovat valitettavan myöhässä, ja ne kestävät puolisen vuotta”, Wallin sanoo.

Kuljettajia todella on liian vähän. Mutta lisäksi sairauspoissaoloja on ollut normaalia enemmän, lisää Kaupunkiliikenteen henkilöstöjohtaja Petri Lumijärvi. Ikävä tilanne ruokkii Lumijärven mukaan itseään: kuljettajapula vaikuttaa myös työssä jaksamiseen.

Kovilla on menty viime ajat. Näin arvioi kuljettajia edustava JHL:n pääluottamusmies Pekka Hirvonen.

Erityisesti päätös muuttaa entinen kaupungin liikennelaitos Kaupunkiliikenne-yhtiöksi on Hirvosen mukaan johtanut nykyiseen kuljettajapulaan. Yhtiö aloitti helmikuun alussa.

Työvoiman vähyys venyttää nykyisten kuljettajien voimavaroja.

”Jengi palaa loppuun, ja siitä tulee negatiivinen kierre. Kun kaupungin työsuhde lähti, ihmiset eivät enää sitoudu, vaikka olemme olleet sitoutunutta väkeä”, Hirvonen sanoo.

Vastalauseena liikennelaitoksen yhtiöittämiselle irtisanoutui joukko metron ja raitiovaunujen kuljettajia. Lähteneitä kuljettajia on ollut lokakuuhun mennessä noin 90, ja metron- ja raitiovaununkuljettajia on nyt töissä yhteensä noin 600.

”Lähtijöitä on merkittävä määrä. Olemme minuutilleen suunniteltu työporukka”, Hirvonen sanoo.

Yhtiöittäminen on myös Lumijärven mukaan varmasti vaikuttanut kuljettajapulaan. Mutta palvelusuhteen ehdot eivät hänen mukaansa lopulta ole huonontuneet ja ansiotaso on ennallaan.

Lue lisää: Kymmeniä raitio­vaunu­kuljettajia irtisanoutunut Helsingissä

Metron ajettavuutta heikentävät Hirvosen mukaan myös länsimetron lyhyet laiturit. Koska länsimetroon aiottu automaattimetro kariutui, nyt ajetaan lyhyitä metrojunia, joihin ei mahdu kerralla isoa määrää matkustajia.

”Sitä laskua helsinkiläisetkin maksavat nyt. Kantametrokin kärsii lyhyistä junista”, Hirvonen sanoo.

Mutta korjausta on luvassa. Paraikaa on käynnissä kuljettajakursseja, joilta valmistuu HSL:n Wallinin mukaan uusia metronkuljettajia sekä loppuvuonna että alkuvuodesta.

Ensimmäinen joukko metronkuljettajia on juuri valmistunut. Heidän panoksensa kuluu länsimetron jatkeen liikennöinnin alkaessa joulukuun alussa.

Lue lisää: Länsimetron jatkon liikenne alkaa jo joulukuussa

Alkukeväästä tilanne alkaa helpottaa, ja nykyinen notkahdus kuljettajamäärissä jää tilapäiseksi, Hirvonen ja Lumijärvi arvioivat.

Lue lisää: Mikä muuttuu, jos HKL:stä tulee kuntien omistama yhtiö? HS käy läpi keskeiset näkökulmat.

Lue lisää: Miksi HKL:n kuljettajat lakkoilevat? Nämä edut heiltä saattavat kadota.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat