Helsinkiin suunnitellaan uutta tunnelia Ruoholahteen: Tässä eri vaihtoehdot linjaukselle

Länsisataman liikennetunnelin lisäksi Ruoholahden toimistoalueelle on tulossa korkeaa toimitilarakentamista.

Ruoholahteen on hahmoteltu eri korkuisia tornitaloja. Havainnekuvassa on esitetty näkymä Ruoholahden sillalta Porkkalankatua pitkin länteen.

20.12.2022 14:31 | Päivitetty 21.12.2022 10:01

Helsingin kaupunki valmistelee asemakaavan muutosta, joka mahdollistaa satamatunnelin rakentamisen Länsisataman ja Länsiväylän välille. Samoin Ruoholahteen on tulossa korkeita toimitaloja.

Ratkaisua Länsisataman henkilö- ja rahtiliikenteen helpottamiseksi on valmisteltu pitkään. Esillä olleista vaihtoehdoista sataman ja Länsiväylän välinen tunneli on nyt edennyt asemakaavan valmisteluun.

Helsingin kaupunki tiedotti asiasta tiistaina.

Tunnelin vaihtoehtoiset linjaukset kulkevat Jätkäsaaresta Länsiväylälle joko Ruoholahden tai Kampin ja Lapinlahden kautta maan alla. Toteutettava linjaus valitaan myöhemmin asemakaavoituksen tarkemman valmistelun yhteydessä, tiedotteessa kerrotaan. Mukana on kolme erilaista linjausvaihtoehtoa.

Vaihtoehto A:ssa Länsiväylälle johtava suuaukko sijaitsisi Lepakonaukion ja Ilmarisen toimitalon pohjoispuolella, suunnilleen Salmisaarenkadun itäpään kohdalla.

Vaihtoehto A tunnelilinjauksessa.

Vaihtoehto C tunnelilinjauksessa.

Vaihto C:ssä ja D:ssä Länsiväylälle johtava suuaukko sijaitsisi Salmisaaren toimitila-alueen pohjoispuolella.

Vaihtoehto D tunnelilinjauksessa.

Länsisataman tavaraliikenne ja merkittävä osa sataman henkilöauto­liikenteestä halutaan siirtää katutasosta maan alle. Tunnelin eteläpää olisi satama-alueella, pohjoispään suuaukolle etsitään paikkaa kolmesta vaihtoehdosta.

Alustavista linjauksista kaksi sukeltaisi pohjoisessa maan alle Länsiväylän läheisyydessä. Kolmas, julkisuudessa kiistellyin vaihtoehto on, että tunneli sukeltaa maan alle Lapinlahden sairaalapuiston reunalla.

Vaihtoehdoista voi antaa oman mielipiteensä kerrokantasi-palvelussa.

Tornitaloista suunnitellaan eri korkuisia. Matalin olisi Itämerenkatu 5:een tuleva rakennus ja korkeimpia Lepakonaukion ja Itämerentorin noin 20–30-kerroksiset rakennukset.

Toimitilojen kaavoituksen yhteydessä myös Salmisaaren toimitila-alueen pohjoisosaan suunnitellaan kaavamuutosta. Suunnittelu liittyy satamatunnelin liikennejärjestelyihin ja alueen mahdolliseen täydennys­rakentamiseen, kaupungin tiedotteessa sanotaan.

Asemakaavaehdotus viedään Helsingin kaupunki­ympäristö­­lautakunnan, kaupunginhallituksen ja lopulta kaupunginvaltuuston päätettäväksi vuoden 2023 aikana.

Oikaisu 21. joulukuuta kello 10: Vaihdettiin karttagrafiikkojen A ja C paikkaa. Grafiikat olivat aluksi väärässä järjestyksessä siten, että vaihtoehto C:tä väitettiin olevan vaihtoehto A ja A:n väitettiin olevan vaihtoehto C.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat