Helsinki suunnittelee sähköpotkulaudoille pysäköintikieltoja

Helsinki haluaa uudet säännöt sähköpotkulautojen pysäköintiin. Harkinnassa on nyt liikennemerkein kielletyt pysäköintialueet.

Tähän saakka sähköpotkulautojen pysäköinti Helsingin keskustassa on ollut sääntelemätöntä.

11.1. 15:19

Helsingin kaupunkiympäristön toimialalla laaditaan parhaillaan selvitystä siitä, miten vuokrattavien sähköpotkulautojen käyttöä saadaan paremmin hallintaan Helsingin keskustassa.

Yksi mahdollisista keinoista sähköpotkulautakaaoksen suitsimiseen on lautojen pysäköinnin rajaaminen vain sovituille paikoille Helsingin ydinkeskustan alueella.

”Tavoitteena on, että meillä on uusi järjestelmä käytössä ennen kuin lumet sulavat ja sähköpotkulautailukausi alkaa”, kertoo liikennesuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen.

Pysäköintirajoitukset koskisivat Helsingin niemen aluetta, joka rajautuisi lännessä Lauttasaarensiltaan, idässä Hakaniemensiltaan sekä Pitkäsiltaan ja pohjoisen suunnassa Hesperianpuistoon.

Asiasta kertoi ensimmäiseksi Yle.

Putkosen mukaan rajoituksia valmistellaan yhteistyössä sähköpotkulautaoperaattorien ja liikenneministeriön kanssa.

”Operaattoreiden toive luonnollisesti on, että pysäköintiverkosto olisi mahdollisimman tiivis. Palvelun periaatehan on, että käyttäjä pääsee lähelle kohdetta ja laudat löytyvät mahdollisimman nopeasti”, Putkonen toteaa.

Selvitysryhmä tutkii, millä tavalla pysäköinti toteutettaisiin.

Mallia on tarkoitus ottaa esimerkiksi kaupunkipyörien pysäköimisestä. Tilaa pysäköintipisteelle tulisi noin 10–20:lle sähköpotkulaudalle.

Yksi vaihtoehto on, että kadunvarsipysäköinnistä muutetaan yksi parkkipaikka sähköpotkulautojen parkiksi.

Lue lisää: Helsingin säännöt sähköpotkulaudoille eivät tuoneet helpotusta kaaokseen

Mallia otetaan muun muassa Pariisista, jossa Putkosen mukaan sähköpotkulaudan voi pysäköidä vain tiettyyn paikkaan.

”Jos aluekielto toteutuu, teemme sopimukset halukkaiden operaattoreiden kanssa. Sopimuksessa edellytettäisiin, että heidän laitteensa on mahdollista rajata gps:n avulla niin, että sovellus ei anna pysäköidä lautaa muualle kuin sovituille alueille.”

Alueellinen rajaus kiellolle perustuu Putkosen mukaan maantieteeseen: Helsingin niemi rajautuu merenrantaan ja on selkeästi ymmärrettävä käyttäjille.

”Näin reittejä on hallittava määrä rajan yli. Aluekiellosta ja sallituista pysäköintipaikoista viestittäisiin liikennemerkein”, Putkonen sanoo.

Lue lisää: Sähköpotkulautailijat pitävät liikennerikkomuksiaan usein vähäpätöisinä – ”Ei ole vähäinen”, sanoo ylikomisario

Tehtävä ei ole helppo, Putkonen kuvaa tilannetta, jossa yritetään yhdistää vuokralautoja tarjoavien yritysten toiveet ja toimiva katuympäristö.

Muitakin toimenpide-ehdotuksia sisältä esitys on tarkoitus tuoda poliittiseen päätöksentekoon maaliskuussa.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat