HSL sai palaute­vyöryn lipunhinta­kyselyyn: kurja talous ei taivu isoihin hinnan­alennuksiin

Helsinkiläisten haaveilema A-lippu maksaisi likimain yhtä paljon kuin nykyinen AB-lippu.

Nykyinen joukkoliikenteen vyöhykejärjestelmä voi muuttua, jos poliitikot pääsevät yksimielisyyteen uudesta mallista.

14.1. 12:45

Helsingin seudun liikenne (HSL) on saanut palautevyöryn uusimpaan hinnoittelukyselyynsä. Runsaat 10 000 ihmistä on vastannut tällä viikolla päättyneeseen verkkokyselyyn.

Kyselyn osallistujille lähetettiin kyselylomake satunnaisotannalla, ja vastauksia täydennettiin puhelinhaastatteluilla.

Kyselyn tuloksia ei vielä ole koottu yhteen. HSL:n kuluttaja- ja yritysmarkkinasta vastaava johtaja Mari Flinkin mukaan hallitus käsittelee tuloksia iltakoulussaan helmikuussa.

HSL:n tavoitteena on päättää kevään aikana, millaisella mallilla joukkoliikennematkoja hinnoiteltaisiin vuonna 2024.

Nyt kyselyssä on kahden vyöhykkeen malli, jossa Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa ja Vantaalla olisi tasahinnoittelu ja kehyskunnissa eli Sipoossa, Keravalla, Tuusulassa, Kirkkonummella ja Siuntiossa oma maksuvyöhykkeensä.

Viime vuonna yhdeksältä jäsenkunnalta kysyttiin mielipiteitä koko HSL-alueen tasatariffista sekä nykyisen vyöhykemallin kolmesta erilaisesta muunnelmasta.

Kysely ei tuonut selkeää vaihtoehtoa poliittiseen päätöksentekoon. Siksi kyselyä täydennettiin vielä yhdellä vaihtoehdolla ja tuoreilla lipunhintojen esimerkeillä.

Kun nyt kertalippu maksaa halvimmillaan 3,10 euroa, koko seudun tasatariffissa kertalippu maksaisi 3,40 euroa. Uudessa kahtiajaossa pääkaupunkiseudun sisällä kertalippu maksaisi 3,30 euroa ja kehyskuntien sisällä 2,90 euroa.

Perinteinen 30 päivän kuukausilippu maksaa nyt halvimmillaan 70,60 euroa, tasatariffissa se voisi olla 72,10 euroa ja kahden vyöhykkeen mallissa 72,10 euroa. Kyselyssä ei eritelty HSL-sovelluksen suositun säästölipun hintaa.

Koko vuodeksi tilattava säästölippu nousi suosituksi tuotteeksi joulukuussa, kun HSL korotti hintoja vuodenvaihteessa.

Yhteistä tasatariffille ja muille vaihtoehdoille on, että helsinkiläisten taksat nousisivat jonkin verran. Myös Myyrmäessä, Leppävaarassa ja Matinkylässä maksettaisiin Helsingin ytimeen suuntautuvista matkoista nykyistä enemmän.

Tämä taas hiertää helsinkiläispoliitikkoja, jotka ovat kuunnelleet edullisen ratikkalipun poistosta syntynyttä kritiikkiä jo kolme vuotta.

Niinpä Helsingin kaupunginhallitus käsitteli tällä viikolla valtuustotoivetta, jossa vaadittiin jälleen kerran erillisen A-vyöhykkeen perustamista.

Poliitikkojen toive edullisista joukkoliikennematkoista Helsingin kantakaupungissa ei kuitenkaan toteutuisi, vaikka A-vyöhyke perustettaisiin.

Lausunnossaan HSL huomauttaa, että näillä lipputulotavoitteilla A-vyöhykkeen lipunhinta ei juuri olisi nykyistä AB-hintaa halvempi. Hintoja ei saada laskettua, jollei lipunhintatavoitteita alenneta.

Tänä vuonna HSL tavoittelee 380 miljoonan euron lipputuloja, jonka jälkeen jäsenkunnat maksaisivat verovaroistaan liki saman verran joukkoliikenteen palvelutason säilyttämiseksi. HSL:n jäsenkunnat ovat kiivaasti vaatineet pandemia-aikana kohonneiden kuntaosuuksien pudottamista takaisin noin 50 prosenttiin.

Joukkoliikennematkoista 85 prosenttia tehdään Helsingin, Espoon, Kauniaisten ja Vantaan alueella.

Uutena avauksena HSL on tuomassa tänä vuonna etätyötä tekeville soveltuvan sarjalipun, jossa asiakas ostaa alennettuun hintaan 10 tai 20 kertalippua, jotka on käytettävä joko 30 tai 60 vuorokauden aikana. Yksittäisen matkan hinta ei olisi yhtä edullinen kuin kausilipuissa, mutta edullisempi kuin perinteinen kertalippu.

Sarjalippua pilotoidaan HSL:n sovelluksessa kevään aikana.

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat